Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW 5 E34 mohlo vypadat jako Gran Coupe a řada 8 už 80tých letech
7.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že někteří geniální umělci dokázali předběhnout dobu, zní trochu jako klišé. Jenže práce Ercola Spady z roku 1982 dosvědčuje, že o prázdnou frázi jít nemusí.
Žijeme v době, kdy se automobilky snaží oslovit někdy znuděné, jindy technickými kvalitami nových vozů nepobavené zákazníky novými typy karoserie, které dokážou zaujmou alespoň vzhledem. Všemožných kříženců označovaných i v českých zemích za crossovery bychom našli v nabídkách dnešních automobilek nespočet, jedním z těch typických je pokus zkřížit sedan s kupé. Opravdu nejde o novou ideu, však brzy zřejmě vznikne i takto koncipovaná Škoda, dříve než automobilky hlavního proudu ale s podobnými nápady začali výrobci, kteří se rádi označují za „prémiové”.
BMW v tomto případě průkopníkem nebylo, se vším začal konkurenční Mercedes CLS a až dnes si můžete pořídit třeba také šestkové Gran Coupe, které cílí stejným směrem. Stačilo ale málo a už někdejší řada 5 s označením E34 (vyráběna byla v létech 1987 až 1996) mohla touto koncepcí ohromit. A možná také zklamat.
Těžko říci, jak by zákazníci v osmdesátých letech reagovali na takový nápad, zvláště když na designově podobně řešenou řadu 8 i o několik let později říkali ne. Buď jak buď, z dnešního pohledu je velmi zajímavé, že už v roce 1982 vyrukoval tehdejší šéfdesignér BMW, dnes oprávněné uctívaný Ital Ercole Spada, s designovým návrhem pětky E34, která „čtyřdvéřová kupé” přinejmenším evokuje.
Z našeho pohledu velmi elegantní a nadčasový designový návrh vytáhli na světlo světa Italové z fóra Byci a můžete si tak sami prohlédnout, co Spada namaloval před neskutečnými 32 léty. Pokud ve výsledku uvidíte trochu pozdější sedmičky E32 (1986-1994), je to tím, že i tenhle model má na svědomí Spada, třebaže u BMW skončil v roce 1983. Řadu 5 E34, která přišla na trh o rok později, údajně jen ovlivnil. Možná méně, než by se slušelo, tohle podle nás vypadá sakra lépe než sériový vůz s velmi „těžkou” zádí, kterému lehkost a elegance zrovna vlastní nejsou. Posuďte sami...


Návrh BMW 5 E34 z pera Ercole Spady vypadá dodnes sexy
O sériové E34 od J Mayse se to už říci nedá
Spadovy myšlenky se ovšem zračí jak v pozdější sériové sedmičce E32...
...tak nepochybně i v řadě 8 E31. Na ní ale na rozdíl od sedmičky oficiálně žádný podíl neměl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 54 minutamiPro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 8 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 9 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 10 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.03. 00:23 - Kavis
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 21:32 - Stepan
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB