Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Také Slovensko chce pohřbít trh s auty, zavádí daň z výkonu
16.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Rober Fico chce udělat ze Slovenska druhou Itálii. Daní z výkonu dělající luxus už z 80 kW to ale bere za špatný konec.
Levicová vláda Roberta Fica nepatří k těm, které by si dokázaly ohlídat výdajovou stranu státního rozpočtu a souběžně s dalším prohlubováním veřejného dluhu chybějící prostředky raději ždímá ze svých občanů. Daňové páky na ně nasadila různé, ale protože už pomalu není komu a co brát, peníze bude od října páčit také z motoristů, při lepení deficitu tolik oblíbené skupiny lidí.
Ministerstvo financí vypracovalo a celým schvalovacím kolečkem nechalo posvětit zdanění výkonu automobilů, za které by se nemusela stydět ani rudá Itálie. Původně se pár úředníků diletantsky, bez znalosti problematiky ohánělo ekologickou notou, a pak ještě jakousi daní z luxusu, jinak řečeno pokutou za to, že pracujete a už jednou státu odvádíte více. Jenže když se přišlo na to, že se vlastně zdaní všechny automobily nad 80 kilowattů (109 koní), padly i tyto pohádky.
Dosud majitelé automobilů platili na Slovensku registrační poplatek ve výši 33 Eur a už výše této sazby dávala důvod k zamyšlení, jak náročný asi musí být takový úkon, když stojí více než pár hodin práce poctivého řemeslníka, který na rozdíl od úředníka navíc i vytvoří nějakou hodnotu. Nahlédnutí do ceníku nových poplatků za zápis motorového vozidla do evidence je ale o hodně výživnější čtení.
Na první pohled není zřejmé, podle jakého klíče byly stanovovány jednotlivé částky, ale kilowatt zde nemá svou přesně stanovenou hodnotu. Snad ale nikoho nepřekvapuje, že zdanění z levicové mysli je nastaveno progresivně, tudíž čím výkonnější automobil si pořídíte, tím za jednoho koně zaplatíte více. Pokuty za výkon budou rozděleny do patnácti pásem, patrně asi proto, aby občany co nejméně motivovaly uchylovat se k nějaké jiné hranici, než státem nařízených 80 kilowattů.
Podrobnější rozpis dodatečného zdanění najdete pod článkem, takže jen namátkově uvádíme, že třeba Škoda Octavia 1,4 TSI s výkonem 122 koní v „holobytu“ Active je považována za přepych a majitel zaslouží peněžitý trest ve výši 217 Eur, což je přibližně 5 400 Kč. Také Dacia Duster 1,5 dCi Arctica Music se 110 koňskými silami musí být luxusní kočár, a proto neunikne poplatku 167 Eur (cirka 4 200 Kč). To nejsou malé cifry, jde o několik procent z ceny, o které u dealerů často složitě smlouváme. Stát nesmlouvá, ten nařizuje.
Odtud nahoru je to už drsná exponenciální funkce nevhodná po kardiaky a čtenáře se slabším žaludkem. Pro ilustraci Passat s přeplňovanou osmnáctistovkou s výkonem 160 koní - téměř 12 tisíc korun. Ten samý vůz s dvoulitrem TSI skoro 29 tisíc a za šestiválec 3,6 FSI přes 51 tisíc Kč. Strop je nastaven na 254 kW, tedy 345 koní a to znamená, že motorista toužící třeba po nehorázně luxusním třílitrovém dieselu v BMW 550d bude muset k základní ceně 82 900 Eur připočítat 2 997 Eur, což v přepočtu dělá dalších 75 tisíc Kč.
Stát si podle statistiky prodejů aut v minulých letech vypočítal, že zavedením nové daně získá ročně asi 31 milionů Eur, přibližně tři čtvrtě miliardy korun. Co z tohoto dalšího strkání ruky do kapes občanů vzejde doopravdy, není těžké odhadnout. Část motoristů se prostě smíří s nižším výkonem, a buď půjde pod hranici 80 kW, anebo „jen“ zaplatí na poplatcích méně, než si úředník s tabulkou očekávající pasivitu občana představoval.
A zájemci o nejvýkonnější vozy? Mám za to, že stejně jako v Maďarsku nebo Itálii budou hledat způsoby, jak se od státu nenechat dále okrádat. Tudíž budou kupovat auta a přihlašovat je v sousedních státech, takže to vypadá na docela bohatý podzim a zimu třeba pro české, německé a možná i ukrajinské dealery aut a firmy, které je budou Slovákům „pronajímat“. Alespoň do doby, než si něco podobného nevymyslí také v uvedených destinacích...
Nějak takto vypadá vztah Slovenska k tamním motoristům
Nemusíte být odporně bohat, aby slovenský stát natáhl otevřenou dlaň - 1,4 TSI bude v přepočtu za 5 400 Kč, zde testovaná 1,8 TSI dokonce za 12 000 korun
Duster s dieselem je podle slovenské levicové vlády taky luxus
Majitelé vozů s výkonem nad 254 kW, jako je třeba BMW 550d si pro berňák připraví 75 tisíc
Zdroj: etrend.sk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Automobilka nabízející dosud jen elektromobily nově nabídne i spalovací motory, v EU se tak vyhne dovozním clům
včera - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
5.11.2024 - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Další automobilka, která se chtěla prosadit jen s pomocí elektroaut, je na hraně krachu a propouští. Nepomohla jí ani NASA
před 2 hodinami - Ford po tragických výsledcích vezme manažerům 65 procent jejich prémií. Proč jim je ale při miliardových prodělcích vůbec dává?
před 3 hodinami - Nová značka „horších aut”, kterými si Audi nechtělo kazit jméno, si bude říkat Audi. A ne, neděláme si legraci
před 5 hodinami - Mazda jde dál proti proudu. Chystá úplně novou generaci spalovacích motorů z řady SkyActiv
před 6 hodinami - K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka. Vznikla jen v 1 046 kusech, na prodej je teď jedna jediná
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva