Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
26.4.2024 | Petr Prokopec
Relevantní instituce roky nechtějí vidět obrovskou disproporci mezi počty různých účastníků silničního provozu a jejich podíly na počtu smrtelných nehod. Teď si u Euro NCAP všimli aspoň jedné skupiny, opatření mající vést ke zlepšení jsou ale jako obvykle kontroverzní.
Politici, média a různé neziskové informace rádi operují s počtem smrtelných dopravních nehod a někdy je až s morbidní vehemencí dávají do souvislosti s provozem osobních aut. Tím vytváří dojem, že při jízdě s ním vám hrozí odpovídající riziko, popř. s ním odpovídající riziko představujete vy pro ostatní. Není to pravda. Počet smrtelných dopravních nehod spojených s osobními vozy je relativně malý a z obou relevantních pohledů existují zásadně problematičtější skupiny - když ze statistik Policie ČR sečteme chodce, cyklisty, motocykly a řidiče kamionů, zjistíme, že se bavíme o 207 mrtvých - o dost víc než 178 zesnulých v případě řidičů osobních aut. A když si vezmeme třeba počet motocyklů na silnicích, pak je 70 mrtvých motocyklistů skutečně varovným číslem vedle bilance spojené s nesrovnatelně početnějšími osobními vozy.
I kvůli tomuto zavádějícímu pohledu je téměř veškerá ostrakizace a represe spojována s osobními auty, ačkoli jejich podíl na celkové bilanci je až překvapivě malý. Těžiště je hlavně u chodců, cyklistů a motocyklistů, relativně vysoký podíl na celkových číslech ale mají i kamiony. Jistě, jejich řidiči hodně jezdí, také jsou ale nezřídka nuceni k tomu jezdit přetažení a nepozorní. Kamiony tak mají na evropských silnicích spojitost s takřka 15 procenty fatálních nehod, ačkoli představují jen 3 procenta z veškeré dopravy.
Tohoto faktu si pro jednou někdo všiml, konkrétně bruselská organizace Euro NCAP. Jsme daleci toho realisticky od ní čekat nějakou spásu, sama se ale pokouší změnit věci k lepšímu změnou v testování nákladních vozů. Šéf strategických rozhodnutí NCAPu Matthew Avery uvedl, že nezávislý „hlídač bezpečnosti“ na dané věci spolupracoval s různými městy, pojistiteli, spedičními společnostmi i výrobci kamionů a politiky, aby vyvinul systém, který jde za hranice současných regulací. Cílem bylo vytvořit hodnocení, které by napomohlo správcům firemních flotil, aby příště mohli zvolit ten nejbezpečnější kamion.
Taková mise pochopitelně nepatřila mezi nejjednodušší, zejména s ohledem na hmotnost a rozměry kamionů. Kvůli nim jsou mnohem nebezpečnějšími dopravními prostředky, především pokud dojde na kontakt s těmi nejohroženějšími účastníky dopravy, což jsou cyklisté a motorkáři. Euro NCAP tak chce od roku 2030 zavést nový testovací režim, jenž má napodobit skutečné havárie. V prvé fázi ovšem nový program bude zaměřen na asistenční systémy, pročež bude pro výrobce levnějším.
Stejně jako u osobních aut přitom bude důraz kladen hlavně na autonomní brzdy a monitoring jízdních pruhů, stejně jako na kamerové systémy, které budou monitorovat jak provoz, tak samotného řidiče. Veškeré nákladní vozy pak budou rozděleny do jednotlivých sektorů jako jsou dodávky, kamiony či třeba popelářská auta. Vůbec první výsledky takových testů pak budou zveřejněny ještě letos v listopadu.
Avery uvedl, že podle výsledků testů se budou řídit pojišťovny, které kamiony s lepším hodnocením spojí s výhodnějšími sazbami. Tím mají motivovat správce firemních flotil, aby zvolili tu nejbezpečnější volbu. Zda se pak pro kamiony velmi nelichotivé statistiky změní, je otázkou. Proti elektronickým berličkám totiž máme značné výhrady, nezřídka i víc škodí, než pomáhají. Ale snaha se pochopitelně cení, třeba nás přivede i k lepším nápadům.
Kamiony představují pouze 3 procenta prostředků na evropských silnicích, připadá na ně však 15 procent veškerých smrtelných nehod. To by se bruselská organizace do budoucna ráda změnila. Foto: Euro NCAP, tiskové materiály
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před hodinou - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejčtenější články
- Subaru začalo prodávat sportovní BRZ úplně oholené i s ocelovými koly. Je tak levné, že vám to bude jedno
9.4.2024 - Nejrychlejší Corvette vyzvala na souboj třikrát dražší McLaren 750S, na svou cenou předvádí neskutečné věci
9.4.2024 - Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024 - BMW smutně hází přes palubu další tradiční prvek, nová M5 nedostane žádné „řazení”
9.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 10:04 - abgx1
- Koupě lakované Octavie 05.10. 09:39 - NedIam
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 09:19 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 14:04 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.09. 10:10 - Předseda