Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Automobiloví technici považují regulace spotřeby za cestu k likvidaci současných aut
11.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejsme sami, kdo si myslí, že tvrdými regulacemi spotřeby paliva bude nekoncepčně vynucena dramatická proměna současných aut. A to nejen co do způsobu pohonu.
Minulý týden jsme se velmi podrobně zabývali příčinami a následky současných regulací normované spotřeby automobilů, které nejnověji významně zasáhnou i Spojené státy americké. Ačkoli podrobný kolegův rozbor nelze obsáhnout pár větami, v zásadě jsme konstatovali, že regulace spotřeby paliva jsou natolik extrémní a pokuty za jejich nedodržení tak vysoké, že brzy zkrátka nebude reálně možné prodávat minimálně jakkoli specifičtější auta v jejich dnešní podobě. Zejména výkonnějším spalovacím motorům pak přijatými omezeními jednoznačně zazvonil umíráček, a to přesto, že nebylo zatím nalezeno žádné lepší, efektivnější řešení jejich pohonu.
Zatímco se ale politici a lobbisté v Americe hádali o to, zda limitem v rámci tzv. CAFE standards bude spotřeba 56,2 nebo 54,5 MPG (4,2 resp. 4,3 l/100 km), Wards Auto vyzpovídal na 1 100 automobilových inženýrů pracujících pro automobilky a jejich dodavatele, aby zjistil, co si o této věci myslí. A jejich názory jsou velmi skeptické.
Více než stostránkové závěry celého průzkumu by vydaly na vlastní knihu, zásadní výstupy a komentáře ale lze shrnout několika větami. Předně jsou tři čtvrtiny konstruktérů přesvědčeny, že Obamovy cíle nebude možné naplnit pomocí současných technologií, pouhých 5 % z nich si pak myslí, že je reálné jich dosáhnout s použitím dnešních materiálů. Co je ale možná podstatnější, mezi techniky není pochyb o tom, že tak dramatického snížení spotřeby paliva nepůjde dosáhnout bez toho, aniž by nebyla negativně ovlivněna bezpečnost vozů, jejich velikost a cena. Zkrátka není možné mít vše naráz a některý z těchto požadavků bude třeba nižší spotřebě obětovat.
„Skupiny lobbující pouze za co nejnižší limity normované spotřeby paliva se zajímají pouze o samotnou spotřebu, konstruktéři aut ale vnímají i původně nezamýšlené následky týkající se bezpečnosti, vyšších cen a negativní reakce zákazníků. Ti nemusejí mít pochopení proto, že nižší spotřebě paliva je třeba něco obětovat,” stojí mj. v závěrech průzkumu, který pokračuje slovy: „Postupné snižování spotřeby o 5 % ročně může zní jako snadný úkol pro politiky a environmentalisty. Dotazovaní odborníci ale citují stovky příkladů dosvědčujících to, jak složité je dostat i mnohem menší zlepšení z techniky, která má spolehlivě fungovat po čtvrt milionu ujetých kilometrů nebo i více.”
Technici dále vnímají jako problém spolehlivost menších turbomotorů a vliv očekávaných problémů na náklady související s poskytovanými zárukami. Stejně tak se obávají spolehlivosti akumulátorů elektrických nebo hybridních vozů zejména v chladném počasí, tlaku na co nejnižší aerodynamický odpor likvidující designová specifika a efektivitu výroby a použití nových materiálů, které budou zapotřebí.
Nejčastěji z úst techniků zaznívá: „Spotřebitelé nechápou, že je to bude stát peníze. A environmentalisty to nezajímá.” A ještě konkrétnější byl jeden z respondentů, který konstatoval: „Zcela protichůdné zájmy o stále se zvyšující pasivní bezpečnost a stále nižší spotřebu paliva vyžadují použití materiálů, které nyní není reálné ani z konstrukčního, ani z ekonomického hlediska.”
„Kdykoli se vláda rozhodne regulovat průmysl, je to neštěstí. Vláda tlačí na elektromobily, které ale nebudou vhodné pro jinou než městskou dopravu do chvíle, kdy budou k dispozici zásadně jiné technologie umožňující dosažení vyššího dojezdu a nižší ceny,” dodává další z techniků.
Američtí konstruktéři jsou přesvědčeni o tom, že nastavené regulace od základu změní současný způsob výroby aut přesto, že taková změna není podložena existencí vhodných novějších technologií. Myslí si to plných 77 procent z nich. Nejčastěji skloňovaným východiskem jsou pak hybridní vozy.
Je zřejmé, že podobně jako my uvažují o budoucnosti automobilismu ti, kteří vozy skutečně konstruují a nerozhodují o ni bez hlubší znalosti věci od zeleného stolu. Bohužel, jak bude vypadat automobilový svět určují ti druzí a nezdá se, že by své dosavadní úvahy hodlali přehodnotit. A nemyslete si, že se tento scénář týká pouze Spojených států, jak podrobně zmiňuje již odkazovaný článek, evropské regulace jsou ještě přísnější a vejdou v platnost ještě dříve. Ostatně, k likvidaci mnoha výjimečných motorů nepasujících do evropských tabulek dochází již nyní...
Zdroj: Wards Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 6 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 7 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 9 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 10 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel