Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Oholený” Golf za 735 000 Kč? Vítejte v Dánsku, v zemi s brutálním zdaněním aut
31.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stěžujete si na českou DPH, která činí auta pro běžné lidi o 21 procent dražší? V Dánsku se jí musí smát, tamní daně jsou násobně vyšší. A nelze je obejít.
Dánsko je jednou z nejbohatších zemí na světě, pokud budeme poměřovat hrubý domácí produkt. Přesto pohled na tamní vozový park naznačuje spíše opak, nejprodávanějšími auty jsou tam tradičně nejlevnější supermini a do nejlepší desítky se z „větších” aut dostane nanejvýš VW Golf. Důvod? Enormní zdanění.
Základní sazba dosahuje až 150 procent hodnoty vozu (čili 1,5násobek ceny samotného auta; až do konce roku 2015 to bylo dokonce 180 %), kvůli čemuž tomu kupříkladu nový VW Golf 1,0 TSI Trendline vychází v Dánsku na 209 944 DKK (cca 735 000 Kč), zatímco v Česku za něj dáte 411 900 Kč. Proč to není 1,5krát více, vysvětlíme níže.
Dánové přitom nemohou toto zdanění nikterak obejít. I ve chvíli, kdy by třeba onen Golf pořídili v českého showroomu a následně dovezli do Dánska, je jim daň při registraci doměřena. Pokud by se navíc rozhodli, že vůz zaregistrují v Česku na některého příbuzného, nesmí jej ve své zemi mimo nenadálé situace řídit. Pokud to udělají, hrozí jim odejmutí řidičského průkazu, o vysoké pokutě ani nemluvě.
Začíná se ovšem blýskat na lepší časy, i když v tomto případě spíše dojde k naplnění pořekadla „Z deště pod okap“. Dánská vláda přišla s plánem na zavedení horního limitu zdanění, jež by mohlo vystoupat nejvýše na 100 % ceny vozu. Zatím jde ovšem pouze o návrh, který ještě musí schválit parlament. Pokud k tomu dojde, pak cena onoho Golfu klesne zhruba o 7 procent, což nezní jako velká výhra.
Pokud teď mít aktuálně pocit, že veškeré peníze za naše vzdělání byly utraceny zbytečně a měli bychom si zopakovat matematiku, musíme vás do problematiky dánských daní uvést trochu hlouběji. V praxi jsou všeobecně používány pásmové sazby, týká se to jak daně z příjmu, tak daní na nová auta. Prvních 81 700 DKK (286 100 Kč) je zdaněno 105 %, cokoliv nad 150 %. Další roli hraje výbava auta, jeho emisní třída, přítomnost bezpečnostních systémů atd. Také proto v Dánsku kvete obchod s dodatečnými úpravami a výjimkou nejsou ani pozdější montáže xenonů či koženého čalounění.
V případě výše zmíněného Volkswagenu Golf 1,0 TSI tedy platí, že prvních 81 700 DKK z celkové sumy vozu je zdaněno 105 procenty, čímž se dostáváme na částku 167 485 DKK (586 500 Kč). Zbývajících 42 459 dánských korun (148 700 Kč) pak v sobě zahrnuje ono 150procentní zdanění. Nyní by ale žádná dělicí suma neexistovala, místo toho by dorazila jednotná daň 100 %.
Navrhovaný zákon zatím ale nemá velkou podporu, neboť řada poslanců má pocit, že auta se stanou dostupnějšími jen pro bohaté, nikoliv pro všechny. I kdyby se cena zmíněného Golfu snížila klidně i o 10 procent, stále vyjde na zhruba 650 tisíc korun, tedy zhruba o čtvrt milionu korun dráže než na českém trhu.
Právě daný nepoměr je ale třeba podle ekonomického ministra Simona Emila Ammitzbolla důvodem, proč má být daň postupně snižována. „Stále tu máme jedny z nejvyšších cen aut. Není fér, že žijeme v jedné z nejbohatších zemí světa, a přitom řídíme daleko horší automobily než naši sousedé ve Švédsku či Německu.“
Je ovšem nutné dodat, že enormní daně si Dánové zavedli sami - kdo také jiný. Provoz na veřejných komunikacích byl totiž zdaněn v roce 1910, o čtrnáct let později pak země zavedla i daň na dovoz „luxusního zboží“. Do toho se automobily počítají, nic než import přitom Dánům nezbývá - kromě exotického Zenva v zemi neexistuje žádná další automobilka. Navíc vztah Dánů k placení daní je zcela odlišný od našeho, velmi často sami vysoké daně obhajují s tím, že by pak stát neměl na podporu školství, zdravotnictví atp. Je tedy možné, že se o zachování současného extrémního zdanění sami budou prát...
Základní VW Golf 1,0 TSI ve výbavě Trendline vyjde na českém trhu na 411 900 Kč. V Dánsku za něj ale díky enormnímu zdanění dáte takřka dvojnásobek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před hodinou - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 2 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 4 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 5 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva