Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou

Dlouhé dodací lhůty určitého vozu značí buď jeho mimořádný úspěch, nebo mimořádnou neschopnost jeho tvůrců vypořádat se s poptávkou zákazníků. V tomto případě ale zřejmě neplatí ani jedno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou

16.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou

/

Foto: Ë-Auto

Dlouhé dodací lhůty určitého vozu značí buď jeho mimořádný úspěch, nebo mimořádnou neschopnost jeho tvůrců vypořádat se s poptávkou zákazníků. V tomto případě ale zřejmě neplatí ani jedno.

Ruská firma Ë-Auto (správná výslovnost jména firmy je prý „jo auto”) představila již na sklonku loňského roku trojici podivně vyhlížejících vozů se jmény ë-mikrovan, ë-van a ë-cross-coupe souhrnně označovaných jako ë-mobile (čtěte tedy „jo mikrovan” a tak podobně). Ve stručnosti shrnuto jde o hybridní prototypy designéra Andreje Trofimčuka, které využívají pro pohon zadních kol výlučně elektromotory neznámých specifikací. O hybridní vozy jde proto, že zásobárnou elektrické energie nejsou v jejich případě jen akumulátory, ale i benzin, který je schopen v elektřinu přeměnit rotační Wankelův motor sloužící jako generátor energie. Jde tedy prakticky o stejné řešení, o němž momentálně uvažuje Volvo a které již delší dobu využívá GM ve svém Chevroletu Volt.

Podrobnější specifikace zmíněných aut nikdy zveřejněny nebyly a víme jen tolik, že ë-cross-coupe a ë-mikrovan váží okolo 700 kilogramů a dokážou zrychlit z 0 na 100 km/h za 8 sekund při kombinované spotřebě 3,5 litru benzinu na 100 km jízdy. Větší model ë-van pak váží 750 kilogramů a bude zřejmě vybaven i poznání slabším motorem - na stovku zrychlí za 15 sekund. Kombinovaná spotřeba paliva činí 4 litry benzinu na 100 km a všechny tři vozy mají omezenou maximální rychlost na 130 km/h.

Výrobce od začátku plánoval vyrábět 10 tisíc těchto vozů ročně, což byl dosti ambiciózní plán, nebo v takových kvantech se dnes žádný elektromobil (tato ë-auta jsou de facto elektromobily) neprodává. Jak ale uvidíte dále, v Rusku je stále možné cokoli.

Výrobce totiž čerstvě začal přijímat objednávky na všechny své „jo mobily” a jen za první den přijal neskutečných 51 188 objednávek. Během prvního týdne pak registroval na 100 tisíc zájemců, což by při plánovaných výrobních kapacitách znamenalo jediné: že má vyprodáno na 10 let dopředu.

Ono ale nic není tak žhavé, jak se na první pohled může zdát. I když zájmu zákazníků jistě pomáhá rozumná cena vozu pohybující se v přepočtu mezi 215 a 275 tisíci Kč, je třeba dodat, že ze strany potenciálních odběratelů šlo o nezávazné objednávky nevyžadující složení ani nejmenší zálohy. Může se tak za pár let stát, že dřívější zájemci odpoví výrobci na jeho nabídku jeho vlastními slovy: „Jo auto? Tak to už nechci...”

Zatím je ale předčasné vyvozovat z celé události jakékoli závěry, sériová výroba „jo mobilů” má začít až příští rok a uvidíme tedy, zda k ní vůbec dojde.


Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 1 - E-Auto E-Mobile 01Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 2 - E-Auto E-Mobile 02Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 3 - E-Auto E-Mobile 03Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 4 - E-Auto E-Mobile 04Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 5 - E-Auto E-Mobile 05Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 6 - E-Auto E-Mobile 06Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 7 - E-Auto E-Mobile 07Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 8 - E-Auto E-Mobile 08Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 9 - E-Auto E-Mobile 09Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 10 - E-Auto E-Mobile 10Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 11 - E-Auto E-Mobile 11Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou - 12 - E-Auto E-Mobile 12
Ë-Auto ë-mobile na snímcích z loňské prezentace všech tří prototypů

Zroj: Rian.ru

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.