Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Léta ztracené Porsche z McQueenova Le Mans je na prodej. Je tak slavné a cenné, že k němu pouští jen vyvolené
19.8.2024 | Petr Miler
Když tohle auto naposledy změnilo majitele, dal za něj Jerry Seinfeld desítky milionů. To už je ale skoro čtvrtstoletí zpátky. Teď bude stát stovky milionů korun a nedivili bychom se, kdyby za něj dal někdo klidně i půl miliardy. Podle toho je s ním zacházeno.
Je těžké být automobilovým nadšencem anebo aspoň filmovým fanouškem a neznat tento vůz. Modro-oranžové Porsche, které hrálo jednu z hlavních rolí ve filmu Le Mans Steva McQueena, je dokonalou automobilovou klasikou a kusem historie hned několika oborů. Navíc jej obchází jisté mystérium, které se s pomocí všeho známého (bohužel i tragické smrti jeho prvního soukromého majitele) stará o to, že jde o jeden z nejslavnějších a nejhodnotnějších automobilů vůbec.
Jak moc cenný je, se ukáže na aukcích společnosti Mecum, které se budou konat 2025 mezi 7. a 19. lednem 2025 tradičně v Kisssimmee na Floridě. Je neobvyklé, aby někdo avizoval prodej nějakého auta s až takovým předstihem a začal kolem něj dělat humbuk veřejnými prezentacemi, to ale nakonec jen podtrhuje jeho význam. Je totiž právě filmové Porsche 917K z roku 1970, které ve snímku Le Mans zastalo hned několik rolí. A bylo ještě ne až tak dávno považováno za ztracené.
Jak už jsme ale naznačili, slavná existence tohoto konkrétního auto s číslem šasí 917-024 má ještě hlubší kořeny. Prvně bylo použito při testech před čtyřiadvacetihodinovkou v roce 1970, kdy s ním Brian Redman zajel vůbec nejrychlejší čas. O dva měsíce později 917 jako taková závod 24 Heures du Mans vyhrála, tento konkrétní exemplář se ale na trati závodu neobjevil a záhy byl prodán továrnímu jezdci Jo Siffertovi.
Ten ho pronajal společnosti Solar Productions, kterou Steve McQueen založil kvůli své kariéře filmového producenta. A skutečně, vůz se ve filmu Le Mans nejen objevil, ale dokonce tam sloužil i jako kamerový vůz. Bylo totiž v tu chvíli jediným dostupným autem, které dokázalo jezdit stejně rychle jako závodníci, takže se z něj natáčely závodní scény, které se pro maximální věrohodnost odehrávaly v závodním tempu.
Po konci natáčení vůz putoval zpátky do Siffertovy garáže, sám Siffert ale ještě v roce 1971 tragicky zahynul při ohnivé nehodě v Brands Hatch, což jeho autu podepsalo ortel svého druhu. V rodině chvíli zůstal i po vyřízení pozůstalosti, pár let po Joově smrti ale jeho stopa mizí. Až do přelomu milénia byla tato 917 považována za ztracenou, osud k ní ale nakonec nebyl tak nepříznivý. Znovuobjevena byla okolo roku 2000 v jedné zapomenuté francouzské sbírce, následovala renovace a prodej Jerrymu Seinfeldovi, který ji v roce 2001 koupil za 1,2 milionu dolarů, dnešní kursem asi 27 milionů Kč.
Není jasné, zda Seinfeldovi pořád patří, není ale ani známo, že by ji kdy prodal, neboť aukce auta plánovaná v roce 2017 společností Gooding & Co., kdy auto pořád patřilo Jerrymu S., se nakonec neodehrála. Pokud si ji slavný americký komik nechal, jako že bychom na to sázeli, udělal kšeft století, neboť má i díky růstu cen aut tohoto ražení z posledních let v rukou jednu z historicky nejpřesnějších a nejvýznamnějších 917, jejíž cena se pohybuje o řád jinde než v roce 2001. Jiné, méně slavné 917 změnily v posledních letech majitele za sumy překračující 10 milionů dolarů, tedy víc jak 230 milionů Kč. Tahle může stát snadno dvakrát víc.
Jak už padlo, může být klidně i vaše. Oficiální odhad ceny ale neexistuje a organizátor aukce ji po světě předvádí skrytou v boxu z bezpečnostního skla jen vyvolené. Jsme opravdu zvědavi, za kolik se tohle auto prodá, po boku nejslavnějších Ferrari může být jedním z nejdražších aut historie.
I mezi legendárními Porsche 917 zaujímá tento kus výjimečné ostavení. V lednu si jej z Floridy odveze nový majitel, bude muset být velmi zámožný. Foto: Mecum Auctions, tiskové materiály
Zdroj: Mecum Auctions
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva