Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejméně poruchová ojetá auta dle Dekry. Záda všem ukázaly dvě značky
6.9.2018 | Petr Prokopec
Spolehlivost jejich aut není vždy hodnocena na jedničku. Pokud ale přijde na index poruchovosti Dekry, Němci konkurenci jen obtížně.
Dieselová auta letos dostávají v Německu ránu za ranou. Po zásadním rozhodnutí tamního soudu mohou německé metropole i zcela zakázat vjezd „producentů sazí“ na své území. Hned v první fázi se má omezení dotknout aut plnících až docela nedávnou normu Euro 5, používat vždy a všude tedy půjde jen nejnovější nafťáky. A je otázkou, jestli jednoho dne nedojde i na ně.
Například Stuttgart už oznámil úplný zákaz vjezdu všech starších dieselů na své území s platností od příštího roku a není jediný. Pro německé motoristy to rozhodnutí znamená problém. Dieselových aut jezdí u našich sousedů na 15 milionů a jen 2,7 milionu z nich plní Euro 6. Tamní zájem o dieselové ojetiny tedy vytrvale klesá, někteří čeští motoristé z toho ale zoufalí být nemusí - levné starší nafťáky jsou exportovány na východ, kde podobná omezení neplatí. A tady už mění trh s ojetinami k nepoznání, prodávají se tu jako nikdy dříve.
Nejen pro zájemce o takové vozy přichází jako na zavolanou tradiční studie německé Dekry, která se zaměřuje na poruchovost ojetých aut všech tříd. Výsledky publikovala pro celkem devět segmentů a v každém došlo ještě na další dělení nikoli podle stáří, ale podle počtu najetých kilometrů (kategorie 0-50 000, 50 001-100 000, 101 000-150 000, 150 001-200 000 km).
„Z našeho úhlu pohledu má počet najetých kilometrů mnohem větší efekt na náchylnost vozu k chybám, než má samotný věk,“ říká ke studii Jann Fehlauer, šéf divize zkoumající vozidla. Dekra přitom v uplynulých dvou letech ve svých stanicích technické kontroly prozkoumala zhruba 15 milionů aut, výsledky lze tedy brát jako věrohodné. Aby navíc dostaly ještě větší váhu, nebyly brány v potaz závady jako třeba opotřebení stěračů či pneumatik, což nejsou zrovna nedostatky, za které by mohl výrobce auta.
Výsledkem tohoto důkladného zkoumání je Index poruchovosti Dekry (DFI neboli Dekra Fault Index), který odhaluje poměr mezi vozy bez závad a se závadami. Čím vyšší je přitom dosažené číslo, tím lépe - v takovém případě totiž v rámci dané třídy či modelu převažují bezproblémové exempláře nad těmi, která jsou více v servisu než ve vaší garáži.
Stručný přehled nejlepších ojetin podle obchodních tříd pro rok 2018
V níže přiložené tabulce si můžete prohlédnout stručný přehled devíti vítězů, stejně jako jejich Index poruchovosti. Uveden je také rok, na který připadá největší počet nejspolehlivějších exemplářů, povšimnout si pak můžete i celkového počtu různých aut v dané obchodní třídě. V tomto ohledu přitom o zařazení do studie rozhodoval rovněž počet, v potaz byly brány pouze ty modely, u nichž došlo na zkoumání alespoň tisíce kusů.
Dekra přitom nezvolila pouze jednotlivé vítěze podle segmentů, jenž si podrobně probereme za moment, ale také „Nejlepší vůz napříč třídami“. Tím je stejně jako v předchozích dvou letech Audi A6. Tentokráte přitom jde o vůz z roku 2011, který se pyšní DFI 94,6. Druhá příčka pak patří Mercedesu třídy E (DFI 92,4), třetí pak třídě B (DFI 91,4). Oba zástupci třícípé hvězdy přitom taktéž pocházejí z roku 2011.
Tolik ale pro úvod, nyní již přistupme k samotným vítězům, o nichž si vždy řekneme alespoň pár slov o jejich kladech a záporech.
Mini/Malé vozy - Audi A1 (2010)
První vítězství může Audi slavit mezi nejmenšími vozy. U modelu A1 přitom Dekra ocenila tu skutečnost, že vůz disponuje stejnými kvalitami jako jeho větší sourozenci. Problémy je třeba u ojetin hledat hlavně u čelních světlometů, případně pak u brzd, které mají velkou náchylnost ke korozi. Jinak tu ovšem máme bezchybný interiér a ve většině případů i bohatou výbavu.
Kompaktní vozy - Audi A3 (2012)
S příchodem třetí generace A3 se Audi nesmazatelně zapsalo mezi kompakty, jak vnitřním zpracováním, tak širokou paletou nabízených pohonných jednotek. Opomenout pak nelze ani design. I proto vlastně tento model vůbec poprvé zvítězil ve studii Dekry. Testeři přitom ocenili hlavně kvalitu výroby, díky které odolávají zubu času i exempláře s velkým nájezdem. Pozor je tak třeba dávat hlavně na prasklá čelní okno či již opotřebované brzdové kotouče.
Střední třída - Audi A4 (2008)
Jelikož na trhu je již nějaký ten pátek zcela nové Audi A4, odebrala se předchozí generace definitivně mezi ojetiny. V uplynulých dvou letech tento model bral druhá místa, nyní je zlatý. Teprve nyní se totiž začíná projevovat kvalita materiálů, pročež se v rámci inspekce ojetin zaměřte jen na relativní prkotiny, jako je třeba poškození čelního okna od kamínků. Občas pak dochází k defektům u ostřikovačů předních světel.
Vyšší střední třída/Vyšší třída - Audi A6 (2011)
Skutečnost, že Audi A6 je již potřetí v řadě nejspolehlivější ojetinou, jen dokazuje, že u tohoto modelu pomalu nemůžete šlápnout vedle. Vůz přitom nevyhrál jen v rámci celé studie či dané kategorie, ale zároveň je také nejlepší při dělení dle nájezdu kilometrů, a to hned v prvních třech skupinách, tedy až do 150 tisíc kilometrů. Poté se začínají projevovat klasické „Audi-neduhy“, zkontrolovat je tedy třeba čelní okno, brzdy a případně i monitoring tlaku v pneumatikách.
Sportovní vozy/Kabriolety - Audi TT (2006)
Krasojízda značky se čtyřmi kruhy ve znaku pokračuje také ve sportovní třídě, kde září druhá generace Audi TT. Podle Dekry přitom nezáleží na skutečnosti, zda zvolíte kupé či roadster, pokaždé se vám dostane dobré ovladatelnosti, precizního zpracování a ve výsledku i působivého designu. Jelikož přitom u sporťáků jsou důležité brzdy, tentokráte na jejich kritiku nedošlo. Koroze některých částí podvozku je ale častá, kontrolovat se vyplatí i světla.
Off-roady/SUV - Mercedes-Benz M/GLE (2011)
Konečně se dostáváme mimo Ingolstadt, patrně nejpopulárnější kategorii současnosti (tedy alespoň u nových vozů) totiž ovládl Mercedes-Benz ML. Ten ale již v showroomech značky nenajdete, od roku 2015 byl totiž přejmenován na GLE. SUV přitom navazuje na svůj úspěch z předloňského roku, přičemž chváleno je prakticky vše od designu až po techniku, a to i u vozů s více než 100 tisíci najetými kilometry. Vaši pozornost si tak zaslouží víceméně jen převodovka, jíž může trápit únik oleje.
Hatchbacky - Mercedes-Benz třídy B (2011)
Další „zářez“ do pažby Mercedesu je spojen s druhou generací třídy B. Ta je prostornější, komfortnější a bezpečnější než předchůdce, upřít jí nemůžeme rovněž jistou líbivost. Stejně jako ML pak i tento model zvítězil v roce 2016, kromě toho se ovšem pyšní také zlatými vavříny z roku 2014. Dekra přitom nejčastější závady identifikovala v rámci osvětlení, stran toho pár exemplářů trápily i problémy spojené se systémy redukujícími emise.
Malé užitkové vozy - VW Amarok (2010)
Dostáváme se teprve ke třetí značce, jenž letos vystoupila na příčku nejvyšší. Jelikož přitom Volkswagen stejně jako Audi spadá pod jeden koncern, pak si vlastně nadvládu mezi sebou rozdělily pouze VW Group a Daimler. V případě pick-upu Amarok byla oceněna robustní kvalita, a to i v případech, kdy vozy za sebou měly život v extrémních podmínkách. Problémy jsou pak spojeny se světly, většinou však jen s častějším praskáním žárovek, a případně s brzdovými destičkami.
Větší užitkové vozy - Mercedes-Benz Sprinter (2006)
V samotném závěru se můžeme ještě jednou vrátit k třícípé hvězdě. Sprinter byl přitom vyhodnocen jako „jeden z nejlepších vozů ve své třídě, jenž dosáhl mnohem vyššího skóre, než je průměr ve všech devíti letošních kategoriích“. Jako takový tedy nabízí jen velmi malý prostor ke kritice, nicméně i tak tu pár slabin máme. Jednou z nich je madlo ruční brzdy, jenž musí překonávat velkou vzdálenost a snadno tak může dojít k zadrhnutí. U aut s vyšším nájezdem se pak vyplatí prověřit diferenciály kvůli vyššímu opotřebení.
Dekra ovšem nevyhlašuje jen vítěze, hodnotí spolehlivost každého auta, které ji projde rukama v dostatečném množství exemplářů, a to znovu nejen s ohledem na věk, ale i kilometrový nájezd. Pokud byste tedy měli zájem zjistit, jak si v této statistice vede zrovna vámi vyhlédnutý vůz, zamiřte na web Dekry, kde najdete i mobilní aplikaci umožňující výsledky stovek hodnocených vozů nespočtu stáří prohledávat třeba i přímo na ploše autobazaru.
Zdroj: Dekra Used Car Report
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva