Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vanda Dendrobium je podivné jméno pro podivně vyhlížející supersport
8.3.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Zvláštně pojmenované a zvláštně vypadající Dendrobium mnoho důvěry nebudí, jeho kredit však zvyšuje účast vývojářů z Williamsu.
Vypadá to, že singapurská společnost Vanda Electrics vsadila všechny svá aktiva do elektrické mobility a rozjela svůj business hned na několika frontách. Ve své nabídce už má miniaturní bateriově poháněný skútr Motochimp, momentálně připravuje produkci maličkého elektrického valníku Ant Truck a své nejvyšší ambice deklaruje skrze svůj první osobní automobil vypadající jako z jiného světa. Anebo alespoň jiného století.
Jmenuje se Dendrobium, což je odkaz na orchidej, kterou má tento stroj připomínat po otevření dveří a střešního panelu, které se odklápí proti směru jízdy, ale to jen na okraj. Mnohem zajímavější je, že Singapurci nespoléhali pouze na vlastní vývojové oddělení, ale oslovili také specializovanou firmu a to rovnou z nejvyšších pater motorsportu.
Konkrétně jednu z poboček britského týmu F1 - Williams Advanced Engineering, která je odpovědná třeba za Jaguar C-X75, Nissan Bladeglider, ale pomáhala také s vývojem Nissanu GT-R Nismo či monopostu Formule E. Jak velký byl její podíl při návrhu a konstrukci Vandy, přesně asi nezjistíme, víme však, že úkolem Williamsu bylo navrhnout kromě jiného pohon.
Původně se mluvilo o elektrickém pohonu s výkonem 1 500 koní a roztáčejícím kola zadní nápravy, tohle ale prozatím není příliš jednoznačné. Ian Cluett z Willamsu říká, že cílová hmotnost inženýrů podílejících se na stavbě je 1 750 kg, což by umožnilo vozu akcelerovat na stovku za přibližně 2,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlost přes 320 kilometrů v hodině. Aby něco takového bylo při uvedené hmotnosti možné, auto těch patnáct set koní nejspíše opravdu potřebovat bude, dostane ale hned čtyři elektromotory, přičemž každý z nich bude roztáčet jedno kolo.
Konečné parametry to ale být nemusí. Výsledek bude do značné míry ovlivněn také průběžným vývojem akumulátorů, takže cílová hmotnost ve chvíli, kdy se automobil dostane do výroby, může být teoreticky o něco nižší. Právě kvůli váze jsou zde také karbon-keramické brzdy doplněné hliníkovými třmeny a ze stejného materiálu jsou též kovaná kola.
Koncept, který je momentálně k vidění, prozatím nemá plně funkční ani interiér, nicméně design libující si v šestiúhelnících vypadá, že je připraven do výroby. Třeba skořepinová sedadla jsou čalouněná kůží skotské firmy Bridge of Weir, zbytek kabiny pak zdobí průhledným lakem stříknutý karbon. Místo klasických zpětných zrcátek auto využívá kamery a tím výčet dostupných detailů asi končí.
Ačkoli se zdá, že projekt vzešel v podstatě z ničeho, realita je zřejmě poněkud jiná. Generální ředitelka singapurské společnosti Larissa Tan říká, že první návrh tohoto vozu byl na stoje již v roce 1996, jeho realizaci však umožnily až v současnosti dostupné technologie a zásadně nižší ceny všech potřebných komponentů.
Navzdory tomu nečekávejte, že by Dendrobium mohlo být levnou záležitostí. Bude se vyrábět v malých počtech, zčásti v Británii, a přestože Larissa Tan cenovku neprozradila, proslýchá se ale, že by neměla být nižší než v přepočtu 30 milionů korun.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Cílem konstruktérů elektrické Vandy je hmotnost maximálně 1 750 kg a schopnost akcelerace na stovku za 2,7 sekundy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojeté Porsche Cayenne se zapovězeným dieselem, zrovna s ním ale i po letech funguje
před 10 hodinami - Číňané ukázali první auto nové značky, která v Česku se svým jménem nemá šanci, cenou přitom umí zaujmout
dnes (1) - Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
dnes - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
dnes - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.19. 20:15 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.19. 17:06 - Vrooom
- Škoda Citigo, sedačka 05.19. 16:25 - jiří254
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB