Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově?

Bezpečnost za tím kupodivu hledat nelze, LED v tomto směru poslouží lépe. Racionální vysvětlení ale oranžová barva má.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově?

24.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bezpečnost za tím kupodivu hledat nelze, LED v tomto směru poslouží lépe. Racionální vysvětlení ale oranžová barva má.

Denní světlo je bílé, ale v noci města a vsi osvětlují své ulice ponejvíce oranžovou barvou. Pro zastavěné oblasti je to dnes tak charakteristické, že když vidíme bíle nasvětlenou silnici, přijde nám, že něco není, jak má být. Oranžová barva pouličního osvětlení má svůj důvod, leč ne takový, jaký by člověk možná očekával.

Leckdo si myslí, že tento stav má své základy v bezpečnosti, jako ostatně v silničním provozu kde co. Že oranžové světlo mohou oči řidičů a dalších účastníků vnímat jako příjemnější, že není tak intenzivní, a tak neoslní, popř. v dnešní době nehrozí záměna s auty, cyklisty či dalšími elementy městské dopravy, neboť podobné zbarvení dnes nemají světla téměř žádného dopravního prostředku. Zní to všechno rozumně, důvod je ale mnohem prostší a podobně vykalkulovaný není ani trochu.

Oranžovou barvu světlům dodává sodík. Sodíkové výbojky jsou v současnosti nejrozšířenějším typem veřejného osvětlení nejen u nás, ale i ve světě, a to proto, že mají vysokou světelnou účinnost, mnohem vyšší než v případě dříve používaných rtuťových výbojek. Ty se používaly v minulosti a dnes už jsou vidět povětšinou jen na vesnicích, kde ještě nebyly vyměněny za modernější. Poznáte je podle bílého, ale nazelenalého či namodralého světla.

Výhody sodíkové výbojky ale nekončí u světelné účinnosti. Také jsou relativně levné, mají velmi dlouhou životnost - až 16 tisíc hodin - a jsou vcelku malé. Proto jsou nejrozšířenější. Typická oranžová barva ale patří k jejich nevýhodám. Totiž, v takovém světle lidské oko hůře rozlišuje barvy - všimněte si, že zatímco ve dne poznáte barvu auta hned, v noci pod pouličním osvětlením to nemusí být tak snadné.

Údajně lidé vnímají ulici nasvětlenou oranžově jako tmavší než nasvětlenou bíle, a to i v případě, že intenzita světla je stejná. Oproti tomu bílé pouliční světlo znamená prý až dvakrát lepší periferní vidění než u oranžového světla a doba potřebná k zabrždění auta je údajně kratší o čtvrtinu. Nevýhody tedy nejsou zas tak malicherné.

V posledních letech se pomalu, ale jistě dostávají na scénu také LEDkové pouliční lampy. Jejich velkému rozmachu brání zejména jejich cena a také to, že přeci nebudete vyměňovat sodíkové výbojky, pokud fungují či pokud jejich životnost ještě neskončila. Cena LEDek se postupně snižuje, i když docela pomalu; jejich ohromnou výhodou je bílé světlo a proč je to lepší než oranžové, jsme probrali výše. Kromě toho působí tenhle typ osvětlení menší „světelné znečištění”.

Některá města i u nás již mají některé ulice nasvícené LEDkami, nicméně než tahle technologie nahradí všechny sodíkové výbojky, bude to ještě dost dlouho trvat. Můžeme se ale ptát, zda nejsou některé úseky obchvatů a průtahů nasvíceny zbytečně, automobily přeci jen mají svá světla a řidiče mohou opakované přechody mezi lépe a hůře osvětlenou silnicí spíše mást, i když samotná lépe osvětlená silnice je sama o sobě jistě přehlednější...


Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově? - 1 - oranzove poulicni osvetleni 03Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově? - 2 - oranzove poulicni osvetleni 02Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově? - 3 - oranzove poulicni osvetleni 01
Zřejmě ještě dlouhá léta budeme jezdit městy osvětlenými sodíkovými výbojkami

Zdroj: CarThrottle

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.