Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Možná poslední nový motor bez turba se ukázal v ostré akci v autě, ve 12 000 otáčkách zní jako F1
8.10.2021 | Petr Prokopec
Turba nám toho vzala víc, jednou z podstatných věcí je ale upozadění zvuku motoru. Nový dvanáctiválec od Cosworthu pro novinku legendárního Gordona Murrayho připomíná, jak neskutečně dobře mohou znít bez nich.
Pokud jste v poslední době přestali věřit v automobilové bohy, ani se tomu nedivíme. O celé branži rozhodují lidé, kteří o technice nemají pojetí a postrádají smysl pro realitu. Zejména v Evropě jsme tak svědky enormního tlaku na elektrifikaci, která je politiky prosazována jako stoprocentně čistý pohon. Něco takového je ve skutečnosti nemožné, v teoretické rovině ovšem stačí přehlédnout emise spojené s výrobou energie jinde, tvářit se, že baterie přijely z Marsu a ignorovat ekologické náklady spojené s vývojem a výrobou nových aut i ty spojené s budováním infrastruktury či nejasným nakládáním s akumulátory za pár let. A rázem tu máme ekologický zázrak na čtyřech kolech.
Že to se světem ale ještě není tak špatné, se nám rozhodl dokázat Gordon Murray. Legendární konstruktér totiž chystá nový model T.50, který bude s největší pravděpodobností labutí písní „analogových” supersportů. Do vínku totiž dostane manuální převodovku. A co více, jeho zadní kola bude roztáčet atmosférický motor, možná ten úplně poslední nový podobného ražení. Právě tato jednotka vás aktuálně dostane do varu snad ještě více než probíhající sněmovní volby. Její zvuk vám totiž umožní zapomenout jak na zelenou politiku, tak na turbohybridní Formule 1.
Právě monoposty královské motoristické disciplíny přitom T.50 po zvukové stránce připomíná nejvíce. Nikoliv však ty současné, ale někdejší z dob Michaela Schumachera. Za nimi pak sice zaostává po stránce výkonové, ovšem ani 663 koní nezní jako nedostačující výkon. Zvláště když je spojen s podtunovou hmotností. Tedy respektive bude, neboť T.50 je nadále ve vývoji. Proto vlastně onen moment nyní není namontován ve finální karoserii, nýbrž pod modifikovanými panely Ultimy, jenž slouží jako testovací prototyp.
Za jeho volant usedl závodní jezdec Dario Franchitti, který po odjetí několika kol na testovací dráze v Milbrooku uvedl, že „jde o nejlepší motor, s jakým jsem kdy jel“. To hovoří za vše, třebaže je nutné dodat, že Franchitti zde zpívá píseň toho, čí chleba jí. I tak lze T.50 majitelům jen závidět. Ti ostatně plánovanou stokusovou edici vykoupili během pouhých 48 hodin po premiéře, a to navzdory ceně startující na 2,36 milionech liber (cca 70,77 mil. Kč). Nyní si mohou gratulovat, neboť jejich investice už se zveřejněným zvukem v plných otáčkách neskutečně stoupla na ceně.






Nový hypersport Gordona Murraye bude pohánět 3,9litrový dvanáctiválec, který zní jak někdejší jednotky Formule 1. Závodní jezdec Dario Franchitti jej nicméně zatím nevyzkoušel ve finálním voze, nýbrž v testovacím prototypu zvaném George, kterým není nic jiného než upravená Ultima, jak můžete vidět na záběrech níže. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva