Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda má i během velmi špatného roku alespoň jeden důvod k radosti
4.10.2021 | Petr Miler
České automobilce se letos nedaří prakticky nikde a soudě podle toho, co nyní víme, se situace v nejbližší době nemá šanci změnit. O to více může škodovku těšit, že vládne nizozemskému trhu s elektromobily.
Asi jen největší veteráni Škody Auto budou pamatovat, kdy se české automobilce dařilo tak mizerně jako letos. Česká firma se potýká s obrovskými poklesy prodejů prakticky na všech klíčových trzích od Číny přes Rusko až po Německo a Velkou Británii a skutečně to není problém těchto pár zemí. Její celosvětové prodeje zkolabovaly tak moc, že víc aut dříve prodala v pouhých pěti zemích.
O důvodech můžeme vést dlouhou debatu, k jednoznačnému závěru ale nedojdeme. Problémem je zcela jistě nedostatek komponentů, v takové Číně ale nehraje velkou roli a škodovka je stejně skoro na dně. Jinou otázkou je, jak dlouho může tento stav trvat, ani zde ale nemáme jasnou odpověď. Pokud jsme se ovšem minulý týden dozvěděli o tom, že někteří velcí dealeři škodovky v ČR propustili část prodejců nových vozů, neboť neočekávají zlepšení nastalého stavu, na dosah spása asi nebude.
Uvidíme během pár dnů, kdy budou známé prodejní výsledky Škody a dalších značek koncernu VW z celého světa za první tři kvartály, ty nizozemské ale už známe. Tamní asociace BOVAG a RAI zveřejnily výsledky prodejů všech nových aut leden až září a jásat obecně není nad čím. 235 977 prodaných vozů za toto období znamená meziroční pokles i ve srovnání s loňskem, které bylo nejhorším rokem od 60. let minulého století (248 206 prodaných aut). To je o dalších skoro 5 % méně a asociace očekávají, že pokud se nestane zázrak, budeme svědky největšího prodejního „masakru” za posledních 60 let.
Nijak extra pozitivně nevyznívá letošek ani pro elektromobily, které jsou v zemi tulipánů mocně podporované na úrovni prodeje i provozu, však benzin tam dnes stojí přes 2 eura za litr jen kvůli daním. Přesto mají na celém trhu podíl jen 12,7 procenta díky 29 861 prodaným autům, což meziročně představuje pouhý 3% růst (28 785 vozů v roce 2020). Právě tady ale může škodovka hledat útěchu.
Jak můžete vidět v přehledu níže, Enyaq se stal nejprodávanějším ryzím elektromobilem v zemi. V tabulce BOVAGu a RAI je tedy druhý, to ale jen proto, že asociace nerozlišují elektrická a plug-in hybridní auta. A je velmi pravděpodobné, že pokud bychom odečetli plug-in hybridy z odbytu Kie Niro, bude Škoda nejspíše první.
Nejprodávanější elektrická a plug-in hybridní auta v Nizozemsku v roce 2021
1. Kia (e)-Niro (7 747)*
2. Skoda Enyaq (3 602)
3. Hyundai Kona (1 688)*
4. Ford Mustang Mach-E (2 252)
5. Volkswagen ID.4 (1 993)
6. Tesla Model 3 (1 482)
7. Nissan Leaf (917)
8. Pole Star 2 (775)
9. Mercedes EQA (694)
10. MG ZS (605)
11. Volkswagen ID.3 (575)
12. Tesla Model Y (475)
13. Audi etron (405)
14. Mazda MX-30 (377)
15. Porsche Taycan (372)
* - součet plug-in hybridních a elektrických variant
Je to nepochybně úspěch, však se podívejte, koho všeho Enyaq nechal za sebou. Trochu blízko je jen Ford Mustang Mach-E, v prachu je ale jinak i sesterský VW ID.4, Tesly Model 3 i Y, VW ID.3, prostě jakýkoli známý elektromobil. Jasně, Enyaq je relativní novinka, ale to jsou ID.4 a Mustang též a stejně jsou pozadu
Horší pro Škodu je, že jde o jeden z pramála trhů, kde se Enyaq prodává více, bez dotací je zájem o něj prakticky nulový. A hořkosladké je též to, že Nizozemsko od 1. ledna 2022 dále výrazně omezuje podporu pro elektrická auta. To dává tušit vysoké prodeje v posledních měsících roku, ale o to nižší v těch následujících...
Škoda Enyaq je nejprodávanější ryze elektrické auto v Nizozemsku, v jedné ze zemí těmto vozům zaslíbené. Bohužel, celkové výsledky Škody jsou mizerné a celkové prodeje Enyaqu též, bez dotací je zájem o něj prakticky nulový. Foto: Škoda Auto
Zdroje: BOVAG, RAI
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 8 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 9 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 11 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva