Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Co přesně dělá slavný G-Vectoring od Mazdy v praxi? V podstatě nic (videa)
8.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové řešení Mazdy má zlepšit chování aut a snížit zátěž kladenou na řidiče. Bez měřících přístrojů v ruce ale jeho fungování prakticky nepoznáte.
Na počátku června Mazda představila nový systém zvaný G-Vectoring Control, kterému dnes budeme říkat už jen GVC. Ten však navzdory názvu nemá nic společného s vektorováním točivého momentu, místo toho se snaží automatizovat přenos hmotnosti za jízdy tak, aby jízda byla pro řidiče do nejpříjemnější.
Něco takového je dosažitelné i činností řidiče zejména s pomocí plynového pedálu. Však to jistě znáte sami třeba z momentů, kdy jste uprostřed zatáčky ubrali plyn, a přirozeně tak navýšili zatížení předních kol a zmenšili zatížení těch zadních. To může s vhodnou prací s volantem pomoci autu v nenucenějším průjezdu zatáčkou a třeba i něco takového se má technologie GVC dělat za vás.
Japonská automobilka vývojem tohoto systému strávila neuvěřitelných osm let, přičemž od příštího roku jím osadí všechny své vozy. Při pohledu na sebevědomá tisková prohlášení, která mluví o větším komfortu, nižší zátěži řidiče a větší zábavě za volantem, by přitom mnohý čekal, že Mazdy modelového roku 2017 se jednoduše budou chovat radikálně jinak než vozy, které byly vyrobeny dosud. Jenže praxe hovoří jinak.
Problémem je, že GVC mění chování aut v rozsahu 0,1 až 0,5 procenta. Tuto míru ovšem prakticky nejste schopni postřehnout, jak nám dokazuje hned několik recenzentů. První video níže se soustřeďuje na Mazdu 6, jenž byla na konci léta testována na okruhu Laguna Seca. Editor magazínu Drive Stephen Ottley ovšem dodává, že bez počítače není možné benefity vůbec poznat. Jak ale ukazuje druhé video, krom laptop lze použít i předchozí model a starší s novějším provedením srovnat ve slalomu.
I tady je ovšem rozdíl velmi nepatrný a pro řidiče obtížně postřehnutelný - realitu vyjeví jen stopky, podle nichž je auto s GVC o desetiny rychlejší. Třetí video je pak zaměřeno hlavně na pasažéry, kteří - soudě podle záběrů na ně - jako jediní rozdíl pociťovali. A toto je jen výběr z mnoha podobných hodnocení, která se na GVC v posledních týdnech zaměřila.
Je tedy otázkou, jak tuto novinku Mazdy vnímat. Reálné zlepšení přináší, to je bez diskuze, je ale velmi drobné. To by až tak nevadilo, pakliže ale novinka měla snížit zátěž kladenou na řidiče a řidiči nevnímají, že systém něco dělá, naplněním avizovaného se být nezdá. Třeba dlouhodobější zkušenosti přinesou ještě jiný obraz...
Přínos GVC v praxi pro řidiče je prakticky nepostřehnutelný
Pasažéři jsou ale prý štastnější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 8 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 9 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 11 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
dnes - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva