Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Automobiloví technici považují regulace spotřeby za cestu k likvidaci současných aut
11.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejsme sami, kdo si myslí, že tvrdými regulacemi spotřeby paliva bude nekoncepčně vynucena dramatická proměna současných aut. A to nejen co do způsobu pohonu.
Minulý týden jsme se velmi podrobně zabývali příčinami a následky současných regulací normované spotřeby automobilů, které nejnověji významně zasáhnou i Spojené státy americké. Ačkoli podrobný kolegův rozbor nelze obsáhnout pár větami, v zásadě jsme konstatovali, že regulace spotřeby paliva jsou natolik extrémní a pokuty za jejich nedodržení tak vysoké, že brzy zkrátka nebude reálně možné prodávat minimálně jakkoli specifičtější auta v jejich dnešní podobě. Zejména výkonnějším spalovacím motorům pak přijatými omezeními jednoznačně zazvonil umíráček, a to přesto, že nebylo zatím nalezeno žádné lepší, efektivnější řešení jejich pohonu.
Zatímco se ale politici a lobbisté v Americe hádali o to, zda limitem v rámci tzv. CAFE standards bude spotřeba 56,2 nebo 54,5 MPG (4,2 resp. 4,3 l/100 km), Wards Auto vyzpovídal na 1 100 automobilových inženýrů pracujících pro automobilky a jejich dodavatele, aby zjistil, co si o této věci myslí. A jejich názory jsou velmi skeptické.
Více než stostránkové závěry celého průzkumu by vydaly na vlastní knihu, zásadní výstupy a komentáře ale lze shrnout několika větami. Předně jsou tři čtvrtiny konstruktérů přesvědčeny, že Obamovy cíle nebude možné naplnit pomocí současných technologií, pouhých 5 % z nich si pak myslí, že je reálné jich dosáhnout s použitím dnešních materiálů. Co je ale možná podstatnější, mezi techniky není pochyb o tom, že tak dramatického snížení spotřeby paliva nepůjde dosáhnout bez toho, aniž by nebyla negativně ovlivněna bezpečnost vozů, jejich velikost a cena. Zkrátka není možné mít vše naráz a některý z těchto požadavků bude třeba nižší spotřebě obětovat.
„Skupiny lobbující pouze za co nejnižší limity normované spotřeby paliva se zajímají pouze o samotnou spotřebu, konstruktéři aut ale vnímají i původně nezamýšlené následky týkající se bezpečnosti, vyšších cen a negativní reakce zákazníků. Ti nemusejí mít pochopení proto, že nižší spotřebě paliva je třeba něco obětovat,” stojí mj. v závěrech průzkumu, který pokračuje slovy: „Postupné snižování spotřeby o 5 % ročně může zní jako snadný úkol pro politiky a environmentalisty. Dotazovaní odborníci ale citují stovky příkladů dosvědčujících to, jak složité je dostat i mnohem menší zlepšení z techniky, která má spolehlivě fungovat po čtvrt milionu ujetých kilometrů nebo i více.”
Technici dále vnímají jako problém spolehlivost menších turbomotorů a vliv očekávaných problémů na náklady související s poskytovanými zárukami. Stejně tak se obávají spolehlivosti akumulátorů elektrických nebo hybridních vozů zejména v chladném počasí, tlaku na co nejnižší aerodynamický odpor likvidující designová specifika a efektivitu výroby a použití nových materiálů, které budou zapotřebí.
Nejčastěji z úst techniků zaznívá: „Spotřebitelé nechápou, že je to bude stát peníze. A environmentalisty to nezajímá.” A ještě konkrétnější byl jeden z respondentů, který konstatoval: „Zcela protichůdné zájmy o stále se zvyšující pasivní bezpečnost a stále nižší spotřebu paliva vyžadují použití materiálů, které nyní není reálné ani z konstrukčního, ani z ekonomického hlediska.”
„Kdykoli se vláda rozhodne regulovat průmysl, je to neštěstí. Vláda tlačí na elektromobily, které ale nebudou vhodné pro jinou než městskou dopravu do chvíle, kdy budou k dispozici zásadně jiné technologie umožňující dosažení vyššího dojezdu a nižší ceny,” dodává další z techniků.
Američtí konstruktéři jsou přesvědčeni o tom, že nastavené regulace od základu změní současný způsob výroby aut přesto, že taková změna není podložena existencí vhodných novějších technologií. Myslí si to plných 77 procent z nich. Nejčastěji skloňovaným východiskem jsou pak hybridní vozy.
Je zřejmé, že podobně jako my uvažují o budoucnosti automobilismu ti, kteří vozy skutečně konstruují a nerozhodují o ni bez hlubší znalosti věci od zeleného stolu. Bohužel, jak bude vypadat automobilový svět určují ti druzí a nezdá se, že by své dosavadní úvahy hodlali přehodnotit. A nemyslete si, že se tento scénář týká pouze Spojených států, jak podrobně zmiňuje již odkazovaný článek, evropské regulace jsou ještě přísnější a vejdou v platnost ještě dříve. Ostatně, k likvidaci mnoha výjimečných motorů nepasujících do evropských tabulek dochází již nyní...
Zdroj: Wards Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
18.12.2024 - BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
18.12.2024 - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024 - Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
18.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva