Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jaguar C-X75: britské LaFerrari na videu znovu pod drobnohledem, okolnosti „nevýroby” neřeší
28.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jaguar říká, jak je to fantastický stroj a minimálně ve smyslu specifik jeho technického řešení nepřehání. Proč jej tedy nechce vyrábět? To se ani na novém videu nedozvíte.
Před dvěma léty jsme psali o tom, že míří do výroby ještě v původním provedení s plynovými turbínami. Pak se ukázalo, že turbíny nahradí motor 1,6 s výkonem 500 koní a vývoji bude sloužit hned 5 prototypů. Nakonec ale projekt zamířil k ledu, na čemž se do dnešního dne nic nezměnilo.
Na Jaguar C-X75 tak nyní můžeme jen vzpomínat, což jsme tento týden také udělali. Učinil tak i Jaguar prostřednictvím přiloženého videa, ve kterém se rozplývá nad jeho technickými specifiky, rychlostí, použitelností a nakonec konstatuje cosi o tom, že „budoucnost přátelská k přírodě může být i vzrušující”. Trochu patetické, uvážíme-li, že energii tomuto vozu by beztak musel dodávat především jistě žíznivý čtyřválec s dvojitým přeplňováním a pěti stovkami koní, nad tím se dnes ale pozastavovat nechceme. Spíše nás zaráží, že automobilka poslala celý projekt k ledu, když je tak skvělý a příklady LaFerrari a McLarenu P1 ukazují, že prodat omezenou výrobní sérii podobně laděných superaut není nic nemožného. V čem je tedy potíž?
Jednoznačnou odpověď vám nedáme, máme ale zato, že automobilka zkrátka nedokázala dodat vozu techniku, která by i v reálném světě zajišťovala avizované výkony s patřičnou spolehlivostí, ve všech smyslech tohto slova. Zatímco zbylé hybridní supersporty více či méně sází hlavně na klasický spalovací motor s elektrickým pomocníkem, což je „udržitelné” řešení, původní C-X75 žijící do značné míry z elektromotorů umístěných v kolech a plynové turbíny coby zdroje energie bylo pojízdnou utopií.
Přepřáhnutí na spalovací motor a dvojici elektrických agregátů s výkony po 204 koních se zdá být realistickým vystřízlivěním, ale pořád tu máte přes 400 koní z celkových 850, které mohou zajišťovat elektromotory. To je příliš, uvážíme-li kapacitu akumulátorů jen 19 kWh (teoreticky by obsloužily ani ne čtyři minuty jízdy na plný výkon) - při ostrém zacházení by vozu stejně dříve či později nezbylo nic jiného než se spolehnout na spalovací motor 1,6 s dvojitým přeplňováním a „jen” 500 koňmi. Netřeba pochybovat, že by i takové auto jelo dobře, ale konkurovat supersportům z nejvyšších sfér by nesvedlo. A pak je otázkou, jak dlouho by takový motor vydržel fungovat, přes 300 koní z litru objemu dlouhověkosti svědčit nebude...
Je tedy pravděpodobné, že Jaguar došel ke stejnému závěru, podobně fungujícím autem se nechce diskreditovat a další změnu projektu nechce připustit, i ta by pro něj ostatně byla do značné míry diskreditující. A tak z vozu udělal zpět to, čím původně byl - výstavku inovativních řešení. Následující video budiž dalším dokumentem o ní pojednávajícím...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie