Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropská unie odsud diesely vyhazuje dveřmi, teď se zpátky do EU vrací oknem
1.10.2021 | Petr Miler
Zatímco v zemích Evropské unie jsou diesely stále méně tolerovaným typem pohonu a zdá se, že jejich éra je definitivně u konce, v Rusku tytéž motory zažívají nový začátek. A to tak moc, že se odtud budou do EU i dovážet.
Už mnohokrát jsme zmiňovali, že křišťálovou kouli technického vývoje nemá v rukou nikdo a politici s úředníky teprve ne. Ať už tedy kdo chce razí jakoukoli politiku, není reálně možné říci, co bude nejefektivnějším pohonem aut v roce 2030 nebo 2040. I když někteří dělají hodně pro to, aby určitá řešení vyhrála a jiná prohrála, jeden vynález může vše změnit.
Tak či onak se nyní zdá, že západ Evropy směřuje hlavně k bateriové elektromobilitě a obrací se zády především k dieselům. Už dnes jsou z nich tak trochu motory pro bohaté, neboť v menších a levnějších autech jsou kvůli emisním mantinelům prakticky neprodejné - systémy tlačící exhalace na únosnou mez jsou vzhledem k ceně těchto vozů příliš drahé. A byť ve větších a dražších modelech jsou stále často dominující hybnou silou, i tady jejich popularita kvůli problematické image upadá.
To jsou známá fakta, v tomto kontextu ale může překvapit, že na jednom významném trhu se děje pravý opak. Minulý týden jsme psali o tom, že diesely v Rusku získávají na vážnosti a zejména v některých modelech, třeba SUV Škody či Renaultu Duster, prodejně raketově rostou. A ve větších modelech BMW se prodávají skoro jen ty. To skutečně zaskočí, uvědomíme-li si, že kvůli tuhým zimám byly nafťáky krom nákladních aut (a často ani v těch) v Rusku jen zatracovány. Jenže moderní motory a paliva s tím takový problém nemají, výhody dieselů zůstávají aktuální a v Rusku proti nim nic nemají.
Právě v těchto končinách zažívají jakousi renesanci, čehož je nejlepším důkazem krok koncernu Stellantis, tedy slepence PSA a FCA - Peugeotu, Citroënu, Opelu, Fiatu, Chrysleru a dalších značek. Ten se právě kvůli rostoucímu zájmu v Rusku rozhodl přímo tam, v továrně firmy PSMA Rus v Kaluze (do kterého je neobvykle zapojeno i Mitsibishi) vyrábět motor DV6 HDi a odtud jej také dovážet do EU.
DV6 HDi je nám dobře známá jedna-šestka dostupná v řadě verzí. Svého času tu byla velmi populární a našla si cestu do všemožných aut nejen od Peugeotu a Citroënu, ale i od Fordu, Volva, Mazdy či dokonce Mini. Kdeže tyto časy u nás jsou, v Rusku ale zjevně teprve přicházejí, a tak se tam 1,6 HDi bude vyrábět a montovat do řady aut Stellantisu, mj. Citroënů C4, Jumpy a Berlingo, Peugeotů 408, Partner, Expert a Traveler nebo Opelů Combo, Zafira a Vivaro.
To je spousta aut, z nichž některá tento motor dosud používala dovezený z Francie. Nyní se karta obrací - tyto motory jsou v Rusku vyráběny a nejen montovány do zmíněných aut, ale také odtud jsou a budou vyváženy zpět do zemí EU a používány ve zdejších autech. Stellantis se tím pochlubil v tiskové zprávě i s pohledem na jedno „balení” takových agregátů. A dodává, že odteď budou diesely z Ruska do EU mířit každý týden.
Smysl této změny je jasný - nejen zlevnit diesely v Rusku a tím usnadnit jejich další tamní rozmach, ale zlevnit také jejich výrobu pro EU, pro kterou jsou stále dražší. Motory tak trochu vyhozené z EU dveřmi se tedy do Unie vrací oknem. A protože cena je to hlavní, co snižuje jejich uplatnění a popularitu, může je krok Stellantisu udržet naživu déle, než někteří původně očekávali, alespoň v některých autech.
Motor 1,6 HDi DV6 se kvůli rostoucímu zájmu o diesely vyrábí v Rusku pro celou plejádu modelů Stellantisu. A nově se odtud také dováží do EU pro místní auta koncernu, aby nafťáky učinil alespoň trochu dostupnějšími. Foto: Peugeot
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 9 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 10 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva