Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Auto roku 2011: vítězem je překvapivě Nissan Leaf
29.11.2010 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Porotci letošní ankety o evropské auto roku (COTY) si museli dát před závěrečným hlasováním hodně zelené. Za vítěze totiž zvolili nepraktický elektromobil Nissan Leaf.
Žijeme v době, kdy zelené nálady hýbou automobilismem tak jako nikdy dříve. Automobilky se již nepředhánějí ani tak v tom, která vyrobí lepší auto, ale v tom, která udělá auto tvářící se ještě ekologičtěji než všechna ostatní. S podobnou motivací vznikl Nissan Leaf, produkční elektromobil, který se může pochlubit slušným výkonem 88 kW. K dispozici má ale akumulátory o celkové kapacitě pouhých 24 kWh, k jejichž nabití z běžné zásuvky potřebuje plných osm hodin času.
Co to v praxi znamená? Zjednodušeně řečeno - Leaf dokáže při 90 % účinnosti elektromotoru vyrobit z této zásoby cca 21 kW pohybové energie. Pokud dnes máte auto s výkonem okolo 85 kW a myslíte si, že jeho potenciál využíváte z jedné čtvrtiny (což je reálné), pojedete stejným stylem s Leafem od dobití jen jednu hodinu. Při typické průměrné rychlosti okolo 80 km/h tak bude reálný dojezd tohoto vozu 80 km. Pak jej můžete osm hodin dobíjet.
K čemu takové auto je? Nechceme říci, že k ničemu, na ježdění po městě bude dobré. Ale tím jeho využitelnost končí, nic více s výše zmíněnými parametry nesvede. Vůz se přitom tváří jako elektrická náhrada současných kompaktů, kterou v žádném případě není.
Že automobilky prezentují své výtvory vzletnými slovy, na tom není nic zvláštního. Ale novináři jsou tu od toho, aby vše uváděli na pravou míru. Nebojíme se říci, že porotci letošního COTY naprosto selhali, když právě Leaf zvolili Autem roku 2011. Není na něm nic technicky mimořádného, pracuje s konvenčním elektromotorem a běžnými li-ion akumulátory, výsledek je s ohledem na již zmíněné využitelný jen velmi úzce. Podobný vůz by mohla vyrábět jakákoli automobilka, pokud měla tu troufalost uvést na trh něco, co není s to sloužit pro nic jiného než příměstské využití a tvářit se přitom jako „elektrický Golf”. Ocenění COTY se přitom za troufalost nedává a jako auto Leaf technicky ani funkčně výjimečné prostě není...
Z vítěze tedy nadšeni nejsme, pojďme se ale podívat na to, jak dopadlí zbylí finalisté letošní ankety. Cenné druhé místo si se ziskem 248 bodů (pro pořádek - Leaf získal 257) připsala Alfa Romeo Giulietta, třetí pak s 244 body patří Opelu Meriva.
Zbylí finalisté skončili následovně: 4. Ford C-Max/Grand C-Max (224 bodů), 5. Citroën C3/DS3 (175 bodů), 6. Volvo S60/V60 (145 bodů) a 7. Dacia Duster (132 bodů).
Uvidíme, jaké výsledky přinese další ročník ankety. Věřme, že se porotci vrátí k racionálnímu uvažování a o vavříny se utkají funkčně výjimečné vozy, přinášející mimořádný přínos jejich uživatelům. Nikoli výmysly s velmi omezeným praktickým využitím, které si pořídí jen pár zákazníků se zájmem ukázat svému okolí, jak ekologicky smýšlejí...



Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
22.1.2025Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva