Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý obrněný kolos míří do služby s 816 koňmi, soky likviduje precizním kanónem
28.5.2021 | Petr Prokopec
Až 816 koní z motoru původem od Mercedesu, maximálku 103 km/h a pochopitelně spoustu pokročilé vojenské techniky nabízí stroj německého Rheinmetallu. A má i další pozoruhodné vlastnosti.
Slovo „boxer“ je v automobilové branži využito poměrně hojně. Jednak je s ním spojována dodávka Peugeotu, jednak jde o ploché hnací ústrojí s protiběžnými písty. Opomíjet bychom ovšem neměli ani Boxer, za kterým stojí německá společnost Rheimetall. Ta je zaměřená hlavně na vojenskou techniku, pročež je jasné, že tentokráte nejde o žádného drobka, jakým je dvoulitr od Subaru či šestiválec od Porsche. Místo toho tu máme osmikolové monstrum, které v plné polní, tedy i se střeleckou věří, váží 38,5 tuny.
Boxer odstartoval jako společný projekt Německa a Francie již v roce 1993, přičemž o tři léta později se připojila také Velká Británie. V roce 1999 pak bylo vyrobeno osm prototypů, ve stejném roce však země galského kohouta z projektu vystoupila. Místo toho se o dvě léta později do vývoje zapojilo také Nizozemsko a o další rok později byla odhalena produkční verze. Vlády jednotlivých zemí se pak dohodly, že každá obdrží minimálně 200 kusů, přičemž na realizaci dodávek dochází od roku 2013.
V mezičase zájem o obrněné bojové vozidlo začal narůstat, mezi další zájemce se v mezičase zařadila i Austrálie. Ta si objednala unikátní hybridní provedení a právě tomu všemu se dnes podíváme na zoubek.
Jde o verzi A2/A3 s nejnovějším modulem kabiny A3 s vyšší ochranou i bojovými schopnostmi, jenž byl spárován s hnacím ústrojím variant A0, A1 a A2. Míněn je tím dieselový motor MTU se 721 koňmi. V případě plné verze A3 totiž výkon činí 816 koní. Pohonná jednotka s kořeny u Mercedesu je pak spárována s automatem Allison, který disponuje sedmi rychlostními stupni vpřed a třemi vzad.
Ústrojí, které lze i v polních podmínkách vyměnit za pouhých 20 minut, přitom dokáže vyvinout nejvyšší rychlost 103 km/h a je spojeno s dojezdem 1 100 km. To ale ve výsledku není až tak překvapivé, neboť trojice palivových nádrží Boxeru má celkovou kapacitu 562 litrů (vpředu je pak nádrž na 280 l, vzadu na 238 l a zbytek tvoří rezerva).
Bojové vozidlo se rovněž chlubí pohonem všech kol, uzamykatelnými diferenciály na všech nápravách a čtyřmi předními řiditelnými koly. Opomenut nebyl centrální dofukovací systém, za pozornost pak stojí i samotný modul kabiny. Jde o kapsle, které jsou k rámu uchyceny na čtyřech místech a které lze dle potřeby do 30 minut nahradit modulem jinou konfigurací. Boxer může převážet jak pěchotu, tak i raněné, Rheinmetall mimo to nabízí i tréninkové verze bez bojové techniky.
Tím se dostáváme k výzbroji, již v případě australské verze tvoří kanón ráže 30 mm doplněný kulometem ráže 7,62 mm. Střelec pak má k dispozici termální i laserové navádění. Likvidace cílů by tedy neměla být problémem, přičemž schopnosti tohoto kolosu vám více než slova či fotky představí přiložené video. My už jen dodáme, že protinožci mají objednáno 211 exemplářů.
Rheinmetall Boxer je působivým bojovým vozidlem pěchoty, který si po britské či německé armádě začínají užívat i australští vojáci. U protinožců pak dokonce bude probíhat i výroba, ovšem až poté, co se na pilotní várce 25 kusů zaučí technici. V Austrálii díky tomu vznikne 1 450 nových pracovních míst. Foto: Rheinmetall
Zdroj: Rheinmetall
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Lamborghini odpískalo elektrického nástupce Urusu, ač ho slibovalo ještě loni. Nová generace zůstane spalovací, dokud to půjde
před hodinou - Renault končí s motorem 1,3 turbo, který vyvinul s Mercedesem. S jedním z jeho posledních „normálních” agregátů je amen
před 3 hodinami - Elektrický Fiat 500 je takový propadák, že zase zastavil výrobu v celé továrně na elektromobily. Nepojede až do ledna
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
včera - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.29. 10:16 - jerry
- Policejní kontroly a měření 11.29. 08:00 - Truck Daškam
- sedadla do toyoty avensis T25 11.29. 04:29 - ClarenceWade
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 22:45 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 21:55 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.28. 20:49 - řidičBOB
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry