Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test srovnal brzdnou dráhu levných pneu české značky s Micheliny a spol. Výsledky překvapí
4.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mohou být levné pneu bezpečné? Tuto otázku si jistě klade nejeden z nás při výběru nového obutí. Výsledek testu IDIADA dává celkem jasnou odpověď.
Venkovní teploty začínají šplhat do nepochybně jarních sfér, což je jasný signál k výměně zimních pneumatik za letní. Jaké ale vybrat? Část motoristů již má svého favorita na základě dosavadních zkušeností, případně rovnou ojetou sadu z předchozích let. Jiní ale vybírají nové obutí vždy znovu s vědomím toho, že výrobci beztak každoročně představují nové typy, které se projevují jinak než ty předchozí.
Při snaze vybrat co nejlépe se leckdo orientuje podle ceny. Můžeme sice stokrát říci, že pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí vozidla, neboť jen a pouze ony zajišťují kontakt s vozovkou, mnozí ale jednoduše nemají dostatek financí na to, aby si pořídili sadu za několik desítek tisíc korun. Dá se tedy jezdit bezpečně i za méně peněz?
Dnes se podíváme na test, který se na takovou otázku pokouší odpovědět. Stojí za ním IDIADA, obří španělská firma, která pomáhá s vývojem aut, pneumatik a dalších komponentů prakticky všem významným firmám v oboru. Ta srovnala letní pneumatiky v rozměrech 205/55 R16 a 225/45 R17 a její zkouška nás zaujala tím, že si vzala do parády i pneu relativně nové české značky Tomket.
Ta si je nechává vyrábět v Číně dvěma nejmenovanými gumárenskými koncerny. Podle všeho by přitom jedním měla být čínská značka LingLong, druhá zůstává zakryta tajemstvím. Jsou to tedy další z levných čínských pneu, nad kterými leckdo ohrnuje nos, jak si ale stojí ve skutečnosti? IDIADA vyzkoušela brzdnou dráhu Tomketů Sport 3 ve zmíněných dvou rozměrech na suchu i mokru a srovnala je s konkurencí od Michelinu, Kléberu a Barumu. Jako referenční vůz byl zvolen Volkswagen Golf 1,4 TSI, specifikace jeho i zkoušených pneu následují.
Testované pneu a vůz, na kterém byly obuty
Dodejme, že během testu na suchu byla měřena brzdná dráha z rychlosti 100 km/h na nulu, za mokra pak z 80 km/h na nulu. Jízdy byly zopakovány několikrát, aby bylo dosaženo pěti co nejvyrovnanějších výsledků. Jejich zprůměrování pak stojí za finálním hodnocením daného obutí. Pojďme se na jednotlivé testy podívat podrobněji.
Výsledky testu pneumatik o velikosti 16 palců
Jako první přichází na řadu test 16palcových pneumatik, během kterého bylo obutí Tomket Sport porovnáváno s Michelin Energy Saver, Kleber Dynaxer HP3 a Barum Bravuris 3HM. Na suchu česká novinka potřebovala na úplné zastavení ze stovky 37,7 metru, což je nejhorší výsledek. Kleber a Barum na tom byly o chlup lépe, Michelin však se 35,1metrovou vzdáleností jasně vítězí.
Pokud již nyní zvažujete, že nemá smysl pokračovat ve čtení, neboť pneumatiky Tomket jsou z vašeho úhlu pohledu jednoznačně nebezpečné, zkuste se s námi na moment vrátit o dva roky zpátky. V tehdejším testu letního obutí o stejné velikosti na tom hůře byly i značky jako Nokian, BF Goodrich nebo Nokian. Pokud tedy máte na autě stále obuté starší značkové samé pneumatiky z té doby, budou pravděpodobně horší než nové levné.
Vývoj zkrátka kráčí kupředu a neustálé zdokonalování směsi či vzorku přináší lepší výsledky podobně jako v případě vývoje celých aut. V případě mokra navíc Tomket překvapivě získal stříbrné místo. Sklonit se musel pouze před Michelinem, Kleber však zaostal o rovný metr. Zmínit přitom musíme i rozdíly v teplotách asfaltu, které hrály hlavně ve prospěch Michelinu a v neprospěch Barumu.
Tomket Sport tedy může být horší i lepší než pneu známější značek. Pokud si chcete kvality jednotlivých typů dát do kontextu s cenami, pak dodejme, že Tomket je s cenou 1 049 Kč za kus jasně nejlevnější. Za Barum zaplatíte 1 136 Kč a za Kleber 1 309 Kč. Pokud chcete vítěze testu od Michelinu, budete potřebovat 1 885 Kč.
Celkové výsledky testu 16" pneu na suchu i mokru
Detailní výsledky dílčích testů na suchu
Detailní výsledky dílčích testů na mokru
Výsledky testu pneumatik o velikosti 17 palců
Přesunout se můžeme k sedmnáctkám, kdy byl Tomket Sport 3 byl poměřován s Michelin Primacy 3 a Kleber Dynaxer HP3. U všech pneumatik se přitom počítá s vyšším indexem rychlosti, tedy se schopností pneumatiky obstát i při vyšším tempu. Certifikace W přitom odkazuje na 270 km/h, v případě šestnáctek jsme pro změnu měli co do činění s indexem rychlosti V (do 240 km/h).
Pneu české značky si ve větším rozměru vedly kupodivu lépe než šestnáctipalcové obutí, za sucha i za mokra skončila vždy na druhém místě za Michelinem. Zajímavé jsou přitom rozdíly hlavně ve druhém případě, kdy Tomket za francouzskou pneumatikou zaostává pouze o 10 centimetrů, zatímco třetí Kleber nechává za sebou s třímetrovým mankem. Teploty asfaltu přitom byly takřka vyrovnané.
Za sucha jsou si Tomket a Kleber blíže, Michelin pak s náskokem takřka dvou metrů na druhého v pořadí vítězí. Francouzům ale hrál do karet o více než tři stupně Celsia teplejší asfalt. Je třeba dodat, že svůj náskok si Michelin nechává patřičně zaplatit, za Primacy 3 totiž dáte 2 524 Kč. Kleber Dynaxer HP3 vás pak vyjde na 1 873 Kč, zatímco Tomket Sport 3 stojí 1 279 Kč.
Celkové výsledky testu 17" pneu na suchu i mokru
Detailní výsledky dílčích testů na suchu
Detailní výsledky dílčích testů na mokru
Pochopitelně, brzdění je jen jednou z mnoha disciplín, ve které musí pneumatiky při jízdě obstát, nejlevnější Tomkety si ale v tomto srovnání vedly překvapivě dobře a zejména ve větším rozměru se zdají být dobrou koupí v poměru výkon/cena. Pokud chcete to nejlepší bez ohledu na cenu, je mezi zkoušenými typy ideální volbou Michelin, jako v podobných testech nezřídka - jeho pneumatika Primacy 3 nakonec celkoě zvítězila i v klání organizovaném německým autoklubem ADAC.
Počkejme si na další testy, které ukáží, jak si tyto pneumatiky stojí i v jiných disciplínách. Soudě podle brzdné dráhy ale levné pneu vyráběné v Číně nemusí být zase tak špatnou volbou.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před hodinou - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 4 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva