Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Takhle se dnes kradou auta, bezklíčový vstup je otevře každému
5.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Pomocí nedrahého řešení dokáží zloději zneužít i klíč ležící u vás doma. Vůz ukradnou rychle, nepozorovaně a bez poškození.
Moderní systémy bezklíčového odemykání a startování jsou velmi pohodlné. Když přijdete k autu a klíč máte v kapse, stačí vzít za kliku a vůz se odemkne. Startování probíhá také pomocí tlačítka, nikam nemusíte strkat klíč, můžete ho nechat v kapse nebo ho odložit někam v interiéru. Jenže s tímhle pohodlím také přichází problémy - auto lze snáze ukrást.
V jisté době měli podobné problémy zejména majitelé Range Roverů. Tahle auta se kradla jako na běžícím páse a pojišťovny je nechtěly pojistit, pokud člověk neměl uzamčenou garáž, což ve městě pochopitelně nemá každý. Problém byl údajně právě v systému bezklíčového odemykání a startování, který byl ale zrovna u Range Roverů příplatkový a člověk si ho nemusel objednávat. Byla v něm údajně chyba v zabezpečení, kterou Land Rover odstranil při svolávací akci.
V tomto případě šlo o specifický problém se zabezpečením jednoho modelu auta, k podobně snadnému odcizení jsou ale prý náchylné prakticky všechny vozy s bezklíčovým vstupem. Varuje před tím policie v Německu, konkrétně v Hesensku, kde mělo být jen v poslední době ukradeno tímto způsobem na 80 aut prémiových značek. Zloději tam používají až geniálně jednoduché řešení postavené na zesilovači rádiových vln. Ten jen přiměje auto si myslet, že jinak vzdálený klíč v blízkosti. Vytipují si tedy majitele vozu s napadnutelným systémem odemykání, ke dveřím domu umístí jednu jeho část, která najde signál klíče a pošle ho druhé části, která je v bezprostřední blízkosti auta. Vůz se tedy odemkne, když zloděj vezme za kliku. Stejným způsobem jej i nastartuje a odjede.
Bezklíčový vstup či start dnes nabízí spousta aut
Auto je tak ukradeno během chvíle, bez jakéhokoli poškození samotného vozu i podezřelého jednání pro okolí. Pochopitelně, zloděj takto „má klíč” jen pro prvotní odemčení a odjezd, později už jej nemůže použít. S vozem ale lze dojet bez fyzické přítomnosti klíče v autě či jím vydávaného signálu (zkuste auto s „keyless start” půjčit někomu nastartované bez klíče - dojede s ním klidně do Užhorodu a většina vozů si ani nebude „stěžovat”, že klíč „nevidí”) prakticky kamkoli a tam se jej zcela zmocnit konvenčními metodami nebo jej použít třeba na náhradní díly.
Další, podobnou ale trochu jinou možností je zesílení vyhledávacího signálu automobilu, který normálně klíč registruje jen nedaleko od vozu, obvykle na desítky desítky centimetrů. Tento způsob je užíván zejména v USA, v Los Angeles se nyní takovéto mysteriózní krádeže objevují častěji. Zloděj přijde k autu, aktivuje zesilovač vyhledávání, auto najde klíč prý až 100 metrů daleko, odemkne se a umožní nastartování. Pak nic nebrání tomu, aby zloděj odjel. Takovéhle krádeži byl svědkem americký novinář Nick Bilton. Přitom ony zesilovače údajně mohou stát jen pár stokorun, hovoří se o zařízení za 17 dolarů (asi 420 Kč) nabízeném třeba na eBay.
Že to není jen internetový „hoax” potvrdil Boris Danev ze švýcarské fimy 3DB Technologies, absolvent curyšské univerzity v oboru počítačových věd. Ten už dříve se svými kolegy zpracoval studii, která na zneužitelnost systémů bezklíčového vstupu upozorňovala a z níž v tomto článku též čerpáme. Podle něj lze za částku do 100 dolarů postavit zesilovač, který funguje podobně jako megafon - to, co by normálně měli slyšet jen lidé kousek od vás, se rázem donese na desítky metrů daleko, v otevřeném prostoru i dále.
Ve studii toto řešení, které vůbec nezasahuje do samotného kódování signálů mezi autem a klíčem, vyzkoušel na 10 modelech 8 různých výrobců automobilů. Dokázal až z osmi metrů přebírat signál klíče a navázat tak vzdálené spojení mezi autem a klíčem, aniž by majitel pojal jakékoli podezření. V praxi je omezením maximálně dostatečně rychlý přenos signálu mezi oběma stranami komunikace, Danev ale říká, že teoreticky lze uskutečnit dálkový přenos i na kilometrové vzdálenosti. V testu s pomocí jednoduchého přístroje vyzkoušel vzdálenost maximálně 60 metrů a otevřel i odjel s šesti auty z deseti. Na kratší... se všemi.
Zní to trochu děsivě, proti takovýmto metodám se ale lze bránit, ne však dokonale. Nejlepší je vlastní uzamčená garáž či hlídané podzemní parkoviště, ale tenhle luxus není dostupný všem. Onen signál takovéhoto klíče, resp. přístupového modulu, není zas tak silný, takže stačí ho nenechávat nedaleko míst, kam se může dostat někdo cizí, tedy třeba v kabátě na věšáku za dveřmi. Takovéto umístění klíčů je nejpohodlnější, ale z tohoto hlediska také dost nebezpečné, protože metr přes dřevěné dveře signál najít jde.
Můžete tedy klíč nechávat v ložnici či někde uprostřed domu, rozhodně ne blízko oken či dveří. Anebo, třebaže to zní trochu paranoidně, můžete klíč doma balit i do alobalu. Zní to divně a zejména majitelé luxusních aut asi nebudou ochotni vyrábět si alobalové krabičky, aby do nich každý den schovávali klíče od auta. Ale hliníková fólie vážně dokáže signál odstínit, stejně jako třeba lednička nebo cokoli, co poslouží jako Faradayova klec, která odstíní signál klíče od okolí. Zavírat ale klíč od auta do lednice...
Podobně jako s internetem se dá říci, že nejlepší ochrana proti takovémuto způsobu ukradení auta je používat jiné metody, jak ho odemknout, tedy „keyless” prostě nemít - však on klasický klíč s tlačítky pro dálkové odemknutí není zase takové nepohodlí. Samozřejmě, ani tohle není metoda, která by byla zcela odolná proti loupežníkům, riziko krádeže je ale přece jen menší.
Zjednodušená schémata ukazují dva typické způsoby fungování bezklíčového vstupu, dva možné způsoby zneužití a kde vůz na klíč obvykle reaguje
Řešení zkrátka nasimuluje blízkou přítomnost klíče u vozu, i když je desítky metrů vzdálen. A s autem pak lze zacházet, jako byste klíč drželi v ruce
Bezklíčové odemykání může být snadným způsobem, jak ukrást auto (ilustrační foto)
Již starší video ukazuje, jak snadno se zloději dokážou dostat do aut vybavených bezklíčovým vstupem. V tomto případě jim šlo jen o vstup, kradli „pouze” věci odložené z interiéru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 40 minutami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejnovější články
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 38 minutami - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 2 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 3 hodinami - VW se rozhodl nasadit elektrický pohon skutečně pro všechno a všude, jeho poslední novinka zvedá obočí
včera - Už z továrny drsné BMW M2 dostalo vzhled ministra války. Jenže nepřehání, se 728 koňmi si dá supersporty k svačině
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva