Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení
21.12.2023 | Petr Prokopec
Cybertruck zklamal v řadě ohledů, snad nejvíc ale rmoutí jeho dojezd. Ten je jistě dán hlavně hmotností a aerodynamickým odporem vozu, pokud jej ovšem nechcete dále omezovat, neměli byste raději zatáčet a stírat kapky deště z čelního okna.
Tesle Cybertruck jsme se již věnovali nemalou měrou. Není tedy žádným tajemstvím, že produkční verze dalece zaostává za sliby, které Elon Musk vyskládal před publikum v roce 2019 během premiéry prototypu. Během oněch čtyř let se totiž změnily rozměry vozu, dojezd i cena. A zatímco v prvních dvou aspektech se šlo dolů, v tom posledním nahoru. Není tak vlastně divu, že i jindy loajální fanoušci začínají prskat a koukat na novinku skrz prsty. Bude tedy vskutku zajímavé sledovat, zda se někdejší dva miliony rezervací skutečně povede přetavit v reálně prodané vozy.
Dnes se ale chceme zaměřit hlavně na jeden dosud příliš nerozebíraný rozdíl mezi prototypem a sériovou verzí. Původně totiž pick-up nebyl osazen stěračem předního okna, do výroby s ním ale již zamířil. To samo o sobě až není překvapením, samotný tvar a umístění stěrače ale ano. Tesla se totiž rozhodla pouze pro jednoramenný design, což při dvoumetrové šířce pick-upu znamená, že jde o opravdu gigantický kousek (ostatně Gigawiper mu říká sama Tesla, to není náš nápad). Ten pak není usazen pod hranou čelní kapoty, ale u levého čelního sloupku. A to znamená, že se bude starat i o jistý aerodynamický odpor, třebaže nevýznamný.
Aerodynamický ostatně není ani samotný Cybertruck, na jeho kontě totiž svítí koeficient Cd 0,34. To je nesrovnatelně víc než u takového Modelu S (Cd 0,208), což má pochopitelně neblahý vliv na onen dojezd. O jeho snižování se pak ostatně stará i onen stěrač, který pohání motor o výkonu 120 wattů. To možná na první pohled nevypadá jako zrovna ohromné číslo, nicméně většina moderních aut v tomto ohledu počítá s 50 watty. Za deště tak dojezd elektrického pick-upu snadno klesne o něco víc než u jiných aut.
Technický viceprezident Tesly Lard Moravy přitom oznámil, že automobilka mohla tak výkonný elektromotor stěrače použít jen proto, že vůz osadila 48voltovým okruhem. Ten napájí také řízení steer-by-wire a jeho posilovač, který je ještě citelně náročnější než stěrač. Hmotnost pick-upu se pohybuje okolo tří tun, a tak elektromotor používaný řízení počítá s výkonem 1 kW. To už je sakra hodně u auta s baterií o kapacitě 123 kWh. V případě elektrických aut je totiž vždy stěžejní dojezd, lidé tak ve snaze o dosažení svého cíle často vypínají i klimatizaci či rádio. Co ale udělají teď? Přestanou stírat kapky deště a zatáčet? Jen pak nebudou zmíněné motory třeba...
Sériový Cybertruck dostal do vínku 48voltový elektrický okruh, se kterým není spojena nutnost tlustých drátů ani u výkonných zařízení. Na masivní stěrač s odběrem 120 wattů a řízení steer-by-wire, které si řekne dokonce o 1 KW, ale již kladně opravdu pohlížet nelze. Foto: Tesla
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 2 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 5 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 7 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB