Elektrický propadák Hondy je skutečně mrtvý, skončil po 4 letech. Automobilka o důvodech mlží, nabízí se ale samy

S velkou pompou přijel jako vítěz několika anket o auto roku, potichu ale odjel jako poražený z boje o zákazníka. Byl to od začátku nesmysl, Honda přesto ani teď nemá dost odvahy vzít kýbl s popelem a nasypat si ho na hlavu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Elektrický propadák Hondy je skutečně mrtvý, skončil po 4 letech. Automobilka o důvodech mlží, nabízí se ale samy

26.11.2023 | Petr Miler

Elektrický propadák Hondy je skutečně mrtvý, skončil po 4 letech. Automobilka o důvodech mlží, nabízí se ale samy

/

Foto: Honda

S velkou pompou přijel jako vítěz několika anket o auto roku, potichu ale odjel jako poražený z boje o zákazníka. Byl to od začátku nesmysl, Honda přesto ani teď nemá dost odvahy vzít kýbl s popelem a nasypat si ho na hlavu.

Když Němci před čtyřmi roky volili domácí auto roku, dav - slovy Michala Tučného - zašuměl překvapením. A i my jsme zašuměli překvapením. Nebylo to ani tak proto, že v zvítězil jiný než domácí automobil, to se může stát, překvapivé bylo, že se jednalo o Hondu e. Komentovali jsme to tehdy s velkými rozpaky, neboť tohle auto mělo mít od začátku v názvu jedno písmeno navíc a říkat si „bs”, to podle anglické zkratky pro nesmysl.

Ničím jiným Honda e při své velikosti, akceschopnosti a ceně nebyla a být ani nemohla. Už v době své volby stála v Německu 870 tisíc Kč a u nás dokonce přes 900 tisíc, tehdy jste za to pořád mohli mít skoro dvě Octavie. Proč byste si za takové peníze proboha kupovali Hondu e? Samozřejmě, i na každé auto se někde vaří voda, větší obchodní úspěch si ale od tohoto modelu mohl slibovat jen někdo velmi naivní.

Nedostavil se, o „éčku” jsme se opakovaně zmiňovali jako o propadáku a letos už bylo jasné, že skončí bez nástupce. To ale nebylo vše, neboť jen o chvíli později začalo automobilovým světem kolovat, že ve výrobě potichu skončilo. Automobilka to tehdy nepotvrdila ani nevyvrátila, vůz ale v mezičase zmizel z nabídky v Česku, což mohlo a nemuselo být potvrzením - letos se ho u nás prodalo přesně 0 (nula, ani jeden) kusů, takže to mohlo být lokální specifikum. Ale nebylo a není.

Honda e postupně zmizela z katalogů napříč Evropou včetně Německa, ráje to elektrických aut, které si ho zvolilo za vůz roku a zasypalo ho dotacemi. Tamnímu Auto Bildu nyní značka potvrdila, že prodej skončil, pořád ale odmítá uvádět důvod, který ji k tomuto rozhodnutí vedl. Jak ale konstatují sami Němci, vysvětlení se nabízí samo. Podle statistik KBA bylo v roce 2020 prodáno 1 127 Hond tohoto typu, v roce 2021 šlo o 1 256 kusů, loni už jen o 677 a letos o pouhých 101 vozů. Řekli bychom, že jde o klasickou trajektorii prodejů podobných elektrických hloupostí, ale to dnes nechme stranou.

Krom potvrzení konce si skon Hondy e můžeme přeložit ještě do jiného závěru: Jak absurdně odtržené od reality jsou v posledních letech volby auta roku. Jít o nějaké globální ankety, budiž, ale pokud němečtí novináři zvolí jako vůz roku něco, co v Německu neosloví téměř nikoho, jak moc lze věřit jejich schopnosti vnímat požadavky zákazníků a reflektovat je ve své práci? Tohle byla prostě jen jedna z mnoha komedií svého druhu, však jak vůbec mohou podobné ankety vyhrávat elektromobily jinde než v zemích typu Norsko, když všude jinde naprostou většinu trhu tato auta nezajímají a fakticky představují nanejvýš jeden krok vpřed a dva vzad?


Elektrický propadák Hondy je skutečně mrtvý, skončil po 4 letech. Automobilka o důvodech mlží, nabízí se ale samy - 1 - WCOTY 2021 finaliste 01Elektrický propadák Hondy je skutečně mrtvý, skončil po 4 letech. Automobilka o důvodech mlží, nabízí se ale samy - 2 - WCOTY 2021 finaliste 02Elektrický propadák Hondy je skutečně mrtvý, skončil po 4 letech. Automobilka o důvodech mlží, nabízí se ale samy - 3 - WCOTY 2021 finaliste 03
Elektrická Honda e byla odsouzena k tomu státe se naprostý prodejním propadákem a přesně tím se stala - u nás, v Německu i v celé Evropě. Kdo soudný ji kdy mohl zvolit autem roku? Foto: Honda

Zdroje: Auto Bild, KBA, SDA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše