Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
První test letních pneumatik pro rok 2019 odhalil velké problémy, většina neprošla
19.2.2019 | Mirek Mazal
Přílišné ohledy na životní prostředí a peněženky zákazníků stojí podle prvního testu letních pneu pro letošní rok za neúspěchem naprosté většiny z nich. Zejména u obutí pro dodávky lze hovořit o fiasku.
Německá autoklub ADAC letos poprvé nasadila letní pneumatiky na testovací vozy a provedl kompletní prověrku jejich vlastností. Premiérový test v roce 2019 na úvod hned odhalil řadu problémů. Zbystřit by měli hlavně majitelé užitkových automobilů, ani test obutí pro relativně nenáročné malé vozy ale nedopadl bůhvíjak skvěle.
Zkušební komise měla k dispozici celkem 16 vzorků o velikosti 215/65 R16C určených dodávkám, z toho devět modelů letního obutí dosáhlo špatného výsledku „nedostatečný“ s varovně červeným podbarvením v tabulce. Známky „dobrý“ nebo dokonce „velmi dobrý“ nebyly uděleny ani jednou. Hlavním důvodem fatálního selhání jsou závažné nedostatky při chování na mokré silnici.
Gumy R16C se používají hlavně v obchodním sektoru pro zásobovací dodávky anebo jako letní varianta velkých rodinných automobilů pro větší počet členů domácnosti. Písmeno C znamená náročnější využití a upravená směs by měla splňovat základní požadavky současně s vyšší odolností proti brzkému opotřebení. Vysoká výdrž však téměř vždy vede ke konfliktu s praktickými vlastnostmi za deště. V testu konkrétně tři pneumatiky nejlépe eliminovaly opotřebení (Sava, Fulda, Michelin), současně se projevily nejhůře na mokré vozovce.
Nedostatečná přilnavost na promáčené silnici v reálných podmínkách znamená nestabilní zatáčení a prodloužení brzdné dráhy. Například Fulda slibuje nadprůměrnou výdrž 75 tisíc ujetých kilometrů, ale z 80 km/h zastavují nekonečných 55 metrů - typická brzdná dráha letní pneumatiky tohoto rozměru je přitom kratší než 40 metrů.
Svůj prostor na německém testovacím okruhu dostala i nejrozšířenější kategorie letních pneumatik určená pro malá auta či v extrému i pro vozy nižší střední třídy. ADAC si vzal do parády pneu o rozměru 185/65 R15, ani zde ale 16 testovaných letních vzorů nedopadlo příliš dobře - žádný typ nedostal známku „velmi dobrý”, jen dva se mohou pochlubit hodnocením „dobrý“, zbytek nemůže říci ani to.
Problémem pro většinu pneu je znovu chování na mokru - jen nejlepší tři hodnocené typy se mohou pochlubit alespoň dobrým hodnocením, ostatní s výjimkou Continentalu propadly o úroveň níže. Podle ADACu se výrobci pneu příliš soustřeďují na minimalizaci valivého odporu a snížení spotřeby resp. emisí aut, na kterých jsou obuty, maximalizace životnosti je také faktor. Výsledkem je ale mizerné chování na mokru, které lze stěží akceptovat.
Hodny doporučení jsou tak dva typy. Jednak jde jen Tuzranzy TS005 od Bridgestone, které přesvědčily špičkovými výkony na suchých a relativně nejlepšími na mokrých silnicích. Lidským uším trochu vadil hlasitější hluk, který narušil výslednou rovnováhu. Na druhém místě se představil výrobce Vredestein se SporTracy 5, které jsou též na mokru přijatelné, oproti Bridgestonům tišší a mají větší životnost. Zbylé testované typy byly nanejvýš uspokojivé, symbolickou třetí pozici obsadil Michelin s celoročními pneu. Kompletní výsledky všech testovaných typů následují.
Kompletní výsledky testu letních pneumatik pro rok 2019 v rozměru 185/65 R15
Kompletní výsledky testu letních pneumatik pro rok 2019 v rozměru 215/65 R16C
Kilometrová výdrž pneumatik 215/65 R16C a jejich brzdná dráha
Toto jsou tří nejlepších pneumatiky v obou testech ADACu. Zejména v případě těch pro dodávky jde o trochu smutné vítězství
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus