Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaký má systém start-stop dlouhodobý dopad na životnost motoru vašeho auta?
19.9.2020 | Mirek Mazal
Výrobci aut se tváří, že automatické vypínání a startování motoru ničemu neubližuje. Jenže z dlouhodobého pohledu to tak není a být ani nemůže, řešení zabraňující nadměrnému opotřebení se teprve chystají.
Systém start-stop v autech sice nikdy nebyl povinný, vzhledem k jeho vlivu na snížení normované spotřeby aut a z ní odvozených pokut Evropské unie za nadlimitní hodnoty ale existuje jen hrstka vozů, které by jej neměly ve standardní výbavě - od Dacie po Ferrari. Coby vynález není nový, zrodil se už před mnoha dekádami, jeho negativa ale nikdy nedovolila širší rozšíření. Až právě jeho schopnost citelně snížit papírovou spotřebu resp. emise CO2 penalizované EU mu dala ekonomický smysl, alespoň z pohledu automobilek.
Toto řešení bez vůle řidiče vypíná motor, když vůz zastaví a nastartuje jej, když se má znovu rozjet, to jistě dobře víte. Systém se začal objevovat v autech už v minulé dekádě a projevuje se tak, že člověk přijede třeba na křižovatku, zastaví, vyřadí a agregát utichne. U modernějších mild-hybridních aut pak dokáže motor vypnout i při sjezdu z kopce, při dojíždění na křižovatku nebo třeba i při pomalém popojíždění v koloně. Po stlačení spojky u aut s manuální převodovkou, po uvolnění pedálu brzdy u vozů s automaty nebo při jakkoli vyšším požadavku na výkon motor zase naskočí a jede se dál.
Nedá se říci, že bychom byli jeho velkými příznivci, na úskalí start-stopu jsme upozorňovali už mnohokrát. Zatímco jeho jediný přínos je často domnělé snížení spotřeby vozu, jeho negativ je spousta - od ceny (nejde tu jen o elektroniku, vůz potřebuje i lepší techniku jako akumulátor či startér) přes vlivu na životnost vozu až po zdržování každého rozjezdu. V případě druhého zmiňovaného aspektu se postupem času začalo říkat, že moderní motory už byly vyvinuty s tím, že start-stop dostanou. Nemá pro ně tedy představovat větší zátěž a problém se snižováním životnosti týká jen těch starších, na které byl „naroubován”. Zní to hezky, jenže není to pravda, ani dnes, jak připomínají kolegové z Autocaru.
Není pochyb o tom, že se výrobci přizpůsobili situaci a motory začali stavět jinak, jenže opakované startování pro motor nikdy nebude prospěšné a vždy bude mít negativní vliv na jeho opotřebení. Říká to i firma Federal Mogul, dodavatel mnoha motorových komponentů, který na start-stop pochopitelně též bere ohled.
„U běžného auta bez automatického zhasínání můžeme očekávat, že během své životnosti strpí až 50 000 zastávek. Ale s automatickým start-stopem se tento stav dramaticky zvýší, až na 500 000 zhasínacích a startovacích cyklů,“ říká Gerhard Arnold, který je zodpovědný za design ložisek firmy Federal Mogul. To je velký skok, který představuje do značné míry neřešitelné problémy.
Základní stavební kámen je kliková hřídel, která k přesnému a otočnému uložení v klikové skříni využívá hlavní ložiska. Při běžícím motoru se povrchy klikového hřídele a hlavních ložisek nedotýkají, ale jsou od sebe odděleny velmi tenkou vrstvou oleje čerpaným pod tlakem kolem povrchu ložisek - říká se tomu hydrodynamická lubrikace. Stačí ale, aby motor zhasnul, klika se usadí na ložisko a oba kovové povrchy se dostanou do kontaktu. Při opětovném nastartování se povrch dotyku stane sušším místem s menším množstvím oleje, dochází tak k nadměrnému tření a největšímu poškozování důležitých součástí motoru.
Výrobci se snaží držet krok s výmysly EU, a tak vyvíjí nová řešení, Arnold ale upozorňuje, že ani nejmodernější agregáty nejsou na start-stop připravené tak, aby jej snášely, jako by neexistoval. Motor se tak postupně opotřebovává intenzivněji než bez start-stopu, a to pochopitelně tím více, čím častěji je používán v městském provozu. V extrémním případě může dojít až k viditelným mechanickým poškozením, jako jsou ta na fotkách níže.
Arnold říká, že firma vyvíjí novinky, která pomohou udělat motory odolnějšími. Federal Mogul vyvíjí nový materiál k výrobě ložisek s lepšími mazacími schopnostmi, který by lépe odolával opotřebení při opakovaném startu i bez dokonalé lubrikace olejem. Jde o povlakem z polymeru, který obsahuje částice oxidu železitého (rzi, skutečně), které jsou v této mikroskopické podobě překvapivě kluzké a nadměrnému tření zabrání. Aplikace v sériové výrobě ale zatím nedošly.
Druhou obranou proti ničení motorů povinným start-stopem je zlepšit vlastnosti olejů. Snaha vede k namíchání aditiv obsahujících komplexní chemický koktejl složený z částic pro snížení tření a zvýšení trvanlivosti olejového filmu. Výrobci se inspirovali u závodních olejů, ale použití v osobních vozech je relativně nové, proto nejsou známé ověřené výsledky z dlouhodobého používání. Na ty bude třeba ještě několik let praxe.
To všechno je tedy hudba budoucnosti, pro tuto chvíli lze nadměrnému opotřebení předejít jediným způsobem - používání start-stopu omezit nebo jej vypínat při každé jízdě. Člověk nakonec nemusí být expert, aby si domyslel, že motoru nemůže dělat dobře, když jej půlmilionkrát nastartujete a vypnete. A i kdyby byl vyroben z čehokoli, vždy lépe odolá desetině těchto startů. Nakonec, nám celý start-stop přijde být od začátku trochu krátkozraký a v reálném světě nemá takové výhody, jak se často předkládá veřejnosti.
Systémy start-stop si říkají lecjak a ovládají se rozličnými způsoby, vypnout je ale lze pokaždé, obvykle pak tlačítkem s velkým písmenem A obkrouženým šipkou. Foto: BMW
Vliv tohoto systému na životnost motoru je pořád negativní. Výrobci pohonných jednotek i olejů pracují řešení, které by zabraňovalo zejména zvýšenému tření při opakovaných startech, u současných motorů ale pořád trpí hlavně ložiska a styčné plochy klikových hřídelí a ojnic. Foto: MotoIQ
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
před 2 hodinami - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
před hodinou - Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to
před 2 hodinami - Lamborghini odpískalo elektrického nástupce Urusu, ač ho slibovalo ještě loni. Nová generace zůstane spalovací, dokud to půjde
před 4 hodinami - Renault končí s motorem 1,3 turbo, který vyvinul s Mercedesem. S jedním z jeho posledních „normálních” agregátů je amen
před 5 hodinami - Elektrický Fiat 500 je takový propadák, že zase zastavil výrobu v celé továrně na elektromobily. Nepojede až do ledna
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva