Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Jaguar XJ se rýsuje, v roce 2019 dorazí jako superluxusní hybrid
18.3.2016 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Po několika měsících dohadů dostala nová generace vlajkové lodi Jaguaru zelenou. Bez poutavého vzhledu a hybridní techniky se neobejde.
Pro britský Jaguar je posledních pět let poměrně šťastným obdobím. V Evropě se mu daří s [0000018760 XE]] a F-Pace, které se společně postarají o plné vytížení výrobních kapacit. Sesterský Land Rover tak už bude muset začít vyrábět na Slovensku. Něco takového jsme už psali v souvislosti s plány značky pro příští roky, přičemž pozornost byla věnována nejluxusnějšímu sedanu XJ, respektive jeho příští generaci.
K té se také nyní vracíme, jelikož potvrzení o jeho budoucí výrobě padlo nyní znovu, a sice s podrobnosti, které si nemůžeme nechat pro sebe. První dobrou zprávou je, že další XJ skutečně bude a že se jako koncepční vůz ukáže v roce 2018, tedy při příležitosti 50. výročí původního XJ. Jako hypermoderní a dle prvních skic jistě i velmi stylovou limuzínu pak uvidíme v produkční verzi v roce následujícím. Spekulovalo se prý také, že by se XJ mohlo stát SUV ideově blízkému Range Roveru Sport. Nakonec to bude sedan, což je podle našeho názoru jedině dobře.
Šéfdesignér Ian Callum ostatně tvrdí, že SUV F-Pace neaspiruje na titul vlajkové lodi, u prémiových značek je třeba mít shovívavější auta jako je XJ a F-Type, což v podstatě znamená vozy s tradiční karoserií, které značka vyrábí historicky. „Celá podstata je v luxusu, takže takové auto (luxusní limuzínu) potřebujeme a vždy potřebovat budeme“. Je to ostatně i ve shodě s prohlášením Iana Robertsona, člena představenstva konkurenčního BMW. Dle jeho slov se připravované SUV Cullinan značky Rolls-Royce také nebude ucházet o titul vlajkové lodi, nadále jí bude reprezentovat model Phantom.
Vše zmíněné souvisí s vývojem trhu a snaze ještě nějak dostát historickým základům značky. Nejen BMW řady 7, ale i Mercedes třídy S vždy byly pomyslnou výkladní skříní nejmodernějších technologií obou značek a Jaguar se v tomto segmentu nebude při snaze uspět moci pouštět do experimentování. K úspěchu však bude potřeba mít také skutečně dobrý technický základ. U Jaguaru tak ve vývojovém oddělení podle zástupců značky pracují na elektrifikaci a technice pro autonomní jízdu.
Na to ale auta zatím nejezdí, důležitá je primárně konstrukce samotného auta. Za základ nováho XJ poslouží hliníková platforma D7a z modelu XF, která však v některých částech nahradí hliník karbonem. Panely z uhlíkových vláken bude do konstrukce snadné dostat, jelikož plošina D7a je spojená pomocí nýtů a lepidla. Nás ale více zajímá samozřejmě stroj, který by měl odlehčenou krásku rozhýbávat. V té souvislosti je zmiňována soustava V6 a elektromotoru stavějící budoucí XJ do role plug-in hybridu. Šestiválec by přitom měl být zcela nový - řady Igenium, která přinesla nové čtyřválce modelu XE, a nahradil by tak jednotku AJ-V6 i osmiválec AJ-V8 vyráběné od roku 2000.
Nový motor se šesti písty jistě přijde v benzinovém i naftovém provedení, avšak pro XJ zatím není jasné, který druh paliva zvolí - pokud tedy ne oba, což je také stále jedna z možností. Jistější je údajně fakt, že revoluční kroky budou podniknuty v kabině, protože Jaguar slibuje významnou změnu úrovně kvality zpracování i použitých materiálů. Jasné se zdá být také podstatně luxusnější ztvárnění než v případě menších modelů XE a XF, vítané pak multimediální rozhraní, u něhož má Jaguar ještě poměrně výrazné rezervy.
Dotykovými plochami na středovém tunelu by se u nového XJ měla ovládat nejen řada funkcí vozu (podobně jako v případě BMW řady 7 - pozn. autora), ale také převodovka a informačně zábavní rozhraní. Daleko sympatičtější ovšem je, že se novinka nebude hnát za masivními investicemi do kapitálu, jako je tomu u její konkurence, jelikož se chce soustředit čistě na kreativitu. Mohli bychom se tak dočkat zajímavého luxusního křižníku stavěného s tou nejúzkostlivější péčí. V tomto segmentu jde dle našeho soudu o krok tím správným směrem…
Jaguar XJ v nové generaci si Autocar představuje nějak takto. Půjde o velmi elegantně zabalenou hybridní techniku doprovázenou nejmodernějšími technologiemi.
Zde je vlajková loď na dřívější neoficiální ilustraci...
...která přišla i s polemikou na téma varianty XJ Coupe jako náhrady za absentující model XK.
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
před 8 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nejnovější články
- Historie levného ojetého Rolls-Roycu Phantom je pojízdným varováním pro všechny kupce kdysi drahých ojetin
před 3 hodinami - Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor
před 4 hodinami - Dohoda VW a Renaultu o společném projektu malého levného auta zkrachovala, prý si každý líp poradí sám
před 6 hodinami - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
před 7 hodinami - Majitel najel s moderním Ferrari přes 100 tisíc km a teď ho prodává. Je nejlevnější v EU, stojí jako lepší škodovky
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva