47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973

V 70. letech u nás bylo zázrakem auto schopné jet přes 120 km/h, v Německu se ale už tehdy běžně vyráběly stroje schopné jet ještě o 100 km/h rychleji. Ani dnes svou dynamikou neurazí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973

7.5.2020 | Petr Prokopec

47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V 70. letech u nás bylo zázrakem auto schopné jet přes 120 km/h, v Německu se ale už tehdy běžně vyráběly stroje schopné jet ještě o 100 km/h rychleji. Ani dnes svou dynamikou neurazí.

Koronavirus na několik týdnů doslova vylidnil většinu ulic. Nikoliv pouze v Česku, ale prakticky všude ve světě. Výjimkou nebyly ani německé Autobahny, čehož využili také majitelé supersportů. Pro ně totiž dálnice s neomezenou rychlostí v daný okamžik představovaly naprostý ráj, neboť mohli zcela bez obav zašlápnout plynový pedál až pod kobereček a naplno vyzkoušet potenciál svých vozů. Rázem jsme tak skrze videa publikovaná na YouTube byly svědky zajímavých honeb za třístovkou či ještě vyššími rychlostmi.

Dnes tu ovšem máme jednu výjimku, jakkoliv u maximálky dosažené na Autobahnu zůstaneme. Tentokrát však nebude v centru dění nějaký moderní supersport, nýbrž postarší sedan. Konkrétně pak Mercedes-Benz 280E z roku 1973. Pohled na zdvojený přední nárazník přitom naznačuje, že jde o provedení před faceliftem, což je potvrzeno také v interiéru. Modernizované provedení totiž již dostalo volant s hranatějším středem. Zároveň však přišlo o dělená přední boční okna.

Facelift ale pro tuto chvíli ponechme stranou, podstatou je pro nás pohonná jednotka. Vůz na videu totiž dostal do vínku vrcholné ústrojí v podobě 2,7litrového atmosférického šestiválce. Ten produkoval 185 koní a 239 Nm točivého momentu, což na dnešní dobu nejsou ohromující čísla. Před více než čtyřiceti lety šlo ovšem o vysoké hodnoty, zvláště když tu máme vcelku obyčejný sedan. Na onom Autobahnu se ale i tak dovede nadále rozjet na tempo přesahující 200 km/h.

Generace W114 přitom byla vůbec první, u které Mercedes použil plně elektronické vstřikování paliva Bosch, jenž nahradilo do té doby obvyklé karburátory. Systém přitom sledoval vnější teplotu i teplotu motoru, stejně jako podtlak v sání a polohu válce plynu. Za pomoci analogového počítače pak vypočítal, po kolik milisekund mají vstřikovače zůstat otevřené během jedné otáčky motoru. K mání přitom jednotka byla i s nižšími kompresemi, v takovém případě ale dávala jen 170 koní.

Lze pak už jen dodat, že tento model Mercedesu byl vůbec prvním poválečným, který užíval zcela nově vyvinutý podvozek a nikoliv jen evoluční komponenty svých předchůdců. Zadní náprava zaměstnávající semi-vlečná ramena pak byla dokonce natolik chválena, že sloužila ve všech vozech značky až do 80. let, kdy dorazil multi-link. Nelze se tedy divit, že třícípá hvězda vyprodukovala takřka dva miliony kusů a je na tento model dodnes pyšná.


47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 1 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 0147 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 2 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 0247 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 3 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 0347 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973 - 4 - Mercedes-Benz 280E 1973 Autobahn videoscreen 04
Mercedes-Benz 280E dokázal na německém Autobahnu překvapit, i přes své stáří se bez problémů dostal přes 210 km/h

Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.