Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 | Petr Miler
Je rychlý, o tom žádná, ale v tomto ohledu nezpochybňoval elektrická auta nikdo a nikdy. Použitelnost, ta je klíčem k úspěchu. A ta se při schopnosti zvládnout pouhá tři kola na Ringu limitně blíží nule, navíc s cenou odpovídající základním eMkovým BMW řady 3.
Hyundai letos v EU zařízlo všechny své ostré spalovací modely a nadšencům dál nabízí už jen ty elektrické. Šance Korejců na masivní úspěch takové podivné strategie lze přitom snadno vyhodnotit dvěma slovy, která vytváří název jedné seriálové i filmové legendy: Mission Impossible. Je to skutečně nemožná mise, jak jsme shrnovali později. Ioniq 5 N, který má nahrazovat dosavadní spalovací modely N s cenami o 640 tisíc Kč, je 2,2tunovou absurditou na pomezí hatchbacku a SUV, která s cenou startuje na 1,8 milionu korun. Kdo vůbec bude považovat něco takového za substitut modelů i20 N nebo i30 N?
Právě Ioniq 5 N se nyní předvedl v akci na Nordschleife v rukou Mishi Chaoudina a byla to přesně taková tragédie, jak se dalo čekat. Však kdo při fyzice dával pozor, musí i bez praktické zkušenosti dobře vědět, jak nepoužitelné 650koňové elektrické auto se zmíněnou hmotností, které má k dispozici jen 80 kWh (použitelné) kapacity baterie, bude. Je to ekvivalent pár desítek litrů paliva v nádrži spalovacího auta, řekněme něco mezi 20 až 30 litry podle toho, jak to budeme počítat a zda půjde o obdobu benzinu nebo nafty. Buď jak buď, jaký dojezd si při plném nasazení za takových okolností můžete malovat? 70, 80, možná 90 km jako prakticky s každým výkonným elektromobilem posledních let? V naší praxi jsme nikdy nezvládli víc.
A ani Misha víc nezvládne. 650koňové Hyundai je rychlé, jak by také nebylo, po pouhých dvou ostrých kolech mu ale zbývá už jen 42 procent kapacity baterie. Nutně nepřesným výpočtem tak za 2 kola (cca 42 km) vypotřebovalo 46,4 kWh elektrické energie, což by odpovídalo spotřebě asi 110 kWh na 100 km. A zbylých 33,6 kWh vystačilo tak na jedno další ostré kolo, aby auto ještě zvládlo dojet k nabíječce. Je pak pěkné, že teoreticky zvládá nabíjení výkonem až 240 kW, v praxi ale za perného veřejného často budete rádi, když budete v okolí Nordschleife dobíjet výkonem 22 kW, to je i naše zkušenost, takže si na doplnění baterie snadno 4 hodiny počkáte. Tři kola versus čtyři hodiny, no budoucnost je tady. Po nějakých 20 minutách zábavy budete 240 minut koukat, jak se jiní baví a vy ne.
Tohle je prostě k ničemu, je to poník zvládající jediný trik, který se vyčerpá, jakmile párkrát zahopsá. Za 1,8 milionu korun je to neuvěřitelně mizerná nabídka, však za takové peníze můžete mít třeba BMW M340i. Pravda, je to o něco pomalejší auto, které ale zvládne i po Nordschleife jezdit pořád dokola celý den. A sami zvažte, jestli je lepší ujet 6 ostrých kol za den rychleji, nebo si dát klidně 60 kol o něco pomaleji...
Hyundai Ioniq 5 N ujede na Nordschleife 3 rychlá kola a pak musí na hodiny k nabíječce. Tomu se při ceně 1,8 milionu Kč říká nabídka. Foto: Hyundai
Zdroj: Misha Chaoudin@Youtube
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
před 7 hodinami - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 55 minutami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
před 7 hodinami - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
před 9 hodinami - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
před 10 hodinami - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 10.31. 23:22 - honziss
- Lampárna (stěžovatelna) 10.31. 21:42 - řidičBOB
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien
- BMW Divize 10.31. 17:14 - pavproch
- Kudy do Dolomit 10.31. 13:28 - plutocannonball