Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo V40 2012 je oficiálně venku, s airbagem pro chodce
28.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Nové Volvo V40 bylo zřejmě nejhůře střeženým tajemstvím světa, uniklo o něm kde co. Oficiální odhalení je přesto zajímavé.
Pokus o postupné odhalení nové V40 Volvu zrovna nevyšel. Připravilo si k němu několik fotografií a videí, smysl ale v kontextu úniků vesměs vlastních materiálů automobilky dával vlastně jen úplně první snímek. Pak už si „pravda” šla svou vlastní cestou a v době, kdy Švédové vypouštěli nicneříkající upoutávky, začala internetem kolovat nejprve fotka přídě, poté i záběry celého auta a nakonec snad kompletní sada snímků včetně interiéru.
Včera jsme si mysleli, že se Volvo pokusilo situaci zachránit uvolněním konkrétnějšího videa, to ale prý též uniklo. Smutné. Že to takhle výrobce nechtěl dosvědčují jeho snahy zabránit šíření těchto materiálů po sociálních sítích i jiných internetových komunitách. Zastavit něco podobného ale prostě nelze.
Dnešní oficiální představení vozu se tak odehrává bez větších fanfár, to podstatné jste už zkrátka museli vidět. Technických informací a dalších detailů jsme ale dosud s jistotou znali minimum (nebo spíše nula, jak se za chvíli ukáže), a tak si dnes projdeme hlavně ty.
Věnovat se designu tedy znovu podrobněji nebudeme, tomu jsme zasvětili prakticky celý starší článek. Stručně shrnuto jde o vizuálně zajímavé dílo ne zcela standardní koncepce, chápeme ale výtky těch, kteří jeho design považují za příliš komplikovaný, vyumělkovaný a samoúčelný. Rozličných linek a kudrlinek je zvláště na některých částech zevnějšku až příliš, přesto předpokládáme, že se nová V40 bude líbit.
Interiér je naštěstí klasičtějšího střihu, jenž je více než věrný sourozencům S60 a V60, i jeho relativní strohost (rozhodně vzhledem k pojetí zevnějšku) by ale též měla na vkus zákazníků zabrat.
Co jsme dosud neznali byly rozměry. Tedy mysleli jsme si, že známe délku, když kdysi šéfdesignér Volva mluvil o 4,5 metrech, jenže to měl na mysli celou kompaktní řadu Volva a její délkové maximum. Samotná V40 2012 je tedy nakonec kratší, když měří 4 369 mm na délku, 2 041 mm na šířku (vč. vnějších zpětných zrcátek, jiný rozměr nemáme k dispozici) a 1 445 mm na délku. Rozvor náprav pak má hodnotu 2 647 mm. To všechno činí vůz rozměrově podobným s novým BMW 1, a tak nakonec není tak velký, jak se s z prvních snímků mohlo zdát - blíže než ke kombíku má k hatchbacku.
Známa dosud nebyla ani škála nabízených motorů. Naposledy jsme tipovali čtveřici T3/T4 a D3/D4, k dispozici budou ale ještě dva další z každé strany - D2 a T5.
Vezmeme-li to podrobněji, pak benzinovým základem bude agregát 1,6 turbo zvaný T3, který dodá vozu až 110 kW (150 koní) výkonu v 5 700 ot./min a 240 Nm točivého momentu v rozmezí 1 600 a 4 000 ot./min. O přenos výkonu na přední kola se postará výlučně manuální šestikvalt, s ním vůz dosáhne stovky za 8,8 sekundy a rychlosti nejvýše 210 km/h. Kombinovaná normovaná spotřeba činí 5,8 l/100 km.
Silnější verze téhož agregátu s názvem T4 nabídne až 132 kW (180 koní) výkonu v 5 700 ot./min a totožné maximum točivého momentu (240 Nm), dostupné v širším pásmu otáček - 1 600 až 5 000. Tento motor bude možné kombinovat s manuální i automatickou převodovkou, s první jmenovanou pak V40 zrychlí na 100 km/h 7,7 sekundy, dosáhne až 225 km/h, kombinovaná spotřeba při pomalé jízdě je pak logicky téměř stejná - 5,9 l/100 km.
Benzinovým vrcholem se stane agregát T5, který je pětiválec o objemu 2,5 litru s přeplňováním turbem. Vyprodukuje až 187 kW (254 koní) výkonu v 5 400 ot./min a točivý moment nejvýše 360 Nm v 1 800 až 5 400 ot./min. Pokud už se vám sbíhají sliny na řidičsky zajímavé auto, vysušíme je zmínkou o tom, že pro tento motor bude k dispozici výlučně šestistupňový automat. S ním vůz zrychlí na stovku za 6,5 sekundy, pojede až 250 km/h a v eurotestu si řekne o 7,9 litru benzinu na 100 km.
Jestliže vám poslední zmíněný motor nejde dohromady s nedávným avízem Volva v tom smyslu, že se zbaví všech větších než čtyřválcových jednotek, nejste sami. Automobilka ale předem „uklidňuje”, že toto řešení je pouze dočasné a agregát T5 nahradí v budoucnu čtyřválcem, o jehož nadstandardní výkonové parametry se postará elektřina. Vrcholem řady V40 tedy bude dříve nebo později hybrid.
Pokud jde o dieselové motory, nabídka začne u přeplňovaného čtyřválce 1,6, který si říká D2. Nabídne až 85 kW (115 koní) v 3 600 ot./min a 270 Nm v 1 750 až 2 500 ot./min. Převodovka je výlučně manuální šestistupňová, dynamické parametry pak vskutku skromné: 12,3 sekundy a 190 km/h. Zato kombinovaná papírová spotřeba 3,6 litru nafty na 100 km je až k neuvěření.
Více naftových koní nabídnou silnější agregáty D3 a D4. V obou případech půjde o čtyřválcové dvoulitry se 110 resp. 130 kW výkonu vždy v 3 500 ot./min a maximy točivého momentu 350 a 400 Nm v rozmezí 1 750 a 2 750 ot./min.
V40 D3 zrychlí na stovku za 9,6 sekundy, jede až 210 km/h a řekne si o 4,4 litrů nafty, V40 D4 si pak připisuje parametry 8,6 s, 215 km/h a opět 4,4 l nafty/100 km. Převodovka bude v obou případech na výběr, uvedené hodnoty přitom platí pro šestistupňový „manuál”.
Z dalších detailů můžeme zmínit, že všechny verze budou vybaveny „regenerativním brzděním” (tedy rekuperaci drobné části kinetické energie pře akumulátor), systémem start and stop a také haldou bezpečnostních prvků.
Předem jsme správně odhadli, že i u V40 bude standardem systém zabraňující střetu s chodci ve městě („rozhlíží se” do rychlosti 50 km/h a případně umí vůz i zcela zastavit), úplnou a překvapivou novinkou je ale „airbag pro chodce”. Zatím máme k dispozici jen textový popis celého systému, a tak nás neberte za slovo, podle informací Volva ale v případě, že řidič i „pre-crash” systém selžou a nějaký ten nebohý chodec spadne na přední kapotu vozu, rozprostře se v místech čelního skla nafukovací vak, který zmírní následky kolize. Nedokážeme si to úplně přesně představit, Volvo ale zdůrazňuje, že airbag má tvar písmene U, aby řidič i po dopadu chodce na jeho čelní sklo vidět na silnici. Více napoví snímky nebo videa, které by Volvo mělo uvolnit co nevidět.
Rozličné výbavové libůstky si necháme na jindy, s technických vlastností můžeme dodat jen tolik, že vůz stojí na platformě nového Focusu, její jednotlivé části ale prý byly naladěny tak, aby odpovídaly potřebám zákazníků Volva. K čemu se automobilka nepřiznala je hmotnost vozu, slibuje ale, že bude nižší než u dosavadních kompaktů.
Myslím tím přitom jak S40, tak V50, které by měla nová V40 jedním šmahem nahradit, třídvéřová C30 pak zůstane v nabídce. Vůz by se po premiéře na ženevském autosalonu měl dostat do prodeje v květnu a ročně si najít kolem 90 tisíc zákazníků. Na cenu si ještě musíme počkat, podle dnešních předpokladů by se ale cenovka základního provedení D2 měla dostat bezpečně pod půlmilionovou hranici.
Galerie živých snímků Volva V40 2012 z autosalonu v Ženevě
Kompletní galerie dosud dostupných snímků Volva V40 2012
Volvo V40 nakonec dokázalo překvapit. Vzhledem nikoli, pětiválcovým motorem a airbagem pro chodce ale ano.
První oficiální video známe již od včera
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva