Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čtvrtá největší automobilka světa se propadá do problémů, letos vyrobí ještě méně aut než loni
9.10.2021 | Petr Miler
Když se světem poprvé prohnal koronavirus a zmrazil většinu lidských aktivit, kde kdo si pomyslel, že hůře už být nemůže. O rok a půl později se ale ukazuje, že přinejmenším z pohledu výroby aut hůře být může.
Škoda tento týden oznámila, že pro letošek prakticky končí s výrobou nových aut. Zásadně omezena nebo zcela zastavena bude až do 31. prosince produkce čehokoli nového ve všech jejích českých fabrikách a firma se bude soustředit na to, aby dokončila až 50 tisíc nehotových vozů, na něž často měsíce po původně avizovaném termínu dodání čekají jejich kupci.
Na uhádnutí důvodu bychom vypsali sázky leda 1,00:1 - jsou to komponenty, hlavně pak čipy, kterých firma prostě nemá dost. A ty, které dostane, chce využít ke kompletaci nedodělaných aut. Škoda se při vysvětlování celé situace oháněla tím, že v tom zdaleka není sama, což jistě není, současně je ale třeba dodat, že ne každý je na tom až tak zle. Přinejmenším jeden z konkurentů je na tom ale stejně, ne-li ještě hůř.
Jde o koncern Stellantis, tedy stále relativně nový slepenec konglomerátů FCA a PSA, zejména Fiatu, Chrysleru, Peugeotu, Citroënu a Opelu. Ten se k věci dosud příliš nevyjadřoval, třebaže náhlé a dlouhé uzavírky továren naznačovaly, že je v pořádné bryndě. Nyní pro agenturu Reuters popsal stav věcí šéf italských odborů FIM-CISL Ferdinando Uliano a dobré zprávy skutečně nemá.
Podle něj firmu nedostatek komponentů zasahuje ještě víc než loňské koronavirové uzavírky a nevyrobí letos - podržte se - 1,4 milionu aut, která vyrobit chtěla. Uliano říká, že situace dosud nebyla až tak zlá, neboť třeba 319 tisíc aut vyrobených v Itálii za první tři kvartály znamená meziroční nárůst o 11 procent. Situace je ale nyní tak mizerná, že do konce roku bude bilance záporná.
„Je to prakticky nemožné,” říká Uliano k možnostem vyrovnat celkový počet loni vyrobených 461 tisíc vozů. „Situace okolo čipů se dál zhoršuje a přijdou další velké uzavírky,” dodává s tím, že „polovodičový hurikán” je pro Stellantis skutečně horší než koronavirus a omezení s ním spojená. Očekává tak řadu uzavírek v Itálii, které mají pokračovat i v roce 2022. A situaci dále zhoršuje tlak EU.
Automobilka totiž bude při řízení výroby preferovat výrobu modelu, o který je nejmenší zájem, vyrábět jej ale musí, aby dostála limitům EU z hlediska flotilových emisí CO2 - elektrický Fiat 500. Že všechna tato auta lie nekoupí, Stellantis netrápí, na konci roku část z nich zaregistruje na sebe a dealery, jak už se stalo dobrým zvykem, čímž sníží své odvody Bruselu na minimum.
„Výroba bateriového Fiatu 500 musí pokračovat, aby bylo dosaženo cílů z hlediska omezení uhlíkových emisí,” říká Uliano. Naopak výroba v Německu může skončit zcela, alespoň pod taktovkou Stellantisu - firma prý uvažuje o tom, že továrny prodá a tamní produkční kapacity si bude jen pronajímat jen v případě, kdy je bude potřebovat. Což zrovna teď není a hned tak ani nebude.
Tohle je ovšem běžná snaha o maximalizaci efektivity, preference výroby nežádaného auta nikoli. Žijeme v opravdu bláznivém světě, pokud se automobilky dostaly do takových kleští, že nemohou vyrábět skoro nic a z toho, co vyrábět budou, si nevyberou model, který mohou výhodně prodat. Pod tlakem si vyberou ten, kterého mají na skladě beztak dost, aby jej uměle či skutečně prodaly s cílem dostát závazkům směrem k EU. Ale tohle je rozlité mléko, nad nímž jsme plakali už mnohokrát...
Stellantis má podobně jako Škoda velké problémy s dodávkami dílů a letos tak vyrobí ještě méně aut než loni. Bizarní je, že ve výrobě bude kvůli splnění regulací EU zachová auto, které je žádané méně než většina ostatních. Foto: Stellantis
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 2 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 4 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 5 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 7 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis