Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Bugatti Veyron Legend Elisabeth Junek Edition bude první skutečně český Veyron
25.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Bugatti přiveze do Ženevy vůz nesoucí jméno slavné české závodnice Elišky Junkové. Vzniká na počest jejího pátého místa v závodě Targa Florio 1928.
Nestává se příliš často, že by jiná než domácí automobilka vzdala čest některé postavě z českých dějin, třebaže si můžeme myslet, že jsme jako Češi s historií automobilů neoddělitelně spojení. Nyní se k takovému kroku údajně rozhoupalo hned výsostné Bugatti, které do Švýcarska chystá další edici hyperrychlého Veyronu s přídomky Legends vznikající na počest známých pilotů. Jedná se o Grand Sport Vitesse Legend Elisabeth Junek odkazující na úspěchy závodnice Elišky Junkové.
Soudě podle dřívějších počinů bude nejmladší Veyron zřejmě vyveden v barvě Bugatti Blue, která zdobila její závodní Bugatti Blue Bugatti Type 35B se sériovým číslem 4868. Eliška Junková byla manželkou Čeňka Junka, bankéře z Prahy a typického majitele Bugatti, který vášnivě závodil po jejím boku v několika podnicích po Evropě. Posléze se Eliška Junková objevila na některých závodech i sama. Traduje se, že byla rychlejší než on a že svým tempem dokázala doslova ohromit celý motoristický svět. Ve dvacátých letech byla zřejmě nejrychlejší ženou planety za volantem.
Jejím největším úspěchem bylo páté místo z její samostatné éry v závodě Targa Florio, kterého dosáhla v roce 1928 (tehdy bylo rodačce z Olomouce 28 let). Na tento úspěch poukazuje zmíněné Bugatti, jelikož její účast v závodě by rozhodně neměla být zapomenuta. Už jen kvůli tomu, že po dlouhou dobu jela dokonce ve vedení a za sebou nechávala takové závodníky jako byli například Alberto Divo, Giuseppe Campari či Tazio Nuvolari. Když už měla vítězství doslova na dosah ruky, selhaly jí brzdy, a tak o vedení přišla. Nakonec dojela na stále pěkném pátém místě a do rodného Československa se vrátila jako hrdinka.
Vedle úspěchu na Targa Florio vyhrála Eliška i několik dalších závodů (Lochotín-Třemošná či závod do vrchu Klausenpassu). Mezinárodní závod Zbraslav-Jíloviště vyhrála v roce 1926 v absolutní klasifikaci a stala se tak první ženou na světě, které se to povedlo. Svou závodnickou kariéru ukončila roku 1928 v reakci na smrt manžela a dále se věnovala organizační práci v motoristickém sportu. Podílela se například na přípravách výstavby brněnského Masarykova okruhu. Za své úspěchy získala ocenění Zasloužilá mistryně sportu.
Již nežijicí legendu tedy oslaví Veyron vyvedený v modré barvě, zcela zřejmě s nápisy nesoucími její jméno. Jedná se o jedno z posledních, ne-li úplně posledních vydání Veyronu, konkrétněji verzi Grand Sport Vitesse. To znamená konkrétněji šestnáctiválcový motor o výkonu 1 200 koní s maximálním točivým momentem 1 500 Nm. Motor bude opět s koly propojen sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která umožní spolu s pohonem všech kol akceleraci z klidu na stokilometrovou rychlost za pouhých 2,6 sekundy a maximálku až 408,84 km/h s nebem nad hlavou. Doufejme, že si ho někdo ještě koupí... Chytřejší budeme jako obvykle v Ženevě.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2014.



Veyron vzpomínající na Elišku Junkovou má nést s přehledem nejdelší název - Grand Sport Vitesse Legend Elisabeth Junek Edition
Zdroj: GT Spirt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včeraNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva