Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč?
6.5.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Verze RS byla vizuálně nejpřitažlivější Octavií, se čtyřmi světly je ale spíše odvážným stylistickým experimentem. Jenže, záleží na tom vůbec někomu?
Přehled kapitol
Je docela smutné, když musíte před napsáním recenze přemítat spíše o důsledcích svého názoru, než abyste si v klidu utřídili myšlenky o automobilu samotném a pak ty postřehy jednoduše dali dohromady. Jenže taková je realita. Místo abych vám stručně a co nejsrozumitelněji převyprávěl, co jsem si odnesl ze setkání s modernizovanou Octavii RS a pak v dobré víře doufal, že vám budou tyto informace při výběru příštího auta nápomocné, teď momentálně přemýšlím, jak to asi bude vypadat v diskusi pod tímto článkem.
Nemusíte mi nic vyprávět. Z vlastní zkušenosti vím, že psát cokoli o Škodě v českém mediálním rybníčku připomíná dobrovolné strkání hlavy do oprátky. Ať řeknete skoro cokoli, máte prakticky stoprocentní jistotu, že se brzy najde někdo, kdo bude vědět mnohem lépe, co si máte myslet a nadto vás nezapomene obvinit z úplatkářství a bezpáteřního oportunismu. A to stále nemluvím o případu, když si náhodou dovolíte něco pochválit.
Tím pochopitelně netvrdím, že se v naší branži nemůže najít někdo dost ohebný, aby se před nějakou značkou předklonil. I to se stát může. Nikomu ani neberu jeho vlastní názor, každý ať si píše, co chce. Myslíte si ale, že máme tohle opravdu zapotřebí? Vždyť ty klíčky od Octavií, Superbů a Golfů už nemáme kam cpát…
Dobře, teď trochu vážněji. Předně uznávám, že faceliftovaná Octavia je trochu výjimečný případ, takže se živějším než obvyklým debatám kolem ní nedivím. V redakci se nestává příliš často, abychom měli na něco diametrálně jiný pohled, vlastně si na takovou situaci ani nevzpomínám. Pravdou ale je, že kontroverzní nová příď s dvojitými předními světlomety tuhle neobvyklou názorovou shodu lehce naštípla. Zatímco kolegové rozporný vzhled modernizované Škody zrovna nechválí a spíše se přiklání ke zhruba dvoutřetinové většině hledící na čtyřokou novinku kriticky, mně osobně tohle auto tolik nedráždí.
Neberte to automaticky jako špatně maskovanou chválu. Pokud se v poslední době docela povedl design některého mladoboleslavského modelu, pak je to aktuální Superb. Při pohledu na Octavii mám nicméně skutečně daleko k tomu, abych si spěšně sypal pod jazyk celé balení nitroglycerínu ve strachu z toho, že mě samým nadšením klepne. V minulosti jsme se s kolegy mnohokrát shodli na tom, že dosavadní RS bylo vizuálně atraktivní auto, což už se dneska zkrátka neshodneme a za „vizuálně atraktivní” jej dnes asi obecně označí málokdo.
Přesto si zkrátka nemyslím, že by existoval zvlášť velký důvod nový design radikálně odsoudit, i když auto svým způsobem vybočuje z řady. Je mi líto, pokud někdo očekával, že vzhled přepracované Škody budu vynášet na rukou až do nebe anebo si o něj otřu špinavé boty, ale takhle to prostě necítím. Nicméně i kdybych měl vskutku problém, a po nocích jsem zuřivě píchal pletací jehlice do slaměné panenky s Kabaňovou fotkou, mé soukromé diagnózy sem nepatří.
Stejně jako kdykoli jindy mě nejdříve zajímá, jak auto vypadá naživo (což jsem si v lednu při prvním statickém představení ve Vídni ověřil), především bych chtěl ale vědět, co doopravdy umí a jak funguje na běžných silnicích. A tohoto prostého receptu jsem se držel také před usednutím za volant druhé nejsilnější varianty Octavie RS při následujícím výletu do Vídně. Takže je to dobré auto, u něhož vzhled rychle pustíte z hlavy, nebo vám po jeho koupi zbudou jen ty čtyři oči pro pláč?
Za stabilnější postoj může design
Podle obvyklého formálního schématu bych měl nyní podrobně rozebrat vnější design Octavie RS, mám ale za to, že právě na tohle téma bylo na naší stránce vystříleno už tolik munice, že mě nenapadá nic konkrétního, čím bych ještě mohl přispět do názorového mlýnku. I když vlastně… Dvě věci by tady možná byly.
Dělená přední světla stojí za jednu drobnou zmínku asi proto, že se k eReSu hodí subjektivně více než k běžným modelům. Proč? Přesně nevím, možná lépe ladí s jiným předním nárazníkem anebo tohle auto vylepšují standardně dodávaná LED v kombinaci s možností poručit si černou mřížku masky chladiče. Více bych to nerozmazával. Podívejte se na fotky a udělejte si názor sami, pokud jste tak dosud náhodou neudělali.
Druhý detail se týká rozšíření zadní nápravy o třicet milimetrů úpravou nábojů kol. Ne, tahle změna opravdu nesouvisí s nutností vylepšit stabilitu či jízdními vlastnostmi. Zvětšení zadního rozchodu bylo iniciováno kvůli designu a nikoli lidmi přes podvozky.
Potvrdilo to hned několik lidí najednou. Vývojáři neshledali v ovladatelnosti eReSa nic, co by potřebovali nutně změnit, někomu evidentně důležitému se však nelíbila zadní kola zapadlá do karoserie, takže nastoupili návrháři.
Mohli samozřejmě použít širší disky, případně kola s nižším zálisem (znáte pod označením ET), místo toho ale přepracovali ony náboje. Co přesně pak bylo nezbytné doladit na zadních pružinách i tlumičích, mi nikdo neprozradil, každopádně jejich kalibrace stejná nezůstala. K tomu se ale ještě dostaneme.
Uvnitř jen pár novinek
S faceliftem se toho uvnitř mnoho nezměnilo, úpravy jsou nicméně nepřehlédnutelné, byť je diskutabilní, jestli některé posunuly Octavii k lepšímu. Ambientní osvětlení interiéru je něco, co bych k životu nutně nepotřeboval, pokud ale právě vy máte dojem, že některý z deseti dostupných odstínů bude schopen vyvolat na palubě příjemnější atmosféru a máte na barevná světýlka rozpočet, není to nic proti ničemu.
V případě kompletně dotykového ovládání displeje multimediálního rozhraní na středové konzole je to trochu složitější. Nemůžu popřít, že infotainment má velmi dobře vychytaný software. Reaguje bez prodlev, rozlišení obrazovky je výtečné, grafika i menu jsou srozumitelné, virtuální tlačítka dostatečně velká. Pokud jste se ale někdy pokoušeli nastavit kupříkladu hlasitost s rukou pohupující se ve vzduchu kvůli zvlněné silnici, pak mě snad pochopíte, když řeknu, že mi zrovna v takové situaci přijde obyčejný otočný ovladač jako mnohem lepší řešení.
Lze určitě namítnout, že podobný knoflík má řidič na volantu, spolujezdec na něj ale jistě sahat nebude a někdo zkrátka může preferovat ovládání rádia tradičním způsobem a na obvyklém místě. A navíc nemusí mít chuť každou chvíli čistit ohmataný displej. Tohle v budoucnu částečně vyřeší ovládání gesty po vzoru Golfu, zákazníci Škody si však budou muset na nejmodernější technologii vyhrazenou prozatím jen pro VW počkat.
Poslední změna se týká sedadel, přesněji jejich čalounění. Nově je můžete mít i kompletně potažené alcantarou, mě ale zaujala jiná věc. Jestli vám skutečně záleží na dobré pozici za volantem a máte nějaké ty centimetry navíc, vyberte si raději manuálně ovládané sedačky. Ty s elektromotorky jsou uchyceny o něco výš a s mými téměř dvěma metry se mi sedělo o hodně příjemněji v těch jednodušších.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejnovější články
- Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky
před hodinou - Tento nenápadný 32 let starý kompakt se právě prodal za 1,35 milionu Kč. Není to vtip ani výsledek aukce pro charitu
před 2 hodinami - Audi by se mělo zbavit svého šéfa, než firmu skutečně přivede ke krachu, jak na 50 procent očekává jeho kolegyně
včera - Smutná doba: Nový safety car pro elektrické formule je rychlejší než samotné formule, to jsme tu ještě neměli
včera - Rusové konečně zahájili prodej motorky, která doprovází Putinovu limuzínu. Je tak drahá, že i těch vznikne jen pár
včera
Živá témata na fóru
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.09. 22:12 - volfi
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- Elektromobily a vse kolem nich 05.09. 16:31 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 14:16 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 14:04 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.09. 10:10 - Předseda
- Jednostopé okénko 05.09. 08:35 - jarka