Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Ford už teď prodělává 987 tisíc na každém elektromobilu, dalších 43 miliard odepíše za odpískané modely
27.8.2024 | Petr Miler
Ztráty Fordu na těchto aktivitách nejsou ničím novým, až jejich přetrvávající výše ale donutila automobilku jednat. V tuto chvíli považuje další byznys s nimi za tak rizikový, že raději odepíše 43 miliard za vývoj, než aby do prodeje poslala další takové vozy.
Někteří lidé mají radost, když na jejich slova dojde, i když někomu nebo něčemu věštili něco negativního. Já mezi ně nepatřím a jen se chytám za hlavu, jak mohly automobilky tak dlouho věřit tomu, že se pro ně slepá sázka na elektrická auta stane něčím jiným než obrovským problémem. Vydat se tímto směrem nebylo uváženým rozhodnutí, šlo o obrovský hazard přesně tak, jak to kdysi popisoval ex-šéf Škody. A dopadlo to tak, jak obvykle hazard dopadá - kasino vyhrálo, jen nevím, kdo v tomto případě kasinem je. Poražení jsou ale jasní.
Jedním z nich je Ford, který v roce 2021 vsadil na elektromobily úplně všechno a kritizovali jsme to stejně jako kdykoli dříve i později. Roky nás bil po hlavě za to, že mu netleskáme, až to letos šéf automobilky označil za „pitomou vizi” a po hlavě začal mlátit sám sebe. Od té doby od automobilky přichází jedno popření elektrických záměrů za druhým druhým a celou situaci nyní shrnuje Wall Street Journal. Jeho článek je postaven okolo zrušení plánů na nové elektrické SUV a další modely, kterému jsme se věnovali, jako správný ekonomický magazín si ale víc všímá čísel. A ty je dobré si doplnit.
Jednak WSJ konstatuje, že i letos, mnoho let poté, co do těchto aut masivně investoval a je naprosto pomýlené k tomu říkat, že tato bilance stojí okolo jednorázových výdajů, které se vrátí časem, prodělává na každém elektrickém autě 44 000 dolarů, tedy asi 987 tisíc korun. To jsou ohromné peníze i na Ford a jak jsme sami kdysi upozorňovali, ztráty jsou to tak obrovské, že se automobilka musí začít strachovat, kdy už si na ně nevydělá svými ostatními aktivitami. Na všech spalovacích osobních vozech (tedy ne autech prodávaných užitkovou divizí Pro) aktuálně vydělává jen o málo méně, než na hrstce elektromobilů prodělá. Až to byl pro Ford budíček, že podnikat v rytmu elektrických pětiletek dlouho nepůjde.
Obavy firmy zašly až tak daleko, že Ford raději nezačne prodávat skoro hotová auta tohoto ražení. Vzpomínáte, jak jsme včera psali, že „automobilový byznys je kapitálově extrémně náročný a nejdražší je, když do prodeje dostanete něco, co se nakonec neprodává, takže výrobci dělají první poslední, aby se tomu vyhnuli”, a tak raději nezačnou prodávat auto, ve kterém nevidí původně očekávaný tržní potenciál? Přesně k tomu dospěl Ford, neboť jeho velké elektrické SUV bylo zjevně s vývojem daleko. A teď nebude vůbec.
Automobilka tak říká, že neumořené a neumořitelné náklady souvisejících s odpískáním onoho SUV si vyžádají jednorázový náklad ve výši 400 milionů dolarů v rámci aktuálního kvartálu a dalších 1,5 miliardy v těch následujících. Ford tedy raději odepíše 1,9 miliardy USD, skoro 43 miliard korun za dosavadní vývoj, než aby poslal tohle auto na trh. Proč? Protože se bojí, že by na něm prodělal ještě víc, je to úsporné opatření. Taková je současná realita podnikání s elektrickými auty, prostě a jednoduše. A nic lepšího není v dohledu, ostatně tohle auto mělo po posledním odkladu dorazit do prodeje až za dva tři roky.



Jestli bude pro Ford stejný průšvih i elektrický Explorer, který si v podstatě půjčil od VW, se uvidí. Ale prodejní úspěch mu opravdu nevěštíme, však čím má ohromit? Foto: Ford
Zdroj: Wall Street Journal
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025Přehled nejprodávanějších aut v USA za rok 2024 připomíná, jak moc jiný svět Amerika je
22.1.2025Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva