Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z nejextrémnějších motorů historie si našel cestu do jednoho z nejmenších aut
29.5.2021 | Petr Prokopec
Pokud máte rádi auta kombinující extrémy, tohle bude něco pro vás. Na jednu stranu tato pohonná jednotka nepůsobí až tak mimořádně, k dvoulitrovému objemu ale přidává neskutečných 10 válců.
Loni na podzim jsme si mohli připomenout britskou značku Connaught. Ta byla založena již v 50. letech minulého století, kdy se dokonce účastnila i šampionátu Formule 1. Jejím největším úspěchem nicméně bylo třetí místo, na které jezdec Ron Flockhardt dosáhl na Monze v roce 1956. O pouhou sezónu později pak značce došly peníze a musela se ze světa motorsportu stáhnout. Kromě toho rozprodala i veškerý svůj majetek, do kterého se řadily i dva monoposty, jež koupil tehdy ještě velmi mladý Bernie Ecclesone. Ani ten s nimi ale neměl štěstí.
Znovu se historie Connaughtu začala psát až v roce 2002, kdy měla firmu dostat zpátky na výsluní skupina inženýrů okolo Tima Bishopa. Někdejší motorář Jaguaru a Land Rover se rozhodl, že náskoku dosáhne díky technice. Proto automobilka přišla s unikátním desetiválcem, jenž disponoval velmi ostrým úhlem sevření válců (22,5 stupně). Připomínal tak spíše jednotky VR6 od Volkswagenu než pravověrné desetiválce, od kterých se lišil i objemem. Ten totiž činil pouhé dva litry - objemem tedy neohromí, počtem válců jde ale o jasně největší motor svého druhu, který měl kdy ambice objevit se v produkčním autě.
Motor byla koncipován jako modulární, kdy onen desetiválec představoval naprostý vrchol. Mimo to se ovšem počítalo také s osmiválcem, šestiválcem, čtyřválcem a dokonce i dvouválcem, tříválcem a pětiválcem. Stejně tak mohl vzniknout v ryze benzínové i hybridní podobě, a aby toho nebylo málo, k atmosférickému základu měl přibýt také vrchol přeplňovaný kompresorem. Plány tedy Britové měli odvážné, nicméně stejně jako kdysi jim došly peníze.
Nový model Type D Syracuse tak původně měl vzniknout ve sto exemplářích, ovšem ve finále byla produkce daleko nižší. Firma navíc auta prodávala bez patřičných homologací, načež nejspíše žádné z nich nevyjelo na silnice. I proto vlastně většina lidí na Connaught zapomněla. Ne tak ovšem Mike Fernie z Drive Tribe, který se rozhodl, že již zmiňovaný desetiválec použije u své Mazdy MX-5. Tedy prťavého roadsteru, jednoho z nejmenších sporťáků, který byl historicky k mání maximálně se čtyřválcem.
Britský agregát by nicméně pro japonský vůz neměl představovat výrazný problém, a to právě díky jeho objemu, kompaktním dimenzím i nízké hmotnosti. Atmosférická verze, jíž se Mike rozhodl užít, totiž váží pouze 115 kilo. Její značnou nevýhodou je nicméně nízký výkon, který činí jen 200 koní. I proto majitel nezvyklého komba zvažuje možnost přeplňování, díky níž by se dostal na nějakých 230 až 240 koní. I to je však u desetiválce, navíc osazeného kompresorem, málo.
Mike přitom u nižšího výkonu zůstává i proto, aby zamezil dalším náročným úpravám. Ostatně přímo od Connaughtu pohonná jednotka s přeplňováním kdysi dostala 300 koní, což nakonec stačilo na méně než 5sekundový sprint na stovku a maximálku 273 km/h. Na jaká čísla se pak dostane upravená Mazda MX-5, je v tuto chvíli ve hvězdách. Jelikož však bude vážit zhruba stejných 950 kilo, lze nejspíše očekávat tytéž parametry.
Desetiválec s úzkým rozevřením válců původně poháněl Connaught Type D Syracuse. Nyní se přestěhuje pod kapotu Mazdy MX-5. Foto: Connaught
Zdroj: Drive Tribe@YouTube
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Snížení platů o 18 procent, desetitisíce propuštěných, nejmíň tři zavřené továrny. Pokus VW uniknout krizi dostává hrozivé rozměry
29.10.2024 - Ford na každém elektromobilu prodělává už 1,27 milionu Kč. Jen letos ho stály 86 miliard, záporná marže přesahuje 150 %
29.10.2024 - Exploze kamionu převážejícího vodík paralyzovala síť jeho čerpacích stanic v Německu, ukazuje úskalí tohoto řešení
29.10.2024 - Party Porsche v Číně skončila. Automobilka po propadu prodejů nevěří v obrat a zavírá dealerství
29.10.2024 - Někdo najel s nezničitelným kombíkem Mercedesu během pár let 817 tisíc km, vypadá pořád jako nový
29.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva