Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem

Zatímco v zemích Evropské unie jsou diesely stále méně tolerovaným typem pohonu a zdá se, že jejich éra je definitivně u konce, v Rusku tytéž motory zažívají nový začátek. A to tak moc, že se odtud budou do EU i dovážet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem

1.10.2021 | Petr Miler

Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem

/

Foto: Peugeot

Zatímco v zemích Evropské unie jsou diesely stále méně tolerovaným typem pohonu a zdá se, že jejich éra je definitivně u konce, v Rusku tytéž motory zažívají nový začátek. A to tak moc, že se odtud budou do EU i dovážet.

Už mnohokrát jsme zmiňovali, že křišťálovou kouli technického vývoje nemá v rukou nikdo a politici s úředníky teprve ne. Ať už tedy kdo chce razí jakoukoli politiku, není reálně možné říci, co bude nejefektivnějším pohonem aut v roce 2030 nebo 2040. I když někteří dělají hodně pro to, aby určitá řešení vyhrála a jiná prohrála, jeden vynález může vše změnit.

Tak či onak se nyní zdá, že západ Evropy směřuje hlavně k bateriové elektromobilitě a obrací se zády především k dieselům. Už dnes jsou z nich tak trochu motory pro bohaté, neboť v menších a levnějších autech jsou kvůli emisním mantinelům prakticky neprodejné - systémy tlačící exhalace na únosnou mez jsou vzhledem k ceně těchto vozů příliš drahé. A byť ve větších a dražších modelech jsou stále často dominující hybnou silou, i tady jejich popularita kvůli problematické image upadá.

To jsou známá fakta, v tomto kontextu ale může překvapit, že na jednom významném trhu se děje pravý opak. Minulý týden jsme psali o tom, že diesely v Rusku získávají na vážnosti a zejména v některých modelech, třeba SUV Škody či Renaultu Duster, prodejně raketově rostou. A ve větších modelech BMW se prodávají skoro jen ty. To skutečně zaskočí, uvědomíme-li si, že kvůli tuhým zimám byly nafťáky krom nákladních aut (a často ani v těch) v Rusku jen zatracovány. Jenže moderní motory a paliva s tím takový problém nemají, výhody dieselů zůstávají aktuální a v Rusku proti nim nic nemají.

Právě v těchto končinách zažívají jakousi renesanci, čehož je nejlepším důkazem krok koncernu Stellantis, tedy slepence PSA a FCA - Peugeotu, Citroënu, Opelu, Fiatu, Chrysleru a dalších značek. Ten se právě kvůli rostoucímu zájmu v Rusku rozhodl přímo tam, v továrně firmy PSMA Rus v Kaluze (do kterého je neobvykle zapojeno i Mitsibishi) vyrábět motor DV6 HDi a odtud jej také dovážet do EU.

DV6 HDi je nám dobře známá jedna-šestka dostupná v řadě verzí. Svého času tu byla velmi populární a našla si cestu do všemožných aut nejen od Peugeotu a Citroënu, ale i od Fordu, Volva, Mazdy či dokonce Mini. Kdeže tyto časy u nás jsou, v Rusku ale zjevně teprve přicházejí, a tak se tam 1,6 HDi bude vyrábět a montovat do řady aut Stellantisu, mj. Citroënů C4, Jumpy a Berlingo, Peugeotů 408, Partner, Expert a Traveler nebo Opelů Combo, Zafira a Vivaro.

To je spousta aut, z nichž některá tento motor dosud používala dovezený z Francie. Nyní se karta obrací - tyto motory jsou v Rusku vyráběny a nejen montovány do zmíněných aut, ale také odtud jsou a budou vyváženy zpět do zemí EU a používány ve zdejších autech. Stellantis se tím pochlubil v tiskové zprávě i s pohledem na jedno „balení” takových agregátů. A dodává, že odteď budou diesely z Ruska do EU mířit každý týden.

Smysl této změny je jasný - nejen zlevnit diesely v Rusku a tím usnadnit jejich další tamní rozmach, ale zlevnit také jejich výrobu pro EU, pro kterou jsou stále dražší. Motory tak trochu vyhozené z EU dveřmi se tedy do Unie vrací oknem. A protože cena je to hlavní, co snižuje jejich uplatnění a popularitu, může je krok Stellantisu udržet naživu déle, než někteří původně očekávali, alespoň v některých autech.


Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem - 1 - Diesely Peugeot vyroba prodej Rusko 2021 01Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem - 2 - PSA Ford Stellantis 16 HDI DV6 vyroba 2021 01Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem - 3 - PSA Ford Stellantis 16 HDI DV6 vyroba 2021 03
Motor 1,6 HDi DV6 se kvůli rostoucímu zájmu o diesely vyrábí v Rusku pro celou plejádu modelů Stellantisu. A nově se odtud také dováží do EU pro místní auta koncernu, aby nafťáky učinil alespoň trochu dostupnějšími. Foto: Peugeot

Zdroj: Stellantis

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.