GM je znovu největším výrobcem aut na světě, Toyota se propadla až na třetí místo za VW

Po jarních událostech v Japonsku se to muselo stát. Toyota přišla o svou dlouho budovanou pozici světové jedničky, naopak na dostřel prvnímu místu se přiblížil Volkswagen.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

GM je znovu největším výrobcem aut na světě, Toyota se propadla až na třetí místo za VW

6.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

GM je znovu největším výrobcem aut na světě, Toyota se propadla až na třetí místo za VW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po jarních událostech v Japonsku se to muselo stát. Toyota přišla o svou dlouho budovanou pozici světové jedničky, naopak na dostřel prvnímu místu se přiblížil Volkswagen.

Krátce poté, co Japonsko 11. března zasáhlo zemětřesení a následná vlna tsunami, to s nadějemi tamních automobilek na dobrý rok začalo vypadat bledě. Nedávné zprávy o třiačtyřicetiprocentním poklesu prodejů a významném snížení výroby pak už dávaly jasněji tušit, že pozice japonských firem se otřásly v základech.

Nyní už je vše jasné. Prodejní statistiky za první půlrok letošního roku totiž ukazují, že Toyota přišla o svou pozici největšího světového výrobce aut, kterou držela od roku 2008. Tehdy ji převzala od koncernu General Motors a je to právě americký GM, který si ji nyní vzal zpět. Stačil mu k tomu růst o 8,9 procenta a 4,536 milionu prodaných aut, kdežto Toyota se musela smířit poklesem o 23 procent a odbytem čítajícím „jen” 3,37 milionu vozů. To je vcelku dramatický odstup, a tak není divu, že Toyotě nestačil ani na druhé místo. Na to se briskně posunul Volkswagen s 4,13 milionu dodaných aut. Sen manažerů VW o pozici světové jedničky se tak přiblížil skutečnosti snad i dříve, než si sami mysleli...

Ačkoli se ztráta Toyoty zdát být nesmazatelná, je třeba zopakovat, že není dána nízkou poptávkou, ale výpadky ve výrobě. Japonská automobilka chce ještě během konce letošního roku výrobní ztráty smazat a dodat zákazníkům vozy, na které nyní marně čekají. Zda se jí ale podaří dohnat alespoň Volkswagen zůstává nejisté, GM by pak podle analytiků měla pozice světové jedničky zůstat nejméně do konce letošního roku.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.