Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Spotřeba oleje motorů TSI a TFSI: jak to řeší čeští zákazníci? A jak jiní?
28.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motory 1,8 a 2,0 TFSI jsou už známé „žraním” oleje kvůli špatným pístním kroužkům. V USA došlo k paušálnímu řešení, v UK k individuálním. Co ČR?
Zpráva o tom, že některé motory koncernu Volkswagen spotřebovávají neúměrné množství oleje, není nová. Zhruba před rokem jsme se věnovali zprávě o tom, že pojišťovna Autotrust začala odmítat pojistit motory TSI, resp. TFSI, protože se často porouchávaly právě v souvislosti se spotřebou oleje. Motory ve vozech Audi, zejména 2,0 TFSI, také patří k těm s největší spotřebou oleje dle americké organizace Consumer Reports a ani studie spolehlivosti motorů obecně jim hlavně kvůli tomu nevystavují dobrá vysvědčení.
Zdrojem tohoto problému, oficiálně potvrzeným u motorů Audi 2,0 TFSI a 1,8 TFSI, ale dotýkajícího se i dalších značek koncernu Volkswagen používajících motory z rodiny EA888 z let 2008 až 2012, je velká vůle pístních kroužků, která umožní oleji dostat se přes ně do spalovací komory. Tam olej pochopitelně hoří, což znamená jeho zvýšenou spotřebu. Podle Audi je v normě spotřeba do půl litru na 1 000 km (což je samo o sobě dost a u většiny motorů obecně to obvyklé není), jenže u některých exemplářů šla spotřeba i do několika litrů na 1 000 km. A to u dobře servisovaného motoru s nájezdem obvykle v řádu desítek tisíc kilometrů přijatelné rozhodně není.
Leckdo by jen doléval olej a jistě to také dělá, zejména ve Spojených státech ale byli zákazníci méně tolerantní. Ostatně, když musí každé druhé tankování do motoru nalít litr oleje, jednak se to prodraží a jednak to člověka rychle přestane bavit. V roce 2014 tedy proběhl soudní spor, kdy nespokojení zákazníci žalovali Audi. To nepřiznalo zavinění, v rámci mimosoudního vyrovnání s žalující stranou ale přislíbilo nápravu - buď byly instalovány nové písty a pístní kroužky, nebo byl motor kompletně vyměněn, pokud byl problém větší.
Pokud se totiž problém neřeší a jen se dolévá olej, časem se do vložek válců vydřou drážky, které umožní čím dál větší průsak oleje do spalovací komory. V takovém případě je potřeba vyměnit motor, neboť jeho devastace je už neřešitelná - jak ostatně uvidíte i v přiložené galerii. Autorizované servisy ve Velké Británii si řeknou o 4 000 liber (cca 142 tisíc korun) v případě nových pístů a pístních kroužků, o 12 tisíc liber (cca 427 tisíc korun) v případě potřeby nového motoru. To rozhodně nejsou malé částky, a tak není divu, že se zákazníci nejen v USA, ale i ve Velké Británii bránili. A někteří velmi vehementně, jak vám opět naznačí přiložená galerie.
Na každý pád, zdroj problému je dobře známý a jeho oprava možná. Potíž s konstrukcí motorů byla vyřešena koncem roku 2011 a poslední vozy s problematickými motory (netýká se všech, ale vyskytuje se častěji než nahodile) byly prodány v roce 2012. Proto je od té doby řešení možné jak opravou, tak výměnou - novější motory už by měly být v pořádku resp. alespoň netrpět nadměrnou spotřebou oleje z tohoto důvodu. A alespoň podle zpráv majitelů opravdu netrpí.
Audi si tím v USA trochu pošramotilo pověst, ale paušálním řešením nechalo na potíže vcelku rychle zapomenout - nyní řeší všechny tyto problémy opravou v režii firmy nebo nahradí zákazníkovi cenu opravy, pokud už nechal auto dříve opravit na vlastní náklady. V Evropě je ale situace podstatně složitější, i když jde o stejnou techniku od stejné firmy.
Otevřenější je ve Velké Británii, kde o něm Audi alespoň otevřeně hovoří a na webu automobilky najdete instrukce, jak v těchto případech postupovat. Přesto nikdo nic automaticky neopravuje. Pokud přijedete do dealerství s tímto problémem, základním požadavkem, aby se jím vůbec zabývali, je bezchybná servisní historie z autorizovaných servisů nebo i z jiných servisů s dokladem, že bylo postupováno podle doporučení výrobce. Pokud vůz prošel chiptuningem, může britský stěžovatel na bezplatnou opravu zapomenout.
Servis pak vypustí z motoru olej a dolije ho přesné množství a vy následně jezdíte, dokud se neobjeví varování, abyste dolili litr oleje, či dokud neujedete 1 000 kilometrů. Pak se vrátíte, olej je znovu vypuštěn a na váze (skutečně, olej se váží, neměří se objem) je spočítán rozdíl. Pokud je zjištěna nadměrná spotřeba oleje, tedy víc než půl litru na 1 000 km, vůz se „kvalifikuje” na opravu. Britské zastoupení Audi nejprve chtělo po zákaznících uhradit plnou cenu, tedy zmíněné tisíce liber, ale po verdiktu amerického soudu jsou tyto opravy hrazeny kompletně či alespoň z drtivé většiny automobilkou. Všechny jsou ale posuzovány případ od případu, servisy si dávají záležet a zjišťují, zda je motor skutečně poškozen, než se jím začnou zabývat.
Problém se samozřejmě vyskytuje i u nás, tady ale automobilka tak otevřená není - na českém webu Audi jsme po informacích pátrali marně. Ozval se nám ovšem jeden z majitelů vozu Audi s tímto problémem, konkrétně s motorem 2,0 TFSI v A4 allroad quattro. Jeho vůz aktuálně prochází druhým normovaným testem spotřeby oleje, který je popsán výše, protože on sám zaznamenal spotřebu zhruba 1 litr na 1 000 km. Původní reakce servisu, po několikerých stížnostech, prý byla, že prostě má dolévat olej, že je vyšší spotřeba u těchto výkonnějších motorů normální.
Řada lidí by tomu věřila a nevěděla by, že jejich motor sám sebe postupně ničí. Navíc jsou auta, která jsou takto postižena, už po záruce, což může ztížit vyjednávací pozici nespokojeného zákazníka. Jenže precedens z USA a Británie hovoří opačně - motory mají konstrukční vady, které se neprojeví hned, ale pokud je nikdo neřeší, vedou ke zničení motoru. A těžko lze z pozdějších dopadů vinit zákazníky.
Jak příběh našeho čtenáře dopadne, zatím nevíme. Nyní čeká na vyhodnocení onoho normovaného testu spotřeby oleje a reakci automobilky. Až se dozvíme něco dalšího, jistě si to nenecháme pro sebe.
Než se tak stane, rádi si vyslechneme i vaše příběhy. Po zběžné studii různých fór jsme na potíže s motory 1,8 a 2,0 TSI resp. TFSI narazili nejen u Audi, ale také u dalších koncernových značek, Škodu nevyjímaje. Bylo to ale v menší míře. Máte-li tedy vůz s datem výroby 2008 - 2012 s některým z těchto motorů (nebo i jiným turbem koncernu VW), zmiňte prosím v přiložené diskuzi, jak si se spotřebou oleje stojí. Rádi budeme nejen za negativní, ale i pozitivní zkušenost - ostatně, většina motorů by tak jako tak neměla s tímto problémem bojovat...
Díky za informace, Petře!







Devastace motorů, u nichž není problém včas řešen, je ohromující
Počínající problém poznáte prostě podle toho, že si motor o dolití oleje říká neúměrně často
Zanesené svíčky a výfuk jsou také znamením, že do válců motoru přichází něco, co v nich nemá co pohledávat
Test probíhá tak, že dealer zapečetí otvor pro dolévání oleje a jeho množství před a po 1 tisíci ujetých km zváží
Některé britské majitele problém velmi iritoval a dávali jej najevo tak, že ho automobilka prostě nemohla ignorovat
Faktury britských majitelů svědčí o tom, že bezplatné opravy skutečně probíhají
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny včera 18:00
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta včera 15:23
- Časový program evropské premiéry v Jerezu včera 10:00
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
Nejnovější články
Dalece nevyužitá, zářivě rudá Škoda Octavia RS za 285 tisíc není vtip ani omyl, ale jeden z přehlížených pokladů bazarů
před hodinouPokus Audi odvrátit další pád působí ještě zoufaleji, než se dosud zdálo. První AUDI má vzhled, který budou milovat jen jeho tvůrci
před 2 hodinamiDůkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
včeraFrancouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
včeraNová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva