Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán

Poprvé skutečně naplno můžeme vidět a slyšet akci motor, který se vzhledem k současnému vývoji stěží kdy dočká nástupce. Alespoň mezi silničními auty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán

4.6.2021 | Petr Miler

Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán

/

Foto: Cosworth

Poprvé skutečně naplno můžeme vidět a slyšet akci motor, který se vzhledem k současnému vývoji stěží kdy dočká nástupce. Alespoň mezi silničními auty.

Geniální konstruktér nejen formulových monopostů Gordon Murray před pár lety usoudil, že ani po mnoha letech a pokusech žádná automobilka nepřišla s plnohodnotným nástupcem jeho největšího silničního díla, McLarenu F1. Důvodů je více, jeden z nich ale tkví v hmotnosti. Novinky od Porsche, Ferrari či Lamborghini považuje Murray za příliš obézní, a proto se rozhodl, že do téže řeky vstoupí znovu, tentokrát pod hlavičkou vlastní firmy Gordon Murray Automotive.

Od té doby uběhlo hodně vody a jeho novinku zvanou T.50 už jsme mohli vidět i v akci na trati Top Gearu. Ze zveřejněných záběrů bylo patrné, že auto stále není hotové, i tak bylo zřejmé, že jde o relativně malý vůz. Také díky domu váží méně než tunu, což by bylo obdivuhodné i auta typu Škoda Fabia s motorem 1,0 MPI. Zde se ale bavíme o voze s dvanáctiválcovým motorem, který sám Murray popisuje jako vůbec nejtočivější sériový agregát v historii. Červené pásmo začíná až na 12 100 ot./min.

Tak vysoko se prý jednotka dokáže dostat za pouhé tři desetiny sekundy, tedy prakticky během mrknutí oka. Produkovat má 672 koní, ovšem na zmíněném videu jsme jej viděli sotva v akci, tehdy motor nesměl točit více než 3 tisíc otáček. Nyní jej ale můžeme pod dohledem Daria Franchittiho v plné akci na motorové stolici, během níž ze sebe agregát dostává všechno, co dokáže.

Konečně jej tak můžeme vidět a hlavně slyšet točit až avizovaných 12 100 otáček za minutu. Projev je o to působivější, že změny otáček reflektují pohyb o legendárním okruhu La Sarthe v Le Mans. Pozoruhodný na jeho projevu není pouze jekot, který připomíná Formuli 1 z dob atmosféricky plněných motorů, ale také zřetelná jemnost, kterou v jeho projevu vycítíte. Jsme tedy vskutku zvědavi na chvíli, kdy motor v hotovém autě uvidíme na silnici nebo alespoň na okruhu a Franchitti zjevně též - po skončení představení, které na přiloženém videu GMA můžete vidět od asi 6. minuty, slavný pilot nemá slov.

Dodejme, že Murray na pohonné jednotce spolupracuje s firmou Cosworth. Jak můžete vidět na fotkách níže, agregát nedostal jen 3,9litrový objem, ale také 48voltový startér-generátor. Doplněn je pak šestistupňovou manuální převodovkou, která přenáší veškerý výkon pouze na zadní kola a jíž si bude užívat řidič sedící stejně jako v McLarenu F1 uprostřed. Bude to nevyhnutelně fascinující stroj.


Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 1 - GMA T 50 motor nove zvuk 01Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 2 - GMA T 50 motor nove zvuk 02
Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 3 - GMA T 50 motor nove zvuk 03Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 4 - GMA T 50 motor nove zvuk 04
Zřejmě poslední takto točivý nový motor silničního auta se ukázal v ostré akci v až 12 100 otáčkách, je to skutečně dechberoucí představení. Foto: Cosworth

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše