Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024 | Petr Prokopec
Je to jedna z těch věcí, které se nebojíme označit za moderní nesmysl. Za sotva hmatatelný přínos pro efektivitu provozu auta obětuje praktickou použitelnost a bezpečnost. Zejména při havárii vás může úplně zbytečně uvěznit v ohnivém pekle, jak varuje ADAC.
O nedávné testování Kie EV6 GT už jsem se na našich stránkách nejednou otřel, o jeho zásadních kladech i záporech se rozepíšu v příštím vydání tištěného Autofora. Na jedno z negativ ale musím upozornit už dnes, neboť před ním prostřednictvím tiskové zprávy varuje i německý autoklub ADAC. Te dokonce vyzývá automobilky, aby od této věc upustily. A nemáme problém se k němu se stejnou výzvou přidat.
Oním negativem jsou zapuštěné kliky dveří, které z pohledu ADACu představují nebezpečný prvek, který minimální přínosy směňuje za významný rizika. Hlavním problémem je, že takové kliky nemusí vždy fungovat tak, jak by měly. A to třeba ve chvíli, kdy elektromobil začne hořet, může vést k úplně zbytečnému ohrožení lidských životů.
EV6 právě takovými klikami disponuje, a musím říci, že jakkoli jde o zajímavé divadlo, spojena s nimi z mé strany byla především značná nervozita. Do rukou se vám totiž vysouvá kus plastu, který působí křehce na pohled i omak. V podstatě tak pokaždé, když se kolem vozu prohnaly děti, jsem trnul, aby některé z nich o vysunutou kliku nezavadilo. Střet by mohl skončit špatně pro obě strany.
ADAC nicméně poukazuje na ožehavější situace. Ve finále totiž nemusí dojít na požár vozu vybaveného takovými klikami, nýbrž pouze na havárii. V takové chvíli je ovšem třeba, aby se dovnitř dostali záchranáři. Jenže systém reaguje hlavně na klíček, který je v té chvíli uvnitř. V důsledku toho je vyproštění zraněných osob mnohem náročnější operací, než by muselo být. Je třeba rozbití oken nebo rovnou rozřezání plechů, což stojí drahocenný čas.
Problém může vyvstat při obyčejném zkratu či jiném selhání systému, neboť většina zapuštěných a vyskakovacích klik dnes ke svému chodu používá elektromotor. K dispozici je pak sice posádce nouzové manuální otevírání, jen málokdo však ví, kde se třeba příslušné táhlo nachází. ADAC tak dodává, že majitelé takových aut by pomalu před každou jízdou měli udělat posádce podobnou přednášku, jakou mají letušky vůči cestujícím před letem.
Řešením pak ve výsledku nemusí být ani nouzové kladívko na rozbití skla, jaké vídáme v autobusech. Je totiž možné, že daný vůz má laminovaná skla kvůli většímu vnitřnímu tichu. V té chvíli ale pomalu nemáte šanci dostat se ven, pokud vám cokoli bezprostředního hrozí. Dle autoklubu byste tedy vždy měli upřednostnit bezpečí před formou, neboť o nic jiného tu nejde - přínos pro aerodynamiku je zcela zanedbatelný. Něco takového je ale v dnešní době stále těžší, neboť cestou zapuštěných klik jde stále více výrobců.
EV6 je jedním z mnoha aut, u nichž jsou standardem zapuštěné kliky dveří. U níže posazených verzí se navíc nevyklápí automaticky, ale musíte na jejich přední část zatlačit, což rozporuplné pocity z tohoto doplňku jen umocňuje. Foto: Kia
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 6 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 7 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 9 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 10 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 18:59 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry