Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Číňané ukázali výrobu auta, které vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda. Dělají ho skoro jen roboti, vydrží?
8.4.2024 | Petr Prokopec
Za velkou zdí ho začali sekat jako Baťa cvičky v téměř kompletně robotizované továrně. A stejně mají vyprodáno na rok dopředu. Prodejní hit je to zcela nepochybně, velkou neznámou je ale kvalita a spolehlivost - první ohlasy na Xiaomi SU7 nejsou dobré.
Automobilová prvotina firmy Xiaomi je velký prodejní hit, o tom nemá smysl diskutovat. Vůbec první automobil výrobce mobilních telefonů si totiž během půlhodiny od zahájení prodeje objednalo 50 tisíc lidí. Po čtyřiadvaceti hodinách pak SU7 mělo na kontě dokonce více než 100 tisíc rezervací, přičemž každý zájemce musel na konto firmy složit částku 5 tisíc yuanů (cca 16 200 Kč). I peníze se tedy firmě schází docela rychle.
Čím tohle auto ohromuje? Vypadá jako Porsche Taycan, ve verzi Max i jede jako Porsche Taycan, stojí ale jako Škoda Octavia. Ceny čínské novinky startují na 215 900 CNY (698 tisíc korun), tedy někde na úrovni základní Octavie 1,5 TSI s lepší úrovní výbavy, tady ale dostáváte vůz s výkonem 299 koní. Vrcholná varianta Max s elektromotory o celkovém výkonu 673 koní a sprintem na stovku za 2,78 s pak stojí pořád jen 299 900 CNY, tedy necelých 970 tisíc Kč. Za to nedostanete ani výběhovou Octavii RS před faceliftem v úplném základu.
Jasně, je to elektromobil, takže praktická použitelnost nebude bůhvíjaká a o udávaných dojezdech mezi 700 a 800 km si s bateriemi o obecně obvyklých kapacitách můžete nechat jen zdát. I tak je ale SU7 zajímavou nabídkou. Onomu zájmu se tedy opravdu nelze divit, přičemž Xiaomi dělá vše proto, aby stále početnější klientelu uspokojilo a také uklidnilo.
Ukázalo tedy, jak továrna v Pekingu, kde se SU7 vyrábí, jede na plné obrátky, přičemž dle šéfa společnosti Lei Juna dokáže vyrobit 40 aut za hodinu. To znamená, že každých 76 sekund opouští montážní linku jedno SU7. Této rychlosti Xiaomi dosáhlo sázkou na roboty, kterých je v továrně více než 700, zaměstnanci z masa a kostí tedy hrají až pomalu desáté housle - je jich totiž pouhých dvacet. Nejvíce robotů (381 ks) se nachází v karosárně, kde jich na každém stanovišti najdeme hned osm - po čtyřech z každé strany. Robotické ruce zvládají kupříkladu podávat dveře, usadit je na místě, přišroubovat a seřídit i panty tak, aby jednotlivé panely karoserie byly slícované.
Xiaomi uvádí, že jakmile robot zvedne nějakou část vozu, třeba i čelní, zadní nebo střešní panoramatické okno, zabere mu méně než 30 sekund, než operaci ukončí. To je dvakrát vyšší tempo ve srovnání se zavedenými automobilkami, alespoň dle tvrzení společnosti. Číňané pak ostatně zmiňují, že se svou strategií dovedou vyprodukovat třikrát více aut, než kdyby se spoléhali jen na lidské pracovníky. Zároveň tak redukují i čas potřebný k dodání vozu. Firma přesto nepočítala s tak enormním zájmem, jaký se dostavil. Pro letošek tak vyrobí jen 100 tisíc aut, což znamená, že většina zákazníků, kteří si SU7 objednali déle než den po premiéře, se musí obrnit nemalou trpělivostí.
Otázkou pak je, co tak levné čínské auto s takovými výkony vydrží. Zlí jazykové tvrdí, že číslovka v označení vozu je jeho životnost ve dnech. Snad se mýlí, i když první zkušenosti opravdu nejsou dobré.





Xiaomi začalo nová vyrábět ve velkém stylu, přesto má potíže s uspokojením poptávky. Otázkou pak je, co vůz vydrží. Foto: Xiaomi
Zdroje: Xiaomi, DiscoverChinaAuto@YouTube
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025Porsche za cenu Octavie od Xiaomi je z jedné vody načisto nejbezpečnější čínské auto historie, je to další špatná zpráva pro Evropu
27.3.2025Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle