Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Audi chystalo silniční supersport s TDI odvozený od speciálu z Le Mans, skoro hotový projekt nakonec zařízlo
14.4.2024 | Petr Prokopec
Úspěch dieselů v motorsportu ovlivnil Němce natolik, že z modelu R18 chtěli postavit krále Autobahnů. Byli daleko, projekt ale po čtyřletém vývoji nakonec zamířil k ledu.
Audi je dnes až posedlé elektromobilitou a na přání zákazníků ostentativně kašle. Pokud bychom se ale vrátili jen o dekádu zpátky, našli bychom v centru jeho pozornosti naftu. Za změnou preferencí nestojí ani v nejmenším přirozený vývoj, nýbrž kauza Dieselgate, při které byl koncern Volkswagen nachytán se spuštěnými kalhotami. Ve snaze očistit se pak Němci najednou začali k dieselům chovat nemalou averzi a na piedestal postavili právě bateriový pohon. Zalíbit se tím ale chtěli kdekomu, jen ne zákazníkům.
Je pochopitelně otázkou, zda plány Audi tentokrát dojdou naplnění, popř. nás čeká další názorový veletoč. Budoucnost je ale v tuto chvíli nejasná, pročež obrátíme vaši pozornost k minulosti. Konkrétně pak ke slavnému vytrvalostnímu závodu 24 hodin Le Mans, jenž značka se čtyřmi kruhy ve znaku opanovala hned třináctkrát. Po Porsche s 19 vavříny tak jde o druhého nejúspěšnějšího výrobce, přičemž lví podíl na tom má právě diesel. Motory TDI totiž poháněly speciály R10, R15 i R18.
Audi bylo úspěchem na závodní dráze natolik potěšeno, že začalo uvažovat o druhém silničním supersportu. Němci na něm dokonce pod interním názvem Skorpion v letech 2010 až 2013 pracovali. Ve své podstatě mělo jít o civilní variantu posledního zmíněného závoďáku R18, jež by se v nabídce značky postavila nad R8, která svého času měla být též dieselová. Druhá generace tohoto supersportu přitom byla vyvíjena současně, na rozdíl od škorpióna však zelenou dostala. Do prodeje pak zamířila v roce 2015.
Projekt Skorpion byl nicméně svého času brán taktéž velmi vážně, ostatně před dekádou se o něm mluvilo jako o hotové věci. Němci během vývoje zkoušeli ledacos, tedy pohon zadních i všech čtyř kol, stejně jako na přetřes přišlo nejen dieselové, ale rovněž benzinové či hybridní ústrojí. Silniční verze měla využít karbonový monokok závodního speciálu, který by se následně dočkal hliníkové skořepiny. Vzniknout pak měl jen velmi omezený počet 333 kusů.
Proč nakonec na výrobu nedošlo, není známo. Nedivili bychom se nicméně, kdyby skutečně nakonec do hry promluvil onen skandál. Auto měla nakonec pohánět dieselová jednotka, a to překopaný 3,7litrový šestiválec TDI, jaký používal speciál R18. Nicméně součástí ústrojí by byl rovněž elektromotor, který by celkový výkon zvedl nad 700 koní. Na starosti by pak měl přední kola, zatímco ta zadní by byla roztáčena spalovací jednotkou.
Je vlastně škoda, že projekt skončil u ledu, dnes bychom tu totiž měli nadmíru zajímavý sběratelský klenot. Je absurdní, že místo Skorpiona nakonec dostala zelenou elektrická verze R8, kterou si nekoupilo ani 100 lidí a dnes patří mezi největší fiaska značky. Audi ale zřejmě má pocit, že tentokrát mu již kvete bateriová pšenka, a proto hodlá s elektrickým supersportem přijít nanovo. Tedy pokud v mezičase náhle politici nezjistí to, co ví již všichni - že tudy cesta nevede.
{{0000543980?preview|Audi Skorpion 2013 oficialni 04} }
Projekt Skorpion Audi dotáhlo opravdu daleko, silniční supersport s motorem TDI ale nakonec zařízlo. Foto: Audi
R18 TDI zabodovalo hned v roce 2011, kdy bylo poprvé nasazeno. Předtím Němci bodovali s prototypy R10 a R15, jejich snaze dostat závodní diesel na silnici se tak nelze divit. Foto: Audi
Zdroje: Audi, Motor1
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 2 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před hodinou - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 2 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 4 hodinami - Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
včera - Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
včera
Živá témata na fóru
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.17. 21:42 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 05.17. 19:06 - řidičBOB
- BMW Divize 05.17. 14:50 - Vrooom
- Politický koutek 05.17. 14:22 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.17. 12:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins