Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jediný moderní McLaren schopný uhánět 400 km/h měl být investiční jistota, teď se nedá prodat ani o 15 milionů levněji
3.4.2024 | Petr Prokopec
Na případu tohoto auta je vidět, že originál je jen jeden. Legendu zkrátka nevytvoříte tak, že podruhé uvaříte podle podobného receptu, přesto předpokládáme, že v dlouhodobějším horizontu cena McLarenu Speedtail přece jen poroste.
Když byla v roce 2010 založena divize osobních vozů McLarenu, Britové předpokládali, že se ve velmi krátkém časovém horizontu vyrovnají ostatním výrobcům supersportů. Anebo je rovnou i překonají. V některých ohledech se tak i stalo, neboť už „běžné“ modely jako 750S mají na kontě opravdu působivou dynamiku. Stovky je totiž dosaženo po 2,8 sekundách, zatímco dvoustovku máte na tachometru za 7,2 s. K zastavení z této rychlosti je přitom třeba brzdná dráha dlouhá 115 metrů, v případě stovky jde o pouhých 30 metrů.
Auta jako limitovaný Speedtail jsou na tom dokonce ještě lépe, přestože toto třímístné GT spatřilo světlo světa o nějaký ten pátek dříve - na premiéru došlo již v roce 2018, výroba pak začala o dvě léta později. Přesto nástupce legendárního McLarenu F1 zvládá zrychlit na dvoustovku za 6,6 sekundy, tedy rychleji než jeho mladší bratříček. Oproti němu se ale chlubí hlavně lepší maximálkou - v případě dostatečně dlouhé silnice z něj můžete vytáhnout až 403 km/h, jde tedy o jediný moderní McLaren schopný překonat rychlost 400 km/h. S ohledem na originál z 90. let pak značka vyrobila jen 106 Speedtailů.
Už jen skutečnost, že vůz je značně limitovaný a zájemců na každý kousek bylo svého času hned několik, by měla vést k okamžitému růstu jeho hodnoty. Ostatně McLaren u příležitosti premiéry i zmiňoval, že není mnoho jistějších investic. Jaká je však šest let od debutu realita? Ještě než se dostaneme ke konkrétní odpovědi, je třeba si položit ruku na srdce a upřímně odpovědět na otázku - kolik z vás by si bez výše zmíněných odstavců na Speedtail vůbec vzpomnělo? Není to auto, které by si získalo až takový věhlas. A pokud se o něm mluvilo, pak to bylo kvůli jeho podivnému vzhledu.
Při vší úctě k McLarenu, jeho reputace není bůhvíjaká. Původní F1 pochopitelně zná pomalu každý, ostatně šlo o nejrychlejší vůz planety. Navíc je úzce spojen s Rowanem Atkinsonem alias Mr. Beanem, který jeden kousek dekády vlastnil. Vyjma tohoto modelu je ale povědomí o celé značce McLaren spojené spíše s jejími aktivitami ve Formuli 1, a tak na proklamované zhodnocení investic nedochází.
Prokazuje to právě Speedtail, konkrétně pak kousek s pořadovým číslem 97. Jeho majitelem se stalo americké dealerství, které za kombinaci modrého laku Burton Blue, černo-modrého koženého interiéru a hybridního ústrojí produkujícího 1 070 koní zaplatilo 1,8 milionu liber, tedy dle současného kurzu 53,35 milionu korun. To není zrovna málo, v daný moment však řada lidí byla ochotna zaplatit i víc. Jenže takový čas již pominul a dnes není zájemci zdaleka vyrovnávána ani kupní cena.
Modře lakovaný kousek byl totiž nabídnut v aukci na Bring A Trailer, kde nejvyšší příhoz činil 1,67 milionu dolarů (39,36 milionu korun). Tím ovšem nebylo dosaženo minimální ceny, pročež byl vůz okamžitě nabídnut znovu - i poté ale nikdo nebyl ochoten nabídnout víc než 1,72 milionu USD (40,53 mil. Kč), navíc ani to prodejci nestačilo. Jinými slovy - za vůz nikdo nechce dát ani 1,73 milionu USD, tedy o 15 milionů míň než v roce 2018. A co se dalo za 55 milionů koupit tehdy? A co se za 41 dá koupit dnes? Reálná ztráta hodnoty bude ještě citelně vyšší.
Předpokládáme, že postupem času hodnota Speedtailu přece jen porost, ale dnes mohou někdejší kupci na zisk zapomenout. Ano, McLarenu se na závodních drahách znovu daří. A ano, F1 je dál jednou z největších ikon automobilové historie. Jenže originál je jen jeden a legendu nevytvoříte tak, že zkopírujete některé jeho vlastnosti. McLaren F1 byl revolučním autem s řadou neopakovatelných řešení, Speedtail je v podstatě model 720S „v tuningu”. A to na výjimečnost hodnou stamilionových cen zkrátka nestačí.
Speedtail vypadá zajímavě a je opravdu rychlý. Jenže nemá renomé modelu F1, v jehož šlépějích se snaží kráčet, ani zdaleka. A tak se po 6 letech nedá prodat ani s 15milionovou nominální finanční ztrátou. Foto: Bring A Trailer, tiskové materiály
Zdroje: Bring A Trailer, Auto Evolution
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den včera 20:06
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem včera 19:51
- Michele Pirro s wild card v Misanu včera 16:00
- Boscoscuro válcuje Kalexy včera 10:00
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack 15.5.2024
Nejnovější články
- Číňané už se nebojí ničeho, bodovat chtějí i s pick-upem. Prodávat ho začínají největším soupeřům přímo pod nosem
včera - Jen Mercedes dokáže prodávat čtyřválcové auto za 4,25 milionu a nestydět se, třikrát větší motor lze mít za míň jak třetinu
včera - Majiteli se Cybertruck rozpadá pod rukama tak moc, že prosí manažery Tesly i Elona Muska o nový. Všichni ho ignorují
včera - Lamborghini Temerario se dere na světlo světa. Tradice značky nepopře jen motorem
včera - VW Golf GTI po faceliftu citelně podražil a ztrácí pozici lidového sporťáku, nadšence odradí i okleštěním nabídky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva