Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení

Cybertruck zklamal v řadě ohledů, snad nejvíc ale rmoutí jeho dojezd. Ten je jistě dán hlavně hmotností a aerodynamickým odporem vozu, pokud jej ovšem nechcete dále omezovat, neměli byste raději zatáčet a stírat kapky deště z čelního okna.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení

21.12.2023 | Petr Prokopec

Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení

/

Foto: Tesla

Cybertruck zklamal v řadě ohledů, snad nejvíc ale rmoutí jeho dojezd. Ten je jistě dán hlavně hmotností a aerodynamickým odporem vozu, pokud jej ovšem nechcete dále omezovat, neměli byste raději zatáčet a stírat kapky deště z čelního okna.

Tesle Cybertruck jsme se již věnovali nemalou měrou. Není tedy žádným tajemstvím, že produkční verze dalece zaostává za sliby, které Elon Musk vyskládal před publikum v roce 2019 během premiéry prototypu. Během oněch čtyř let se totiž změnily rozměry vozu, dojezd i cena. A zatímco v prvních dvou aspektech se šlo dolů, v tom posledním nahoru. Není tak vlastně divu, že i jindy loajální fanoušci začínají prskat a koukat na novinku skrz prsty. Bude tedy vskutku zajímavé sledovat, zda se někdejší dva miliony rezervací skutečně povede přetavit v reálně prodané vozy.

Dnes se ale chceme zaměřit hlavně na jeden dosud příliš nerozebíraný rozdíl mezi prototypem a sériovou verzí. Původně totiž pick-up nebyl osazen stěračem předního okna, do výroby s ním ale již zamířil. To samo o sobě až není překvapením, samotný tvar a umístění stěrače ale ano. Tesla se totiž rozhodla pouze pro jednoramenný design, což při dvoumetrové šířce pick-upu znamená, že jde o opravdu gigantický kousek (ostatně Gigawiper mu říká sama Tesla, to není náš nápad). Ten pak není usazen pod hranou čelní kapoty, ale u levého čelního sloupku. A to znamená, že se bude starat i o jistý aerodynamický odpor, třebaže nevýznamný.

Aerodynamický ostatně není ani samotný Cybertruck, na jeho kontě totiž svítí koeficient Cd 0,34. To je nesrovnatelně víc než u takového Modelu S (Cd 0,208), což má pochopitelně neblahý vliv na onen dojezd. O jeho snižování se pak ostatně stará i onen stěrač, který pohání motor o výkonu 120 wattů. To možná na první pohled nevypadá jako zrovna ohromné číslo, nicméně většina moderních aut v tomto ohledu počítá s 50 watty. Za deště tak dojezd elektrického pick-upu snadno klesne o něco víc než u jiných aut.

Technický viceprezident Tesly Lard Moravy přitom oznámil, že automobilka mohla tak výkonný elektromotor stěrače použít jen proto, že vůz osadila 48voltovým okruhem. Ten napájí také řízení steer-by-wire a jeho posilovač, který je ještě citelně náročnější než stěrač. Hmotnost pick-upu se pohybuje okolo tří tun, a tak elektromotor používaný řízení počítá s výkonem 1 kW. To už je sakra hodně u auta s baterií o kapacitě 123 kWh. V případě elektrických aut je totiž vždy stěžejní dojezd, lidé tak ve snaze o dosažení svého cíle často vypínají i klimatizaci či rádio. Co ale udělají teď? Přestanou stírat kapky deště a zatáčet? Jen pak nebudou zmíněné motory třeba...


Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení - 1 - Tesla Cybertruck 2023 oficialni sada 01Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení - 2 - Tesla Cybertruck 2023 oficialni sada 07Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení - 3 - Tesla Cybertruck 2023 oficialni sada 04Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení - 4 - Tesla Cybertruck 2023 oficialni sada 15Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení - 5 - Tesla Cybertruck 2023 oficialni sada 16
Sériový Cybertruck dostal do vínku 48voltový elektrický okruh, se kterým není spojena nutnost tlustých drátů ani u výkonných zařízení. Na masivní stěrač s odběrem 120 wattů a řízení steer-by-wire, které si řekne dokonce o 1 KW, ale již kladně opravdu pohlížet nelze. Foto: Tesla

Zdroj: Auto Evolution

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše