Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Formule 1 bývala i zábava. Takhle v roce 1993 trápili Sennu Prost a Schumacher
28.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jistě, byla to tři velká jména, která se naráz v ef-jedničkách sejdou jen zřídka. Jenže tu byly také jiné monoposty a docela jiná pravidla.
Formuli 1 v poslední době nekomentujeme zrovna s nadšením a úsměvem na tváři. Není to nic, co bychom dělali rádi, nemůžeme ale zavírat oči nad tím, že někdejší královská motoristická disciplína je dne jen stínem své někdejší podoby. Výhled do budoucna navíc nevypadá zrovna růžově, neboť nový majitel šampionátu, společnost Liberty Media, hodlá ze závodních víkendů udělat jakousi pouť. Týmům navíc poněkud zatnul tipec, ačkoliv sám utrácí za nové logo, které bylo ze všech nutných změn potřeba úplně nejméně.
Ještě hůře se pak F1 posledních let jeví, když si pohled na ní zasadíme do kontextu s tím, jak vypadala vlastně docela nedávno. Smutnou pravdu nám připomíná nově nahrané, překvapivě kvalitní video mapující počátek Velké ceny Velké Británie, která se v roce 1993 jela na okruhu Silverstone. Pole position tehdy získal Alain Prost za volantem Williamsu, jenž byl vládnoucím monopostem sezóny (krom posledního závodu tato stáj ovládla všechny kvalifikace). Start se pro něj ale rozhodně nevyvinul dobře, před něj se totiž dostal týmový kolega Damon Hill i největší dobový rival Ayrton Senna.
Brazilský pilot ovšem v té době řídil McLaren, který nezvládal s Williamsem držet krok. Proto musel Senna Prostovi prakticky při každé snaze o předjetí „zavřít dveře“, přičemž za sebou nedržel pouze jeho, ale i tehdejšího nováčka Michaela Schumachera. Po sedm kol jsme svědky strhující bitvy dvou řidičských es, v níž si Francouz musí druhou pozici pořádně vybojovat. Stejně jako pak Němec, který Sennu „udělal” o šest kol později. Jeho si můžete vychutnat až na druhém přiloženém, o trochu méně kvalitním videu.
Z daných záběrů přitom napětí čiší na všechny strany, byť výsledek je samozřejmě dávno známý. Můžeme obdivovat Sennu, že i s nedokonalou technikou zvládá krotit Prosta. Můžeme obdivovat Prosta, že na svého odvěkého rivala najde recept i přes jeho těžce defensivní styl. A můžeme pochopitelně obdivovat i Schumachera, tehdy skutečně zelenáče, že se nebojí v autě se stejným motorem vyrukovat na nejobdivovanějšího pilota své doby. Tak krásný souboj by se jistě nestal bez přítomnosti takových ikon na trati, ale také by se nestal, kdyby Prost a Schumacher prostě jen zapnuli DRS a místo 13 kol trvajícího dramatu by na jedné rovince bezmocného Sennu předjeli. O krásně znějících autech s atmosférickými motory a dalších „detailech“ ani nemluvě.
Můžeme pak jen dodat, že Prostovi se nakonec podařilo snížit náskok Hilla, zejména i díky vyjetí Safety Caru. Britův motor navíc nakonec vybouchl, díky čemuž francouzský závodník nakonec získal šesté vítězství v sezóně a celkově padesáté ve své kariéře. Na pódiu jej přitom doplnil druhý Schumacher a třetí Riccardo Patrese, Senna byl nakonec klasifikován jako pátý, a to i přes to, že mu v posledním kole došlo palivo.
Lze pak doplnit, že Sennu v sezóně 1993 čekalo ještě sedm závodů, ale ve třech musel kvůli technickým problémům či kolizi odstoupit. Jakkoliv pak poslední dva podniky v Japonsku a Austrálii vyhrál, v šampionátu to stačilo pouze na druhé místo za Prostem. U protinožců se přitom jednalo o poslední dojetí do cíle, v roce 1994 totiž Senna nedokončil ani v Brazíli, ani v Japonsku. Třetí závod v Imole pak byl jeho posledním a vládu nad světem F1 převzal Michael Schumacher. Prost už v tu dobu nestartoval vůbec, rok 1993 byl posledním v jeho kariéře...
Stačí se vrátit o čtyřiadvacet let zpátky a Formule 1 vám bude připadat napínavá i zábavná. Hlavně díky soubojům Ayrtona Senny s Alainem Prostem a Michaelem Schumacherem bez DRS a podobných nesmyslů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva