Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník

Už od chvíle, kdy se provalilo, že na něm pracuje sám velký Adrian Newey, se vědělo, že jeho Valkýra bude pekelně rychlá. Jenže až nyní se ukazuje, jak moc dobrá ve skutečnosti je.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník

/

Foto: Aston Martin

Už od chvíle, kdy se provalilo, že na něm pracuje sám velký Adrian Newey, se vědělo, že jeho Valkýra bude pekelně rychlá. Jenže až nyní se ukazuje, jak moc dobrá ve skutečnosti je.

Jakkoli je pravděpodobné, že většina lidí britskou Valkýru za celý život ani jednou na vlastní oči, technicky vzato je Aston Martin Valkyrie sériově vyráběným silničním vozem stejně jako třeba Škoda Octavia. Značka totiž počítá se vznikem 150 silničních kupátek, 25 kusy okruhové varianty AMR Pro a 85 exempláři otevřeného Spideru. Respektive takové byly původní plány. Zájem o provedení bez registračních značek byl ale nakonec tak velký, že Aston Martin počet dostupných aut navýšil na čtyřicet. Na něco podobného pak nejspíše dojde také u Spideru, neboť Britové by prý museli odmítnout víc lidí, než kolik by jich za současné situace měli obsloužit.

Počet vyrobených kusů ale není tím, čím se dnes chceme zabývat. Valkýra se totiž před pár dny prohnala po okruhu Silverstone, kde si s ní ostatně první kola střihli již v roce 2020 Max Verstappen a Alexander Albon. Tehdy šlo nicméně ještě o vývojové prototypy, které ještě nebyly připraveny na trvalou jízdu na plný plyn. To si nicméně nyní Durren Turner mohl dovolit, a rázem veškerou ostatní automobilovou produkci odsunul těžce do pozadí. Okruh dlouhý 5 891 metrů totiž zvládl pokořit již za 1 minutu a 56,42 sekundy.

Sám o sobě tento čas působí impozantně, teprve srovnání s dosavadním rekordem plně vykresluje potenciál britského stroje. Králem Silverstone totiž bylo Porsche 911 GT2 RS doplněné díly Manthey Racing, jež překonalo čistě tovární 911 GT3 RS o 1,5 sekundy a McLaren Senna o 2,5 sekundy. Ovšem Jonny Cocker s ním okruh obkroužil za 2 minuty a 6 sekund, což je v kontextu s počinem Astonu Martin vlastně čajíček. Deset sekund je totiž v případě tak krátkého okruhu ekvivalent klidně dekád vývoje.

Již Verstappen zmiňoval, že Valkyrie mu hlavně posezem připomíná jeho „služební auto“, navíc podle výrobce se tento vůz řadí pomalu do stejné ligy jako prototypy z Le Mans či monoposty Formule 1. Časy ze Silverstone teď odhalují, že to nebude daleko od pravdy a navíc ukazují, jak moc jsou silniční auta vůči těm závodním pomalá. Absolutní rekord na okruhu totiž právě v onom roce 2020 zajel Verstappen, který s RB16 potřeboval na jedno kolo jen 1 minutu a 27,097 sekundy. Pořád jiný svět, přesto si silniční auta a ef-jedničky ještě nikdy nebyly tak blízko.


Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník - 1 - Aston Martin Valkyrie 2024 Silverstone rekord 01Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník - 2 - Aston Martin Valkyrie 2024 Silverstone rekord 02Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník - 3 - Aston Martin Valkyrie 2024 Silverstone rekord 03Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník - 4 - Aston Martin Valkyrie 2024 Silverstone rekord 04
Valkyrie zajela Silverstone za méně než 2 minuty, předchozí rekord tak Britové překonali o 10 sekund. To je skutečně impozantní. Foto: Aston Martin

Zdroj: Aston Martin

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.