Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na dálnici v Rakousku má fascinující výsledky
25.11.2019 | Petr Miler
Už déle než rok lze na části rakouských dálnic jezdit místo obligátních 130 km/h až 140 km/h. Podle samozvaných dopravních expertů to mělo přinést více rizika, stal se ale pravý opak.
Řekněme si to rovnou v první větě: Rychlost nezabíjí. Fráze tvrdící opak je jen ničím nepodloženým strašením předpokládajícím, že když při řízení auta zachováte všechny ostatní faktory konstantní a přidáte k nim vyšší rychlost, riziko nehody naroste. To je sice fakt, je to ale také šedá teorie, zelený strom života roste úplně jiným směrem.
Jiným faktem totiž je, že s měnící se rychlostí ostatní faktory ovlivňující bezpečnost jízdy konstantní nezůstávají, mění se. A zda bezpečně dojedete do cíle obvykle ovlivňují více než to, jestli jedete zrovna 110 nebo 130 km/h. Typicky je to pozornost věnovaná jízdě - když vás někdo nutí se pohybovat po silnici nepřirozeně nízkou rychlostí vzhledem k okolnostem, vašim schopnostem a možnostem vámi řízeného vozu, pozornost ztrácíte. Lidé si tak za jízdy hrají s mobilem, ladí rádio, nechávají si odblokovat palubní televizní tunery, povídají si posádkou, svačí... Nic z toho nebudou dělat v momentě, kdy budou mít pocit, že je to jízda, která vyžaduje jejich pozornost. A pojedou bezpečněji.
Ale dost bylo slov, však je skoro zbytečné se o tom bavit. Ještě v Evropě stále máme německé dálnice, které jsou asi z 2/3 rychlostně neomezené. A jsou to statisticky nejbezpečnější dálnice kontinentu. O čem je třeba se za této situace bavit? Kdyby rychlost zabíjela, Německo dávno vymřelo. A mimochodem, i u nás jsme měli rychlost neomezenou - po zavedení omezení nehodovost stoupla. A mimochodem, rychlostní omezení zrušili také v Austrálii - tam pro změnu nehodovost klesla.
Bohužel, permanentní manipulující zmínky o opaku vytváří v lidech pocit, že rychlost je na silnici to největší zlo. Není, existuje tisíc a jeden důležitější faktor ovlivňující bezpečnost jízdy a další důkaz přichází z nám opět velmi blízkého prostředí, z Rakouska. Tam loni v srpnu zvýšili rychlost na jedné z dálnic na 140 km/h a tamní autoklub ÖAMTC nyní vyhodnotil výsledky.
Jsou vpravdě fascinující - nehodovost na sledovaném úseku za uplynulých 12 měsíců jako mávnutím kouzelného klesla o polovinu. Nezměnilo se přitom nic jiného, jen byla zvýšena nejvyšší povolená rychlost o 10 km/h. Za posledních pět měsíců pak na tomto úseku dálnice dokonce nedošlo ani k jedné vážné nehodě a je to rázem nejbezpečnější úsek jakékoli silnice v celé zemi. Křičet navíc nemohou ani ekologové, zvýšení rychlosti nezpůsobilo podstatné zvýšení jakýchkoli emisí, např. koncentrace sledovaných pevných částic se nezvýšily vůbec.
V podstatě nás to vzhledem k dřívějším zkušenostem s podobnými experimenty nepřekvapuje, povolení otěží řidičům zkrátka nemá ten efekt, před kterým „pachatelé dobra” rádi varují. Co překvapivé je, je politická reakce. V Rakousku v mezičase proběhly volby a vypadá to, že do vládní koalice se dostanou Zelení. A ti pochopitelně jakoukoli vyšší rychlost razantně odmítají.
Lídr Zelených Werner Kogler se dokonce nechal slyšet, že si „nedovede představit”, že by experiment se 140 km/h pokračoval dále. Aha. Je to nakonec „logické” - když dálnici vyšší limit téměř zbavil nehod a nezatížil životní prostředí, je třeba zavést nižší limit, aby se lidem žilo zase o něco lépe. A my jsme si mysleli, že s popsanými výsledky bude rychlost zvýšená všude...



Rakousko navýšilo povolenou rychlost na dálnici kousek od České republiky na 140 km/h a výsledky jsou ryze pozitivní. Přesto to vypadá, že vyšší limit nejenže nebude rozšířen, ale i na tomto úseku dálnice bude zrušen. Jak typické
Zdroje: ÖAMTC, Kurier
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 9 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 10 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
dnesJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
dnesDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva