Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle

Tento stroj na první pohled nemusí vypadat bůhvíjak rychle, však jeho výkon 310 koní dnes překoná i vrcholný VW Golf. Jenže váží jen 550 kilo, a tak za sebou nechává i skutečnou Formuli Ford.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle

7.10.2021 | Petr Prokopec

Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle

/

Foto: Ariel

Tento stroj na první pohled nemusí vypadat bůhvíjak rychle, však jeho výkon 310 koní dnes překoná i vrcholný VW Golf. Jenže váží jen 550 kilo, a tak za sebou nechává i skutečnou Formuli Ford.

Velké Británii se přezdívá kolébka motorsporu. A je nutné říci, že zcela oprávněně, neboť v žádné jiné zemi neexistuje tolik výrobců, jejichž vozy neberou v potaz praktičnost nebo celoroční využití. Místo toho se zaměřují čistě na vaše potěšení, a jakkoliv mají registrační značky, v mnoha případech se tak stalo jen díky benevolenci místních úřadů. Ty vám ostatně umožní prohánět se po veřejných komunikacích ve vlastnoručně postavené Formuli, stačí, abyste ji osadili blatníky, světlomety a dalšími předepsanými prvky.

Až na takový extrém si dnes neposvítíme, jakkoliv se mu velmi přiblížíme. Díky prakticky neexistující karoserii vám totiž Ariel Atom dokáže zprostředkovat zážitky, s jakými jsou spojené pouze vrcholné otevřené monoposty. Ve srovnání s takovou Formulí Ford je ostatně výkonnější i rychlejší, zvláště pokud sáhnete po verzi 3.5. Ta totiž dostala přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec od Hondy, jenž byl osazen kompresorem zvyšujícím výkon z 245 na 310 koní.

Jakkoliv se to může zdát málo, zmíněná Formule Ford má k dispozici pouze 140koňové stádo. To poté páruje s 420 kilogramy, což je sice méně než v Arielu, ovšem ani jeho 550 kg není pro pohonnou jednotku zrovna tučným soustem. Stovku tak zvládá za necelé tři sekundy, tedy o takřka sekundu rychleji než monopost modrého oválu. Ten poté překonává i maximálkou, jenž by měla činit 250 km/h. Formule Ford totiž zvládá o přibližně 15 kilometrů méně.

Jak takový kalup vypadá, vám nejlépe přiblíží níže přiložené video. Na něm si můžeme prohlédnout verzi s příplatkovým čelním oknem, díky kterému jezdec nemusí mít helmu. Špunty do uší si nicméně neodpustil, což je s ohledem na jekot kompresoru pochopitelné - jde z něj takový ryk, že bylo celé auto tím nejhlasitějším široko daleko. Neskutečná je přitom okamžitá odezva plynového pedálu, jenž v kombinaci s kratšími převody umožňuje zrychlit na dvoustovku během mžiku. Poté sice motoru začíná docházet šťáva, 243 km/h ale i tak dosáhne.


Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle - 1 - Ariel Atom 3.5 ilustracni foto 01Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle - 2 - Ariel Atom 3.5 ilustracni foto 02Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle - 3 - Ariel Atom 3.5 ilustracni foto 03Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle - 4 - Ariel Atom 3.5 ilustracni foto 04Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle - 5 - Ariel Atom 3.5 ilustracni foto 05Dvoumístná formule se prohnala v běžném provozu až 243 km/h, její ryk byl slyšet na míle - 6 - Ariel Atom 3.5 ilustracni foto 06
Ariel Atom 3.5 je opravdu výjimečným vozem, jenž vám zprostředkuje stejné zážitky, s jakými jsou spojené závodní monoposty. I na německé dálnici dokáže ohromit, jak nejlépe zachycuje video níže. Foto: Ariel

Zdroj: AutoTopNL@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše