Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí

Saab stále nedokázal obnovit výrobu a bez dodatečného financování to zřejmě už nesvede. Paradoxem je, že klíč k nejsnažší cestě k návratu do normálu má v tuto chvíli v rukou koncern General Motors.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí

28.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Saab stále nedokázal obnovit výrobu a bez dodatečného financování to zřejmě už nesvede. Paradoxem je, že klíč k nejsnažší cestě k návratu do normálu má v tuto chvíli v rukou koncern General Motors.

Když jsme začátkem dubna psali o zastavení výroby v Saabu kvůli omezení dodávek od partnerských firem, netušili jsme, že se situace během dalších třech týdnů nezmění. Bohužel se tak stalo a švédská automobilka se do dnešního dne k výrobě nevrátila.

Důvody jsou stále stejné. Firma v tuto chvíli nemá dostatek finančních prostředků pro „zalepení děr” v rozpočtu a potřebuje získat další. Již před pár týdny přišla s plánem prodeje a následného zpětného pronajmutí svých výrobních prostor, čímž by získala něco přes 30 milionů Eur pro opětovný rozjezd svých aktivit. Jenže ten, kdo má peníze poskytnout, je ruský bankéř Vladimir Antonov, dřívější spolumajitel Spykeru, tedy firmy, která dnes Saab vlastní. V čem je problém?

Na první pohled v ničem. Antonov by peníze poskytl rád, jenže ze Spykeru musel odejít kvůli pouhému podezření amerických tajných služeb, že disponuje penězi pocházejícími z trestné činnosti. Ačkoli Antonovovi a jeho firmám nikdy nic podobného nebylo prokázáno, americké zákony by za takové situace nedovolily General Motors automobilku Saab Spykeru prodat, a tak Antonov musel ven ze hry. Aby se do ní nyní vrátil a stal se znovu spolumajitelem Spykeru (zřejmě jde o součást dohody a poskytnutí úvěru), potřebuje k tomu firma souhlas celé řady subjektů.

První je švédská vláda, která Spykeru ručí za úvěry od Evropské investiční banky (EIB). Ta s operací problém nemá. Druhým je sama EIB, která v úterý též vydala souhlas. A třetím je koncern General Motors, který do této situace opět dostaly domluvené podmínky prodeje o možnostech změn ve vlastnické struktuře Saabu či firem, které jej vlastní, po určitou dobu po jeho prodeji.

Osud švédské automobilky tak má po letech de facto v rukou opět GM. Jenže GM zatím mlčí a věc odmítá komentovat. A to Saab nedávno slavil své výročí nezávislosti na tomto koncernu pomocí Independence Edition modelu 9-3...

Spyker se samozřejmě snaží i jiná řešení, hovoří se třeba i o vstupu čínského kapitálu, návrat Antonova by ale zřejmě byl tím nejsnažším a nejvíce žádaným. Další vývoj ukáží nejbližší týdny.


Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí - 1 - Saab 9-5 SportCombi 2011 predstaveni 1Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí - 2 - Saab 9-5 SportCombi 2011 predstaveni 2Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí - 3 - Saab 9-5 SportCombi 2011 predstaveni 3Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí - 4 - Saab 9-5 SportCombi 2011 predstaveni 4Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí - 5 - Saab 9-5 SportCombi 2011 predstaveni 5
Na svůj návrat do výroby čeká i nové SportCombi 9-5

Zdroj: New York Times

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.