Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Historicky nejmenší auto s dieselem V8 od Mercedesu se ukázalo na Autobahnu, nic takového už se nevrátí
16.1.2022 | Petr Miler
Dnes už osmiválcový diesel nekoupíte v Evropě do žádného osobáku a dokud to ještě aspoň trochu šlo, jednalo se o velká SUV nebo největší limuzíny. V roce 2003 ho dostal Mercedes třídy E a o pár let později se dočkal ještě vylepšené verze.
Mercedes je dnes automobilkou odhodlanou neprodat vám co nejdříve nic krom elektrických modelů, ať už si budete přát cokoli. Donedávna ale spojovala svou image hlavně s dieselovými motory, a tak vlastně ani nepřekvapí, že se na tomto poli snažila nabídnout víc než ostatní. V roce 2003 proto dala za vznik historicky nejmenšímu osobnímu autu s mohutným osmiválcovým dieselem - modelu E400 CDI.
Asi si nyní řeknete, že třída E nikdy nebyla úplně malé auto a nebudeme vám odporovat, do ničeho menšího se ale v Evropě dieselový V8 nikdy nedostal. Než tyto motory skončily zcela, daly se objevit v autech jako Audi Q7, Audi A8, Toyota Land Cruiser V8, VW Touareg V8 TDI, svého času dokonce i v BMW 745d a pochopitelně i v několika větších Mercedesech. Nikdy se ale nedostaly ani do vozu vyšší střední třídy, s výjimkou třídy E generace W211.
Ta nejprve dostala první evoluci tohoto motoru s označením OM628 pro verzi E400, později i druhou zvanou OM629 pro variantu E420 CDI. Šlo už tehdy o raritu, nijak zvlášť prodejně úspěšný a kvůli extrémně těžké přídi ani nijak zvlášť chválený vůz, z dnešního pohledu je to ale naprostý unikát a pozoruhodný je už proto. Sám jsem měl svého času čest si s ním sjet a bylo to zajímavé svezení, pokud jste ale to štěstí neměli, můžete na něj zavzpomínat s pomocí aktuálního videa níže.
Na něm uvidíte v akci verzi 400 CDI, tedy 260koňové provedení osmiválcového Éčka. Takový výkon dnes málokoho ohromí, v roce 2003 ale neexistovalo nic jako 35d nebo dokonce 50d od BMW a na diesel to bylo hodně. E420 CDI navíc laťku zvednul na 314 koní, to je na naftový motor dost i dnes. Auto na videu má navzdory relativně umírněnému nájezdu spoustu problémů s elektronikou (dokonce i teploměr ukazuje +85°C...) a celkově nevypadá moc fit (všimněte si třeba vypáleného vyhřívání zpětného zrcátka), ovšem sám motor neodříká.
Nadále nemá problém roztáhnout vůz na 250 km/h v řádu desítek sekund a když do hry vstoupí elektronická úprava, ze 100 na 200 km/h se rozjede za 15,9 s. To není vůbec zlé na skoro dvě dekády starý diesel. Mrkněte se na to sami - asi bychom se pro tohle auto do bazarů nehnali, proslulo spíše nespolehlivostí než čímkoli jiným, pozoruhodný kus techniky to ale je a vzhledem k vývoji posledních let už jím asi navždy zůstane.
Třída E s osmiválcovým dieselem byla kdysi pýchou Mercedesu. Něco podobného nikdo jiný nenabídl a níže se můžete podívat, jak první iterace tohoto díla (tedy verze E400 CDI) funguje po skoro 20 letech. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 3 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 4 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 6 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva