BMW a jeho tříválce: high-tech, nebo z nouze ctnost?

BMW utrácí velké peníze za vývoj tříválců, aplikuje u nich všemožné moderní technologie a věří, že z posmívaných jednotek vytvoří žádané zboží. Jeto falešná víra, vizionářství, nebo pouhý marketing?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

BMW a jeho tříválce: high-tech, nebo z nouze ctnost?

12.7.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

BMW a jeho tříválce: high-tech, nebo z nouze ctnost?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW utrácí velké peníze za vývoj tříválců, aplikuje u nich všemožné moderní technologie a věří, že z posmívaných jednotek vytvoří žádané zboží. Jeto falešná víra, vizionářství, nebo pouhý marketing?

Ani dnes nepolevíme a bude nadále pokračovat ve zpravodajství z Mnichova. Rádi bychom se podívali také jinam, ale ony se tímto směrem dějí zajímavé věci velmi často, a tak si zkrátka nemůžeme pomoci. Nejnověji BMW ústy šéfa vývoje, Klause Drägera, odhalila pro britský Autocar další podrobnosti o chystaných nových motorech. Z technického hlediska jsou velmi zajímavé, ovšem příznivce klasiky asi těžko potěší, neboť pojednávají především o nových tříálcových jednotkách.

BMW bylo a řekl bych, že stále je lídrem na poli vývoje spalovacích motorů. Však se také chlubí nejvyšší počtem získaných titulů Motor roku. Je tedy jasné, že pokud se pustí do vývoje nějaké jednotky, dokáže z ní vymáčknout maximum. Zdá se, že se jí to daří i na poli přeplňovaných tříválců. Podle pana Drägera je jedenapůllitrový turbomotor N37, jak je novinka označována, schopna špičkového výkonu 108 koní na litr objemu, což dokonce předčí i takovou ikonu, jako byl atmosférický šestiválec v předešlé M3. Špičková varianta by tak mohla dosahovat výkonu okolo 160 koní. Současně pan Dräger zmínil, že v blíže nespecifikovaném modelu činí její emise CO2 jen 95 g/km, což právě tolik, kolik bude činit nový limit EU v roce 2020 (od příštího roku je to 130 g/km).

Na poznámku označující tříválce coby projev šetření nákladů odpověděl, že tříválce z Mnichova rozhodně nejsou ničím levným. Jejich vývoj je prý drahou záležitostí, jsou technicky stejně vyspělé jako firemní čtyř- a šestiválce a z hlediska automobilky budou představovat stejnou technickou chloubu jako jiné motory. Snad krom poslední, spíše marketingové proklamace, slovům pana Drägera věřím. Dokonce věřím i tomu, že tříválec o objemu 1,5 litru bude na papíře úspornější, než čtyřválec srovnatelného výkonu a objemu. Už jen proto, že u nich dochází k menším ztrátám v důsledku lepšího proplachování válců. Opět to bude v rámci možností špičková technika těžící z nejnovějších poznatků a co možná ideální aplikace termodynamických zákonů.

Jsem ale zvědav, jak se takový motor bude chovat při reálném nasazení, kterého se poprvé dočká u modelů s pohonem předních kol. Domnívám se totiž, že kulturou chodu, a v konečném důsledku ani spotřebou, nebude schopna konkurovat jednotce, kterou známe např. z Peugeotu 308. Pro tu je 160 koní pohodový výkon, umí ze sebe vymáčknout i výborně se chovajících 200 koní. A na místě je rozhodně otázka, jestli má být středobodem zájmu mnichovských motorářů jen a pouze spotřeba paliva či efektivita fungování v určitém režimu. Neměla by jednotka BMW nabízet také jiné přednosti, jako je kultivovanost, rychlé reakce na pokyny vydané plynovým pedálem či lineární charakter? A to klidně na úkor spotřeby paliva, neboť zákazníci BMW nikdy nebyli těmi, kteří by si pro korunu nechali vrtat koleno a nový vůz si do zastoupení značky nepřišli koupit s cílem zvítězit v nejbližší economy run?

Ze slov pana Drägera jsem nabyl dojmu, že nám nový tříválec chce prezentovat podobným stylem, jakým se kdysi mluvilo o třílitrovém šestiválci ve Fordu Mondeo. Prý to byla půlka šestilitrového dvanáctiválce od Astonu a mnozí majitelé se tím rádi pochlubili. Ovšem jezdit s polovinou řadového šestiválce? Tím se asi těžko někdo bude chlubit.

Mimochodem, v nové řadě 3, která se představí již na podzim, se podle pana Drägera tříválec neobjeví (o tom se ostatně mluvilo již v minulosti), prý pro trojkovou řadu nejsou prioritou. Ani tady nebudu pochybovat, jen bych jeho vyjádření mírně poupravil. Zatím se tam neobjeví. Známe BMW, jak jednou s něčím začne, hned tak s tím neskončí. Když může být Efficient Dynamics v takové sportovní ikoně, jakou je M3, byl by v tom zakopán sám oteplovací popírač Klaus, aby se do trojky tříválec nakonec nedostal. Vždyť to k sobě tak hezky sedí a zapadá do současné strategie BMW.

Na přiloženém snímku je vyobrazen dvoulitrový turbomotor N20 v BMW X1.

Zdroj: Autocar

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.