Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test srovnal brzdnou dráhu levných pneu české značky s Micheliny a spol. Výsledky překvapí
4.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mohou být levné pneu bezpečné? Tuto otázku si jistě klade nejeden z nás při výběru nového obutí. Výsledek testu IDIADA dává celkem jasnou odpověď.
Venkovní teploty začínají šplhat do nepochybně jarních sfér, což je jasný signál k výměně zimních pneumatik za letní. Jaké ale vybrat? Část motoristů již má svého favorita na základě dosavadních zkušeností, případně rovnou ojetou sadu z předchozích let. Jiní ale vybírají nové obutí vždy znovu s vědomím toho, že výrobci beztak každoročně představují nové typy, které se projevují jinak než ty předchozí.
Při snaze vybrat co nejlépe se leckdo orientuje podle ceny. Můžeme sice stokrát říci, že pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí vozidla, neboť jen a pouze ony zajišťují kontakt s vozovkou, mnozí ale jednoduše nemají dostatek financí na to, aby si pořídili sadu za několik desítek tisíc korun. Dá se tedy jezdit bezpečně i za méně peněz?
Dnes se podíváme na test, který se na takovou otázku pokouší odpovědět. Stojí za ním IDIADA, obří španělská firma, která pomáhá s vývojem aut, pneumatik a dalších komponentů prakticky všem významným firmám v oboru. Ta srovnala letní pneumatiky v rozměrech 205/55 R16 a 225/45 R17 a její zkouška nás zaujala tím, že si vzala do parády i pneu relativně nové české značky Tomket.
Ta si je nechává vyrábět v Číně dvěma nejmenovanými gumárenskými koncerny. Podle všeho by přitom jedním měla být čínská značka LingLong, druhá zůstává zakryta tajemstvím. Jsou to tedy další z levných čínských pneu, nad kterými leckdo ohrnuje nos, jak si ale stojí ve skutečnosti? IDIADA vyzkoušela brzdnou dráhu Tomketů Sport 3 ve zmíněných dvou rozměrech na suchu i mokru a srovnala je s konkurencí od Michelinu, Kléberu a Barumu. Jako referenční vůz byl zvolen Volkswagen Golf 1,4 TSI, specifikace jeho i zkoušených pneu následují.
Testované pneu a vůz, na kterém byly obuty








Dodejme, že během testu na suchu byla měřena brzdná dráha z rychlosti 100 km/h na nulu, za mokra pak z 80 km/h na nulu. Jízdy byly zopakovány několikrát, aby bylo dosaženo pěti co nejvyrovnanějších výsledků. Jejich zprůměrování pak stojí za finálním hodnocením daného obutí. Pojďme se na jednotlivé testy podívat podrobněji.
Výsledky testu pneumatik o velikosti 16 palců
Jako první přichází na řadu test 16palcových pneumatik, během kterého bylo obutí Tomket Sport porovnáváno s Michelin Energy Saver, Kleber Dynaxer HP3 a Barum Bravuris 3HM. Na suchu česká novinka potřebovala na úplné zastavení ze stovky 37,7 metru, což je nejhorší výsledek. Kleber a Barum na tom byly o chlup lépe, Michelin však se 35,1metrovou vzdáleností jasně vítězí.
Pokud již nyní zvažujete, že nemá smysl pokračovat ve čtení, neboť pneumatiky Tomket jsou z vašeho úhlu pohledu jednoznačně nebezpečné, zkuste se s námi na moment vrátit o dva roky zpátky. V tehdejším testu letního obutí o stejné velikosti na tom hůře byly i značky jako Nokian, BF Goodrich nebo Nokian. Pokud tedy máte na autě stále obuté starší značkové samé pneumatiky z té doby, budou pravděpodobně horší než nové levné.
Vývoj zkrátka kráčí kupředu a neustálé zdokonalování směsi či vzorku přináší lepší výsledky podobně jako v případě vývoje celých aut. V případě mokra navíc Tomket překvapivě získal stříbrné místo. Sklonit se musel pouze před Michelinem, Kleber však zaostal o rovný metr. Zmínit přitom musíme i rozdíly v teplotách asfaltu, které hrály hlavně ve prospěch Michelinu a v neprospěch Barumu.
Tomket Sport tedy může být horší i lepší než pneu známější značek. Pokud si chcete kvality jednotlivých typů dát do kontextu s cenami, pak dodejme, že Tomket je s cenou 1 049 Kč za kus jasně nejlevnější. Za Barum zaplatíte 1 136 Kč a za Kleber 1 309 Kč. Pokud chcete vítěze testu od Michelinu, budete potřebovat 1 885 Kč.
Celkové výsledky testu 16" pneu na suchu i mokru
Detailní výsledky dílčích testů na suchu
Detailní výsledky dílčích testů na mokru
Výsledky testu pneumatik o velikosti 17 palců
Přesunout se můžeme k sedmnáctkám, kdy byl Tomket Sport 3 byl poměřován s Michelin Primacy 3 a Kleber Dynaxer HP3. U všech pneumatik se přitom počítá s vyšším indexem rychlosti, tedy se schopností pneumatiky obstát i při vyšším tempu. Certifikace W přitom odkazuje na 270 km/h, v případě šestnáctek jsme pro změnu měli co do činění s indexem rychlosti V (do 240 km/h).
Pneu české značky si ve větším rozměru vedly kupodivu lépe než šestnáctipalcové obutí, za sucha i za mokra skončila vždy na druhém místě za Michelinem. Zajímavé jsou přitom rozdíly hlavně ve druhém případě, kdy Tomket za francouzskou pneumatikou zaostává pouze o 10 centimetrů, zatímco třetí Kleber nechává za sebou s třímetrovým mankem. Teploty asfaltu přitom byly takřka vyrovnané.
Za sucha jsou si Tomket a Kleber blíže, Michelin pak s náskokem takřka dvou metrů na druhého v pořadí vítězí. Francouzům ale hrál do karet o více než tři stupně Celsia teplejší asfalt. Je třeba dodat, že svůj náskok si Michelin nechává patřičně zaplatit, za Primacy 3 totiž dáte 2 524 Kč. Kleber Dynaxer HP3 vás pak vyjde na 1 873 Kč, zatímco Tomket Sport 3 stojí 1 279 Kč.
Celkové výsledky testu 17" pneu na suchu i mokru
Detailní výsledky dílčích testů na suchu
Detailní výsledky dílčích testů na mokru
Pochopitelně, brzdění je jen jednou z mnoha disciplín, ve které musí pneumatiky při jízdě obstát, nejlevnější Tomkety si ale v tomto srovnání vedly překvapivě dobře a zejména ve větším rozměru se zdají být dobrou koupí v poměru výkon/cena. Pokud chcete to nejlepší bez ohledu na cenu, je mezi zkoušenými typy ideální volbou Michelin, jako v podobných testech nezřídka - jeho pneumatika Primacy 3 nakonec celkoě zvítězila i v klání organizovaném německým autoklubem ADAC.
Počkejme si na další testy, které ukáží, jak si tyto pneumatiky stojí i v jiných disciplínách. Soudě podle brzdné dráhy ale levné pneu vyráběné v Číně nemusí být zase tak špatnou volbou.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před hodinouPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 3 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 4 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 6 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva