Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tato moderní auta reznou nejčastěji. Jak je chránit před nejhorším?
27.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koroze dnes na první pohled už není takový problém, hlavně však proto, že se z viditelných míst přestěhovala na ta méně viditelná. Řada aut je na ní stále náchylná.
Koroze je nadále jedním z nejpalčivějších problémů, s nimiž se majitelé aut musí vypořádávat. V poslední době se může zdát, že výrobci podnikli dostatek kroků pro to, aby se rez stala minulostí, ale není to tak úplně pravda. Stále korodující materiály byly jen skryty pod ochranné, nekorodující vrstvy, které také nevydrží vše. A použití nových materiálů jako je plast, karbon či hliník je u běžných aut nanejvýš částečné.
Automobilky sice poskytují mnohaleté záruky proti prorezivění, kterým jsou schopné dostát, taková pojistka ale automaticky neznamená, že auta nereziví. A také tyto záruky jednou končí. I docela moderní vůz vám tedy může zreznout a i když nejspíše nepůjde o tak masivní korozi, jaké jsme byli svědky u aut vyrobených přibližně do 80. let minulého století, pořád bude mít zásadní vliv na hodnotu vozu i jeho použitelnost. Proč tomu tak je?
V prvé řadě je třeba si říci, že z pohledu výrobců je dokonalý vůz nežádoucím produktem. Automobilky musí volit přiměřený kompromis mezi vývojovými a výrobními náklady a spokojeností zákazníků. Dělat všechno perfektně je dojemné, ale drahé a vysoké náklady mohou učinit produkt neprodejným. A i kdyby ne, firmy si dávno spočítaly, že se jim více vyplatí řešit za určité procento záručních oprav za cenu vyšších marží. Nemluvě o tom, že „jedno auto navěky” také není něco, co chtějí automobilky prodávat.
Hledají se tedy kompromisy a jedním z typických je omezená ochrana podvozku. I tady je sice pamatováno na ochranu, neboť výrobci instalují vespod řadu plastových krytů, ty ale ve výsledku spíše jen onu rez zakrývají, než aby jejímu příchodu zabránily. Zákazníky trápí více to, co je vidět a nakonec i zmíněné mnohaleté záruky mají své limity - vztahují se na karoserii a obvykle počítají jen s kompletním prorezavěním skrz naskrz, a navíc zevnitř ven. Pokud tedy rez má svůj počátek třeba v odletujících kamíncích, je to váš problém, který jste měli zavčas řešit.
I tohle říká britská firma Cazana, která se zabývá poradenstvím při nákupu ojetých aut. Právě ta na základě svých zkušeností dala dohromady desítku moderních aut, která rez napadá nejčastěji. Právě na tento seznam se teď podíváme a projdeme si i příčiny, kvůli nimž ocelové komponenty trpí. A podíváme se také na řešení vzniklých nesnází, které se možná i překvapivě týkají také interiéru.
10 moderních aut nejvíce náchylných ke korozi podle firmy Cazana
1. Ford Fiesta
2. Opel Corsa
3. Range Rover Sport
4. Ford StreetKa
5. Toyota RAV-4
6. Jeep Wrangler
7. VW Polo
8. Mini hatchback
9. Ford Ka
10. Fiat Grande Punto
Seznam aut nejvíce postižených korozí není zrovna lichotivou vizitkou pro Ford a jeho malé modely, ze všeho nejvíce pak jeden z bestsellerů značky, Fiestu. Vidíme tu ale jinak pestrou směsici vozů ze všech koutů světa, u kterých se buď to či ono nepovedlo a nebo u kterých lze očekávat využití v podmínkách (Range Rover, Jeep, RAV-4...), které korozi nahrávají. Zajímavé je vidět tu také jeden Volkswagen, neboť ochrana proti korozi bývala u celého koncernu VW Group jednou z nejlepších v rámci celého odvětví. Nicméně i VW redukoval náklady a nové modely nejsou postavené tak bytelně jako dříve.
Cazana říká, že ochrana zmíněných vozů proti korozi obvykle není komplexní, a tak se rzi zejména ve skrytých dírách a prohlubních začne dříve nebo později dařit. Tím se dostáváme k příčinám, jež jsou v podstatě dvojí - sůl a vlhkost. Dlouhodobé vystavení jedné či druhé jednoduše vede k počátku koroze a neřešení tohoto problému v zárodku může mít i u sebemodernějšího vozu nakonec za následek i úplné prorezivění.
Jak proti tomu bojovat? V podstatě především pravidelnou údržbou, čímž vás ale samozřejmě nechceme nutně hnát do autorizovaných servisů. Nicméně i za předpokladu, že si vše opravujete sami, vězte, že včasné podchycení jakéhokoliv problému je méně nákladné a méně pracné než to pozdější. Pokud si tedy všimnete na karoserii škrábanců, je daleko lepší je opravit okamžitě, než s tím vyčkat třeba na příští či přespříští léto.
Pravidelné by mělo být rovněž mytí, stejně jako voskování, jež byste svému vozu měli dopřát alespoň dvakrát ročně. V rámci mytí je pak třeba zejména během zimy nebo deštivého období, kdy hrozí, že do různých dutin podvozku se dostane také bahno, zvolit v myčkách takový program, který se věnuje i spodku aut. Ideální je přitom v takové chvíli návštěva těch myček, kde můžete hadici vzít přímo do ruky a nasměrovat jí třeba do podběhů a dalších podobných míst.
Jen na exteriér se ale při mytí nezaměřujte, důležitá je rovněž péče o interiér, zvláště v oné zimě. Všudypřítomnou sůl totiž vnášíte na svých botách i dovnitř, kde sice zub času bude hlodat pomaleji, nicméně i tak jde o nežádoucí jev. Je tedy třeba dávat pozor i na alespoň částečné očištění obuvi a pokud se přece jen více „marastu” dostane dovnitř, je záhodno interiér co nejdříve vyčistit a vysušit.









I takto může vypadat Ford Fiesta RS1800, který se vyráběl v letech 1992 až 1997. Jak je patrné, koroze se podívala zejména za lemy blatníků a za nárazníky, na první pohled nebyla skoro patrná
U modernějších aut, jako je ona náchylná Fiesta, je rez nejčastěji záležitostí podvozku a spodních částí vozů vůbec. Neplatí to přitom jen o vozech modrého oválu, ale napříč celým spektrem
Zdroj: Cazana
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Termas de Rio Hondo včera 16:00
- Marc Márquez v této podobě je svým kolegům z MotoGP na obtíž včera 10:00
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny 12.3.2025
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách 12.3.2025
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včeraNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva