Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
22.4.2024 | Petr Prokopec
Je to svým způsobem časovaná bomba modernějších naftových aut, tikat ji ale nechávají v prvé řadě majitelé svou netečností. Vyhnout se problémům zejména s filtry pevných částic není vůbec složité.
V roce 2009 začala platit emisní norma Euro 5. Ta se mimo jiné postarala o to, že každý nový dieselový vůz musí být osazen filtrem pevných částic (známým hlavně pod označením DPF od Diesel Partikelfilter nebo Diesel Particulate Filter). Cílem pochopitelně byla snaha o snížení emisí pevných částic, které není ani v nejmenším papírové. Systém totiž skutečně dokáže zachytit zhruba 85 procent veškerých nečistot za normálních okolností, případně až 100 procent za ideálních podmínek.
Nicméně aby filtr mohl bezproblémově pracovat, je čas od času třeba jej vyčistit od zachycených sazí. K tomu víceméně dochází automaticky, stačí jen, aby dané auto zamířilo do provozu po delší dobu a zároveň jelo i vyšší rychlostí. V té chvíli totiž systém navýší teplotu nakolik, že dojde ke spálení veškerých zachycených nečistot. Pokud ale dieselové auto používáte pouze na krátké vzdálenosti, je třeba návštěva servisu, kde je třeba filtr vyjmout a pročistit speciálním strojem.
Něco takového pochopitelně není levné, řada lidí tak i takové návštěvy opomíjí. Kvůli tomu ale mohou splakat nad výdělkem. Německý Focus uvádí, že u TÜV, německé obdoby českých stanic technické kontroly, neprochází právě kvůli problémům s DPF stále více aut už při své první STK. Jen za období od 1. srpna do 30. října loňského roku se jednalo o 32 285 vozů, tedy 3,4 procenta ze všech aut, která ke kontrole zamířila. A protože ta byla první, jde o vozy staré pouhé tři roky.
Standardní záruka na nová auta je dvouletá, i při té prodloužené ale povětšinou nemůžete ucpaný filtr pevných částic omlátit výrobci či prodejci o hlavu. Pokud jej totiž nečistíte, nedodržujete podmínky používání a tudíž nemůžete počítat s tovární garancí. Místo toho se musíte připravit na dražší opravu, nový filtr totiž může stát až 75 tisíc korun. To je u prakticky nového auta opravdu značná a hlavně zbytečná investice.
Ze statistik vyplývá, že velmi náchylné k ucpání jsou filtry užívané u 1,5litrovým turbodieselem značky Ford. Modrý ovál přitom na dotaz německého autoklubu ADAC již uvedl, že o daném problému ví a aktivně jej řeší. Protože ale jde o softwarovou aktualizaci, je otázkou, k čemu to vše povede. Pokud totiž vůz městské řidiče nedokope do servisů či na delší výlet, DPF se stále bude ucpávat.
Problém přitom může každý motorista detekovat včas i bez vylepšeného softwaru, při ucpání filtru jde totiž nahoru spotřeba a dolů výkon. Auto se navíc začíná přepínat do nouzového režimu. Svítící kontrolku na palubní desce byste tedy neměli ignorovat ani náhodou, jinak vás čeká výše zmíněné, tedy drahá oprava. Přičemž ve finále nemusí jít pouze o filtr, jeho ucpání může vést k poškození celé jednotky.
Čištění filtru pevných částic může být poměrně levnou záležitostí, stačí jen jednou za čas váš diesel pořádně protáhnout. Pokud tak ovšem neučiníte, může nastat ve vaší peněžence úplně zbytečný průvan. Foto:
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Rusové naplno ukázali Putinovu limuzínu v novém, z baroka skáče rovnou do 21. století
před hodinou - Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva