Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Asi nejobdivovanější moderní BMW na německé dálnici předvedlo, proč je i po dvou dekádách tak drahé
13.1.2023 | Petr Miler
BMW dalo ve své historii za vznik spoustě skvělých aut, mezi těmi moderními a pořád relativně široce dostupnými ale jasně vystupuje jedno, které dokázalo prakticky všechno dobré spojit dohromady. I skoro 20 let po konci jeho éry se vám z něj zatočí hlava.
Nemusíte s námi souhlasit, ale patříme mezi ty, kteří jsou přesvědčeni, že automobilový průmysl dosáhl svého vrcholu krátce po přelomu milénia a na svou tehdejší úroveň už se nikdy znovu nevrátil. Platí to pochopitelně relativně, spousta věcí se posunula ještě o pořádný kus dál, zejména bující regulace ale donutily výrobce přijímat kompromisy, ke kterými by dříve nepřistoupili. Věci už nebylo možné dělat prostě nejlépe podle přání zákazníků, ale nejlépe v rámci stále úžeji vymezených mantinelů, což přineslo ústupky na spoustě úrovní. A nikdo nečekal, že bude tak zle.
Mohu vzpomenout rok 2001, kdy technici BMW se zcela vážnou tváří říkali, že modely divize M „nikdy” neosadí přeplňovaným motorem, protože už by to prostě nebylo ono. Kde jsme teď, vidí každý - BMW už nenabízí jediný motor bez turba a modely M nejsou výjimkou. Nejde ale jen o tyto velmi hmatatelné projevy, tlak na nutnost investovat do trhem nevyžádaných řešení a inovovat pro regulace přinesl vyšší náklady, které bylo nutné kompenzovat jinde. Nebude náhodou, že zrovna kvalita BMW tou dobou začala rychle padat, na něco jako „vymazlené” interiéry už nebyly peníze.
O bavorské značce nemluvíme jen proto, že se stala jedním ze symbolů tohoto úpadku, neboť se u ní ve stejné době zapojily do hry i jiné než regulacemi vynucené faktory. Ale také kvůli novému videu níže, které lepší časy výmluvně připomíná. Neukazuje na první pohled vlastně nic převratného - jízdu modelu M3 generace E46 po Autobahnu na „plný kotel”. Ono to ale stačí k tomu, abychom si uvědomili, jak moc nám v dnešních autech některé věci chybí.
Je docela dobře možné, že M3 E46 by dnes na dálnici dynamicky „roztřískal” VW Golf R s dvoulitrovým turbem, ale je to důležité? Video vrací vzpomínky na zvonivý zvuk motoru 3,2 R6 s 343 koňmi, který jsem několikrát mohl poznat na vlastní kůži a který je v oblasti okolo 8 tisíc otáček naprosto opojný. I dynamika ale stojí za to, vůz bez potíží dosahuje rychlostí okolo 250 km/h, to podstatné je tu ale nakonec slovo „kompromis”. M3 E46 je všechno v jednom - jde o dobrý cesťák, poslouží klidně jako auto pro každý den, je schopné na dálnici, na okresce i na okruhu, je velmi efektivní z hlediska spotřeby paliva, vtáhne do děje, i když jedete normálně a při tom neobtěžuje... Je to takový all-in-wonder, jak by řekli „ajťáci”.
Nakonec, podívejte se na to sami. V kontextu poznaného i viděného není divu, že tohle auto s manuální převodovkou dnes není možné ani v ucházejícím stavu s přijatelným nájezdem koupit za méně než 1,2 milionu Kč a opravdu pěkné kusy chtějí 1,5 až 2 miliony jako nic. Nemluvě o verzích jako CSL, za které se platí klidně 7 „mega”. Je to něco, co bylo, není a už nikdy se nevrátí. A ti, kteří tohle auto mají nebo ho chtějí, to sakramentsky dobře ví, tak proč by ho prodávali za pár set tisíc?
BMW M3 E46 je jedním z vrcholů automobilové evoluce, to nám nikdo nerozmluví. I po 20 letech se tak na Autobahnu předvádí ve skvělém světle, podívejte se na to sami. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva