Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí
28.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Saab stále nedokázal obnovit výrobu a bez dodatečného financování to zřejmě už nesvede. Paradoxem je, že klíč k nejsnažší cestě k návratu do normálu má v tuto chvíli v rukou koncern General Motors.
Když jsme začátkem dubna psali o zastavení výroby v Saabu kvůli omezení dodávek od partnerských firem, netušili jsme, že se situace během dalších třech týdnů nezmění. Bohužel se tak stalo a švédská automobilka se do dnešního dne k výrobě nevrátila.
Důvody jsou stále stejné. Firma v tuto chvíli nemá dostatek finančních prostředků pro „zalepení děr” v rozpočtu a potřebuje získat další. Již před pár týdny přišla s plánem prodeje a následného zpětného pronajmutí svých výrobních prostor, čímž by získala něco přes 30 milionů Eur pro opětovný rozjezd svých aktivit. Jenže ten, kdo má peníze poskytnout, je ruský bankéř Vladimir Antonov, dřívější spolumajitel Spykeru, tedy firmy, která dnes Saab vlastní. V čem je problém?
Na první pohled v ničem. Antonov by peníze poskytl rád, jenže ze Spykeru musel odejít kvůli pouhému podezření amerických tajných služeb, že disponuje penězi pocházejícími z trestné činnosti. Ačkoli Antonovovi a jeho firmám nikdy nic podobného nebylo prokázáno, americké zákony by za takové situace nedovolily General Motors automobilku Saab Spykeru prodat, a tak Antonov musel ven ze hry. Aby se do ní nyní vrátil a stal se znovu spolumajitelem Spykeru (zřejmě jde o součást dohody a poskytnutí úvěru), potřebuje k tomu firma souhlas celé řady subjektů.
První je švédská vláda, která Spykeru ručí za úvěry od Evropské investiční banky (EIB). Ta s operací problém nemá. Druhým je sama EIB, která v úterý též vydala souhlas. A třetím je koncern General Motors, který do této situace opět dostaly domluvené podmínky prodeje o možnostech změn ve vlastnické struktuře Saabu či firem, které jej vlastní, po určitou dobu po jeho prodeji.
Osud švédské automobilky tak má po letech de facto v rukou opět GM. Jenže GM zatím mlčí a věc odmítá komentovat. A to Saab nedávno slavil své výročí nezávislosti na tomto koncernu pomocí Independence Edition modelu 9-3...
Spyker se samozřejmě snaží i jiná řešení, hovoří se třeba i o vstupu čínského kapitálu, návrat Antonova by ale zřejmě byl tím nejsnažším a nejvíce žádaným. Další vývoj ukáží nejbližší týdny.





Na svůj návrat do výroby čeká i nové SportCombi 9-5
Zdroj: New York Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včeraChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zákazníci Dacie už nejsou chudáci, říká šéf značky, přichází k nám od upadající konkurence, aby dostali, co chtějí
před hodinouMotorkářům s okamžitou platností zakázali účast na veřejných jízdách na Nordschleife, výmluvným srovnáním aut a motorek je konec
před 3 hodinamiUž i Porsche v Číně dojíždí na předražená auta s nekonkurenceschopnou technikou, je to přehlížené varování pro všechny ostatní
před 4 hodinamiTato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 6 hodinamiNěkteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva